درگفت‌وگو با پانا:‌

رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه:‌ نرخ انواع بستنی تا پایان سال تغییر نمی‌کند

واحدهای صنفی بستنی و آبمیوه مکلف به نصب قیمت و پروانه صنفی درمحلی قابل رویت برای مشتری هستند

تهران (پانا) - تابستان فصل رونق کسب‌وکار بستنی وآبمیوه‌فروشان است، در کنار آن بازار کافی‌شاپ‌ها نیز پررونق است .آنگونه که رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه می‌گوید افزایش 13 درصدی نرخ انواع بستنی در اردیبهشت‌ماه امسال اعمال شده و تا پایان سال جاری نرخ‌ها تغییر دیگری نخواهند داشت.

کد مطلب: ۸۲۸۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه:‌ نرخ انواع بستنی تا پایان سال تغییر نمی‌کند

درمیان شهرهای جهان پاریس شهر کافه‌ها نام گرفته است و فرهنگ کافه‌گردی به فرهنگی غالب در این شهر بدل شده است. در ایران نیز در سال‌های اخیر تعداد کافی‌شاپ‌ها به سرعت درحال گسترش است و طبقه متوسط جامعه و جوانان و دانشجویان استقبالی مناسب از فضای کافی‌شاپ‌ها نشان داده‌اند؛ محیط‌ هایی که گروه‌های دو و چند نفره محفلی برای بحث و گفت‌وگو پیدا می‌کنند و ساعات و دقایقی را کنار هم فارغ از محیط بیرون کافی‌شاپی، بستنی و آبمیوه، نوشیدنی یا غذایی سبک می‌خورند و بحث و جدل می‌کنند.

فضای کافی شاپ‌ها بر خلاف قهوه‌خانه‌های سنتی تنها محلی برای خوردن چای یا کشیدن قلیان نیست بلکه کافه‌ها محلی برای دورهم بودن وگپ‌و گفت‌های دوستانه است و برخی از این واحدها با تعبیه کتابخانه‌ای کوچک، جوی فرهنگی به این مکان‌ها بخشیده‌اند.البته در فصل تابستان و در رونق فروش بستنی، نگرانی‌هایی درباره نرخ‌های متفاوت بستنی و سلامت آب میوه نیز وجود دارد؛ نگرانی‌هایی که رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه آن را تایید می‌کند. آنگونه که اسکندر آزموده می‌گوید تمامی واحدهای کافی‌شاپ زیر نظر اتحادیه بستنی و آبمیوه فعالیت می‌کنند و البته مجاز به سرو غذاهای سبک نیز نیستند.

اسکندر آزموده رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه درگفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت برخی از مواد اولیه تولید بستنی، قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته با افزایش تا 13 درصدی همراه بوده است.

وی افزود: بر اساس قیمت‌های جدید بستنی سنتی سوپرویژه مغزدار کیلویی 20 هزار تومان، بستنی مغزدار و خامه دار18 هزارتومان، بستنی سنتی ممتاز هرکیلو 14 هزارتومان و بستنی سنتی ساده کیلویی 13 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه خاطرنشان کرد:‌ بستنی میوه‌ای مغزدار نیز 20 هزار تومان در هر کیلوگرم، بستنی میوه‌ای اعلا و ممتاز هر کیلو 18 هزارتومان و فالوده شیرازی نیز کیلویی 12 هزارتومان نرخ‌گذاری شده است.

بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد

وی ادامه داد: قیمت شیر و برخی از عوامل تولید بستنی نیز افزایش داشته اما به دلیل آنکه بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد تا پایان سال قیمت‌ها دستخوش تغییر نخواهد شد.

آزموده خاطرنشان کرد:‌ آبمیوه تحت قیمت‌گذاری صنفی نیست به دلیل اینکه ظروف سرو آبمیوه متفاوت است و ممکن است میوه انتخابی نیز از کیفیت‌های مختلفی برخوردار باشد به همین دلایل در سالهای گذشته نیز مشمول قیمت‌گذاری اجباری نبوده است و عرضه وتقاضا تعیین کننده قیمت‌هاست.

رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه تصریح کرد: نرخ میوه در میادین تره‌بار با قیمت‌های متفاوتی در ساعات مختلف روز مواجه است و کیفیت میوه نیز از درجه یک تا پنج است و این موضوع در کنار فصلی بودن میوه‌ها موجب شده تا نرخ‌گذاری براساس تقاضا صورت گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای مشتری معمولی تفکیک انواع بستنی امکان‌پذیر است ،اضافه کرد:‌ نرخ انواع بستنی در مغازه‌ها نصب شده است و مشتری می‌تواند براساس کیفیت از قیمت تعیین شده اطمینان حاصل کند و تمام فروشگاه‌ها مکلف به نصب قیمت انواع بستنی برروی تابلو هستند.

آزموده خاطرنشان کرد:‌ اتحادیه نیز آماده رسیدگی به تخلفات احتمالی در این زمینه است و بازرسان اصناف نیز در فصل‌های پرتقاضا به ویژه تابستان از این فروشگاهها بازدید کرده و بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد:‌ جریمه‌های سنگینی از سوی اصناف و تعزیرات برای تخلف‌های احتمالی درنظر گرفته شده و شهروندان می‌توانند با مراجعه به اتحادیه شکایت‌ خود را ثبت کنند.

رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه درباه سلامت آبمیوه نیز خاطرنشان کرد:‌ بازرسان بهداشت و اصناف بازدیدهای دوره‌ای را از واحدهای صنفی فعال به انجام می‌رسانند و نمونه‌ها در آزمایشگاههای تخصصی کشت می‌شوند و در رسیدگی به این بازرسی‌ها بسیار جدی هستند . البته واحدهایی هم بوده‌اند که تخلف داشته‌اند و تا پلمپ واحد کشیده شده است.

فعالیت 1600 واحد فروش بستنی و آبمیوه در تهران

وی تعداد واحدهای فعال صنف فروش بستنی و آبمیوه را در تهران 1600 واحد اعلام کرد و افزود:‌ حدود 300 واحد نیز در حال گذراندن مراحل کار برای اخذ پروانه فعالیت هستند.

آزموده به واحدهای غیرمجاز نیز اشاره کرد و افزود:‌ شهروندان به پروانه صادرشده از سوی اتحادیه و نرخ‌های اعلامی توسط واحدها دقت کنند و از واحدهایی خرید کنند که مجوز لازم را اخذ کرده اند به این دلیل که واحدهای مجوزدار آموزش‌های لازم را برای شستشو و سرو آبمیوه و بستنی طی کرده‌اند.

فروش آبمیوه از سوی میوه‌فروشی‌ها ممنوع است

رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه از تداخل صنفی میان اتحادیه‌ها خبرداد و افزود: به طور مثال برخی از واحدهای میوه‌فروشی با خرید دستگاه آبمیوه‌گیری به فروش آبمیوه نیز اقدام می‌کنند که از نظر قانون نظام صنفی این اقدام آنها تخلف است و بسیاری از موارد بهداشتی نیز در این واحدها رعایت نمی‌شود و برخی میوه‌های دور ریختنی به آبمیوه بدل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کافی‌شاپ‌ها تحت نظارت اتحادیه بستنی و آبمیوه فعالیت می‌کنند اظهار کرد:‌ سرو غذاهای سبک در واحدهای کافی‌شاپی مجاز نیست و هر واحد صنفی باید در رسته فعالیت خود کار کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار