داستان های کلاسیک در «وقتی من این شکلی ام » بازگو شد

تهران ( پانا) - مجموعه «وقتی من این شکلی ام » نوشته ی معصومه یزدانی داستان های کلاسیک فارسی را با هدف آموزش مهارت های اجتماعی برای کودکان نقل می کند.

کد مطلب: ۸۲۸۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
داستان های کلاسیک در «وقتی من این شکلی ام » بازگو شد

به گزارش روابط عمومی انتشارات فنی ایران (کتابهای نردبان)، یزدانی ضمن اعلام انتشار این مجموعه گفت:« در جستجوها و تحقیقاتی که بین منابعی مثل گلستان و بوستان و مثنوی و کلیله دمنه و قابوسنامه و ... انجام دادم، به شش داستان رسیدم که قابلیت انتقال پیام‌های مربوط به مهارت‌های زندگی را داشت. بعد از انتخاب داستان‌ها سعی کردم که ضمن شناساندن داستان‌های اصلی و منبعشان به مخاطب، آنها را طبق اصول علمی مهارتهایی مثل همدلی و تفکر نقاد بازآفرینی کنم.»
وی زبان ادبیات کلاسیک را یکی از دلایل مهجور ماندن این منابع غنی ادبی برای کودکان خواند و بازآفرینی را بهترین شیوه برای حفظ و بقای این آثار دانست:« ما هم که از نظر گوناگونی داستان و متنهای قوی و خوب کم و کاستی نداریم. تنها مانع برای گذاشتن این داستانها در اختیار مخاطبان امروزی علی الخصوص کودکان و نوجوانان وجود دارد زبان و بعضا پیام‌هایی است که به دلیل تغییرات زیادی که از دیدگاه روانشناسی در تربیت و آموزش پیش آمده است بیان آنها برای کودکان نامناسب به نظر می‌رسد. اگر ما بتوانیم ضمن حفظ چهارچوب‌های اصلی داستان که مهم‌ترینشان قهرمانان و شخصیت های اصلی داستان است، آنها را از نظر ماجرا، فضا و پیام بازآفرینی کرده و حتی اتفاقات و پیامهای نو برایشان خلق کنیم نه تنها داستان‌های کلاسیک ما مهجور نمی‌مانند بلکه شاخ و برگ گرفته و تازه تر میشوند.»
نویسنده ی ماجراهای شوتک در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت آموزش مهارت های رفتاری و اجتماعی پرداخت. وی که فعالیت ادبی خود را در این حوزه متمرکز کرده است گفت:« ریشه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و مشکلات شخصی جامعه را در عدم آموزش مهارتهای رفتاری است.»
یزدانی ادامه داد:« من فکر می کنم کتاب‌های کودک، مخصوصا کتاب‌هایی که برای گروه‌های سنی الف و ب که پدر و مادر در خواندن آنها با کودکشان مشارکت دارند کاربرد دوگانه دارند. هم باعث می‌شوند این مهارتها در سنین پایین کودکی در مخاطب ایجاد و تثبیت شود و هم به ما بزرگترها کمک می‌کنند تا مرور دوباره‌ای بر این مهارتها داشته و بعضی از رفتارها را که به خاطر عدم وجود نگاه تربیتی صحیح در جامعه کودکیمان، ایجاد شده را اصلاح کنند.»
نویسنده ی مجموعه «وقتی من این شکلی ام » در مورد آثار جدید خود گفت:‌« تاکنون دو عنوان از این مجموعه توسط انتشارات فنی ایران منتشر شده است.«گاوی و تله موش»،«خروسه و روباهه».در ابتدای هر کتاب به منبع و داستان اصلی اشاره شده است و پس از آن روایت جدیدی از نگاه نویسنده نقل شده است.داستان ها به دوستی، تعاملات اجتماعی ، وظایف اجتماعی و... می پردازند. این داستان ها مناسب گروه سنی ۶ تا ۹ سال اند و تصویرگری آن ها را طراوت جلالی فراهانی و پگاه رخشا برعهده داشته اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار