سران جی 7 نتوانستند ترامپ را راضی کنند

رئیس جمهوری آمریکا در هواپیما و با یک توئیت امضای خود را از بیانیه پایانی جی ۷ پس گرفت

تهران (پانا) - اجلاس سران گروه 7 در کانادا در حالی پایان یافت که اخبار منتشر شده حاکی از افزایش تنش بین اروپا و آمریکا در پایان این اجلاس است، تنشی که علاوه بر موضوع تجارت، از نارضایتی اروپا از آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران خبر می‌دهد.

کد مطلب: ۸۲۸۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
سران جی 7 نتوانستند ترامپ را راضی کنند

بیانیه پایانی اجلاس جی 7 صبح امروز منتشر شد، بندی از این بیانیه به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران تعلق گرفت و کشورهای جی 7 از ایران خواستند که برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز حفظ کند.

به گزارش رویترز، در بند 20 این بیانیه اعضای جی 7 مدعی شده‌اند که «با شناخت تهدید برنامه موشکی بالستیک ایران برای صلح و امنیت جهانی، از ایران می‌خواهیم که از دست‌یابی به موشک‌های بالستیک خودداری کند و همه اقدامات دیگر خود که در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت - از جمله تمام ضمیمه‌ها- است و باعث بی ثباتی منطقه می‌شود متوقف و از تکثیر تکنولوژی موشکی خودداری کند.

ما به طور دائم متعهد هستیم که از مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطابق با تعهدات بین‌المللی و اینکه هر گز به دنبال سلاح هسته‌ای و گسترش آن نباشد مطمئن شویم.

ما همه حمایت‌های مالی از تروریسم، از گروه‌های تروریستی که مورد حمایت ایران هستند را محکوم می‌کنیم. ما همچنین از ایران می‌خواهیم که نقش سازنده‌ای در تلاش برای مبارزه با تروریسم و همچنین دست‌یابی به راه‌حل سیاسی برای مصالحه و صلح در منطقه ایفا کند.»

سران جی 7 در حالی این بیانیه را منتشر کردند که این نشست نتوانست به موفقیت چشم‌گیری در حوزه‌های دیگر نیز دست یابد و طرف‌ها درگیر چالش‌های جدی در موضوع تجارت بودند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیداری داشت که بسیاری از رسانه‌ها رفتار دو طرف در این دیدار را بر خلاف سفر مکرون به واشنگتن که پیش از خروج آمریکا از برجام انجام شد و بسیار دوستانه به نظر می‌رسید بدون نشانه‌ای از دوستی دانستند.

مکرون البته بار دیگر در کانادا درباره توافق هسته‌ای ایران با ترامپ گفت‌و‌گو کرد. گفت و گویی که به نظر نمی‌رسد نتیجه‌ای در بر داشته است.

دونالد ترامپ در حالی که زودتر از دیگران اجلاس را ترک کرد و راهی سنگاپور شد در نشستی خبری گفت: «ملل گروه ۷ به مهار بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران متعهد می‌مانند. با همراهی آنها یا بدون آنها، آن بلندپروازی‌ها مهار خواهند شد.»

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی دیگر، به خصوص آلمان، فرانسه، بریتانیا و چین و روسیه، از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کرده و می‌گویند توافق هسته‌ای ایران به شکل فعلی حفظ شود.

دونالد ترامپ «تهدید ایران» را یکی از موضوعاتی خواند که رهبران گروه ۷ در چهارچوب تهدیدهای موجود علیه امنیت ملی این کشورها درباره آن صحبت کرده‌اند.

او گفت مسایل امنیتی دیگری که درباره آن صحبت شده، شامل تلاش برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و مبلغان «آن ایدئولوژی مرگبار» می‌شود.

البته رئیس جمهوری آمریکا به مذاکرات پیش روی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و همچنین مساله تعرفه‌های تجاری نیز پرداخت و با انتقاد از روابط تجاری موجود میان آمریکا و دیگر کشورهای جهان گفت این وضع تغییر خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، با وجود این، دونالد ترامپ در حالی در هواپیما عازم سنگاپور بود با انتشار توئیتی گفته از بیانیه پایانی اجلاس جی ۷ حمایت نمی‌‎کند و آمریکا آن را امضاء نخواهد کرد. ترامپ گفته پس از اظهارات «ناصادقانه» جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که میزبان این اجلاس هم بود تصمیم به پس گرفتن امضایش گرفته است.

ترامپ گفته سایر کشورها «تعرفه‌های کلانی» علیه محصولات آمریکایی وضع می‌کنند و از این کشور به عنوان یک «قلک فربه» سود می‌برند.

در بیانیه پایانی اجلاس جی 7 گفته شده بود ترامپ هم به امضای آن رضایت داده بر محور وفاداری به «نظام تجارت جهانی» تنظیم شده بود.

با این حال، پس از پایان این اجلاس، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس خبری وعده داد که از ابتدای ماه آینده (ژوئیه) تعرفه‌های جدیدی علیه محصولات آمریکایی وارداتی به کشورش وضع خواهد کرد.

پس از ترک زودهنگام اجلاس از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا رهبران شش کشور دیگر یکی پس از دیگری برابر دوربین‎ها سخن گفتند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که میزبان این اجلاس بود گفت کشورش به دیگران امتیاز نخواهد داد و «مرعوب نخواهد شد.»

ترزا می ، نخست‌وزیر بریتانیا هم گفته اروپا به فکر اتخاذ تمهیدات مقابله‌جویانه در برابر آمریکاست. تهدیدی که اگر عملی شود می‌تواند رسما آغاز بر جنگ تجاری میان اروپا و ایالات متحده تلقی خواهد شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که گفته شده رهبری اروپاییان در انتقاد از آمریکا را در این اجلاس بر عهده گرفته بوده، ضمن پرتنش و صریح خواندن گفت‌وگوها از اجماع هر هفت رهبر حاضر بر سر بیانیه نهایی اظهار رضایت کرده و نسبت به اصلاحات در نظام تجارت جهانی خبر داده ست.

هر چند که به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی اختلافات در اجلاس سران گروه 7 موضوع تجارت بوده است اما رسانه‌ها از نارضایتی اروپا از رفتار آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران خبر داده‌اند و این موضوع را نیز یکی از دلایل اصلی افزایش تنش در کانادا دانسته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار