با الزامی شدن ثبت در سامانه جدید آموزش و پرورش؛ پیش‌دبستانی‌ها یکپارچه می‌شوند

تهران (پانا) - سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش سامانه‌ای تعریف کرده است که از این به بعد همه سازمان‌هایی که از غیراز این وزارت‌خانه مجوز پیش‌دبستانی داشته‌اند، موظفند از آن مجوز بگیرند و در غیر این صورت، اجازه فعالیت به آنها از سال آینده داده نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۲۷۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
با الزامی شدن ثبت در سامانه جدید آموزش و پرورش؛ پیش‌دبستانی‌ها یکپارچه می‌شوند

«بیش از 5هزار مرکز پیش‌دبستانی بدون مجوز آموزش و پرورش در کشور فعال هستند»؛ این گفته معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در دی‌ماه سال گذشته بود که باعث نگرانی خانواده‌ها و نیز مسئولان این وزارتخانه از نحوه تعلیم و تربیت کودکان در نهادهایی شد که وزارت آموزش و پرورش نظارتی بر آنها نداشت. در سال‌های گذشته سازمان‌ها و دستگاه‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مساجد، شهرداری‌ها و بهزیستی و ... برای راه‌اندازی مراکز پیش‌دبستانی مجوز صادر می‌کردند و یکپارچگی میان این پیش‌دبستانی‌های این دستگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت وجود نداشت.

برای اینکه همه سازمان‌ها و نهادهایی که در امر تعلیم و تربیت کودکان فعالیت می‌کنند در یک مسیر واحد قرار بگیرند و هماهنگ با وزارت آموزش و پرورش حرکت کنند، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است تا هر نهادی که بخواهد مرکز پیش‌دبستانی راه‌اندازی کند از فیلتر این وزارت‌خانه عبور کرده و مجوز بگیرد.

بر‌اساس قانون، مسئولیت صدور مجوز برای مراکز پیش‌دبستانی بر عهده آموزش و پرورش است و اکنون « سامانه پیش‌دبستانی سایر دستگاه‌ها » برای این کار فعال شده است. بنابراین هرکسی که قصد دریافت مجوز برای راه‌اندازی مرکز پیش‌دبستانی را داشته باشد باید در این سامانه ثبت‌نام کند و درخواست خود را ارائه دهد تا بعد از بررسی‌های وزارت آموزش و پرورش به درخواست او پاسخ داده شود.

کسانی که پیش از این از سایر سازمان‌ها و نهادها، مجوز پیش‌دبستانی داشته‌اند، نیز باید در سامانه‌ پیش‌دبستانی ثبت‌نام کنند و مجوز فعالیت بگیرند. ثبت‌نام مراکز پیش‌دبستانی سایر دستگاه‌ها در این سامانه ضرورت دارد، چون همانطور که معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفته است «در صورت ثبت‌نام نکردن مراکز پیش‌دبستانی در سامانه، از سال آینده اجازه فعالیت به مراکز بدون مجوز داده نمی‌شود».

بنابراین همه دستگاه‌ها مانند سازمان تبلیغات، شهرداری‌ها و ... که فعالیت مراکز پیش‌دبستانی را بدون دریافت مجوز آموزش و پرورش ادامه می‌‌داده‌اند، باید در این سامانه ثبت‌نام کنند تا همه فعالیت‌های آنها در چارچوب ضوابط تعریف شده انجام شود.

در این سامانه کاربران می‌توانند از سراسر کشور، نوع درخواست خود را شامل فعال‌سازی موسسه، درخواست صدور مجوز راه‌اندازی مدرسه، درخواست مجوز راه‌اندازی مراکز آموزشی و ساماندهی پیش‌دبستانی‌های سایر دستگاه‌ها ارائه دهند. متقاضیان باید مراحلی از قبیل مطالعه شرایط ثبت‌نام و قبول آن، مشخصات فردی، اطلاعات واحد آموزشی، ثبت مدیر و مربی و ارسال مدارک را به طور دقیق و کامل سپری کنند و تا در مرحله پایانی برای آنها کد رهگیری صادر شود.

اگر از سوی سامانه برای متقاضی کد رهگیری صادر شود، همین کد رهگیری به معنای صدور مجوز فعالیت برای مراکز پیش‌دبستانی است. مجوز راه‌اندازی از زمان صدور حداکثر به مدت دو سال اعتبار دارد و شخص متقاضی دارای مجوز باید در این مدت، مقدمات راه‌اندازی را تهیه و مجوز راه‌اندازی دریافت کند، در غیر این صورت مجوز راه‌اندازی صادرشده، دیگر اعتبار ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار