سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان

ظرفیت‌های پژوهشی سند تحول بنیادین استخراج و عملیاتی می‌شود

تهران (پانا) - سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان تعیین مشاور پژوهشی دانشجومعلمان و ماموریت‌گرا و هدفمند‌شدن پایان‌نامه‌ها را از برنامه‌های مهم این معاونت اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۲۸۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت‌های پژوهشی سند تحول بنیادین استخراج و عملیاتی می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا به جایگاه دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «بر این باور هستم که توجه کافی به اهمیت و حساسیت دانشگاه فرهنگیان، یکی از تکالیفی است که همه اعضای خانواده دانشگاه فرهنگیان بر عهده دارند. در این مسیر باید وجوه امتیاز دانشگاه فرهنگیان را از دیگر دانشگاه‌ها دائما مرور کنیم و از مرور این وجوه تمایز، به دنبال این باشیم که آنها را ملکه ذهن کنیم. زمانی که این تمایزها ملکه ذهن شد، در آن صورت در سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اجرای برنامه‌ها، توجه به آن وجوه، حتما به کار گرفته می‌شود.»

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، توجه خاص مقام معظم رهبری به این دانشگاه را مهمترین و اصلی‌ترین امتیاز دانست و افزود: «این توجه، برای ما به عنوان خانواده دانشگاه، هم افتخار و منزلت به دنبال دارد و هم مسئولیت و تکلیف. باید به هر دو، به صورت همزمان و موازی توجه داشته باشیم. این وجه امتیاز همچنان که دانشگاه فرهنگیان را در کانون توجه و اخبار دانشگاهی قرار داد، برای ما رسالت و وظیفه سنگینی را نیز تعریف کرده است.»

طاهری‌نیا ادامه داد: «ماموریت‌گرایی یکی دیگر از این وجوه تمایز است. وقتی نسل‌های مختلف دانشگاهی را می‌بینیم مسیر حرکت رو به رشد دانشگاه‌ها به سمتی پیش رفته است که امروزه دانشگاه کارآفرین، به عنوان دانشگاه نسل نو برشمرده می‌شود. در واقع هدف از دانشگاه کارآفرین عبارت است از دانشگاهی که بتواند محصولی تحویل جامعه بدهد که آن محصول در خدمت جامعه، کار تولید کند. این تعریفی عام برای عموم دانشگاه‌ها است، در کنار تعریف کارآفرینی برای همه دانشگاه‌ها، ماموریت‌گرا بودن نیز برای دانشگاه‌ها، یک خصیصه نوین دانشگاهی محسوب می‌شود. همه دانشگاه‌های دنیا به دنبال این هستند که برای مخاطبیان خود؛ یعنی جامعه، خود را به عنوان دانشگاهی با ماموریت خاص، معرفی کنند. بنابراین ماموریت‌گرا بودن، یکی از فضیلت‌های دانشگاهی است که هر دانشگاهی باید به عهده داشته باشد و در این بین، واضح و آشکار است که دانشگاه فرهنگیان، از ماموریت‌گراترین دانشگاه‌های کشور است.»

کادر اداری مدارس باید در دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان گفت: «اگرچه ماموریت اول دانشگاه فرهنگیان، تامین معلم مورد نیاز جامعه است، اما همه وظیفه‌اش این نیست. طبق اساسنامه، دانشگاه فرهنگیان معمولاً ماموریت تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد و بسیار روشن است که نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، تنها معلم نیست. بخشی از نیاز مدارس ما معلمان هستند و بخشی نیز نیروهای دیگری مثل کارشناسان. در بلندمدت یا حتی میان‌مدت، دانشگاه فرهنگیان باید ظرفیتی ایجادکند که حتی کارشناسی هم که برای بخش اداری مدارس جذب آموزش و پرورش می‌شود، از دانشگاه فرهنگیان عبور کرده و دانش‌آموخته آن باشد، حتی نیرویی که برای خدمات، سرایداری و احیاناً نگهبانی در حوزه مدارس به خدمت گرفته می‌شود، نیز پسندیده است از کانال دانشگاه فرهنگیان عبور کند.»

طاهری‌نیا افزود: «چشم‌انداز دانشگاه فرهنگیان، چشم‌اندازی بلند همت و بلندنظرانه است، از طرفی بخش دیگر نیاز ما در سطح مدارس سراسر کشور، مدیر است. هر مدرسه یک مدیر دارد و اگر مدرسه شبانه‌روزی باشد که نیازمند یک مدیر شبانه‌روزی خواهد بود.»

او با طرح این سوال که آیا مدیریت مدارس، یک کار غیر‌حرفه‌ای و غیر‌تخصصی است؟ گفت: «این درست است که مدیریت مبتنی بر ذوق و مهارت فردی است، اما نباید از این غافل شد که مدیریت، یک دانش تخصصی نیز محسوب می‌شود. بنابراین بخشی از آموزش ما در دانشگاه فرهنگیان، باید آموزش ویژه مدیران مدارس و مدیران شبانه‌روی باشد؛ به نظر بنده فردی که مدیر یک مدرسه می‌شود، حداقل باید دوره‌ای را در دانشگاه فرهنگیان سپری کرده باشد.»

طرح مشاور پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان اجرا می‌شود

طاهری‌نیا درباره برنامه‌های جدید معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان گفت: «بحث مشاور پژوهشی برای دانشجو معلمان یکی از برنامه‌های جدید این معاونت است. دانشجو در دوره تحصیل، برنامه‌های حوزه آموزش را معمولاً با کمک یک مشاور آموزشی، در اخذ واحد‌های درسی و مدیریت تحصیل، پشت سر می‌گذارد، اما کسی در بخش شکوفا شدن خلاقیت پژوهشی دانشجومعلم، به طور خاص ماموریتی ندارد. لذا ما نیاز داریم که افرادی در میان دانشجومعلمان نقش مشاوره پژوهشی داشته باشند و در این راستا در نظر داریم از اعضای هیات علمی، به عنوان مشاور پژوهشی دانشجومعلمان، دعوت کنیم. اجرای این طرح یقیناً کمک شایانی به نشاط و شادابی پژوهشی فضای دانشجویی و هیات علمی خواهد کرد.»

او ادامه داد: «طرح شکوفایی پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجومعلمان، یکی دیگر از برنامه‌های جدید مدنظر است؛ طرحی که عناصر و اجزا مختلفی دارد. معتقدیم که اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و برخی فارغ‌التحصیلان سنوات گذشته، معلمان موفقی هستند، ولی به دلایل مختلف، در حوزه پژوهش چندان همت نکرده‌اند و در مقابل، بعضی از اعضای هیات علمی ما که اتفاقاً دانش‌آموختگان سنوات اخیر هستند، پژوهشگران بالفعل و قابلی هستند. با اجرای این طرح در صدد هستیم که برآیند و معدل پژوهشگری را در میان اعضای هیات علمی تقویت کرده و در رقابت با سایر دانشگاه‌ها، شان، رتبه و منزلت دانشگاه فرهنگیان حفظ شود.»

ظرفیت‌های پژوهشی سند تحول بنیادین استخراج و عملیاتی می‌شود

طاهری‌نیا افزود: «در معاونت پژوهشی، کارگروه تخلفات پژوهشی هم تشکیل خواهد شد که به تخلفات احتمالی رسیدگی کند، هدف از طرح این موضوع بیش از مبارزه با تخلف، صیانت از پژوهشگران است؛ چه دانشجو و چه استاد. معتقد هستم از طریق آموزش‌دادن، برپایی کارگاه و مسائلی از این دست، باید از حریم استاد و دانشجومعلم به عنوان پژوهشگر صیانت کنیم. طرح دیگری نیز داریم که نیاز به مشارکت همه پژوهشگران دارد، سلسه سخنرانی‌های هفتگی است. به دنبال این هستیم در هفته، یک روز و ساعت مشخص، در همه پردیس‌ها ساعت سخنرانی علمی داشته باشیم و از طریق ویدئو کنفرانس‌ها در ستاد و برخی استان‌ها که شرایطش مهیاست، این امکان را فراهم کنیم تا استادی که یافته جدید پژوهشی دارد در قالب سخرانی آن را ارائه دهد. به این ترتیب هر دانشجو معلم و هر استاد، در هر کجای کشور می‌تواند از آن استفاده کند. این کمک می‌کند که نه تنها پژوهشگر یافته خود را عرضه کند، که باعث می‌شود سایر محققان، از آخرین یافته‌های تحقیقی و پژوهشی همکارانشان آگاه شوند.»

او به هدفمندسازی پایانه‌نامه‌ها در برنامه‌های جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «پایان‌نامه‌های دانشجویی باید به شدت مثل خود دانشگاه، ماموریت‌گرا شود. از این جهت تلاش می‌کنیم اولاً پایان‌نامه‌های دانشجومعلمان را هدفمند و ثانیا از همین پایان‌نامه‌های هدفمند، حمایت مالی کنیم.»

سرپرست معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان مطالعه جدی بر دو سند مهم تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را برنامه دیگر معاونت پژوهشی این دانشگاه اعلام کرد و گفت: «بنا داریم ظرفیت‌های پژوهشی این دو سند را در قالب یک طرح تحقیقاتی استخراج و طی آن، ظرفیت‌های پژوهشی را تبدیل به برنامه‌های عملیاتی کنیم. برای تحقق این برنامه‌ها و توفیق معاونت پژوهشی الزاماتی مورد نیاز است و این الزامات؛ یعنی اعتماد به هیات رییسه و نیز اعتماد به نگاه مثبت و موثر رئیس دانشگاه به حوزه پژوهش که بیشترین امیدواری سازمانی را برای موفقیت ما به همراه خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار