درگفت‌وگو با پانا

کاشانی‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: هیجان کاذب در اقتصاد ایران به بازار خودرو رسیده است

تقاضای کاذب باعث افزایش لحظه‌ای قیمت خودرو شده است

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت خودرو در سال جاری و تفاوت زیاد حاشیه بازار با قیمت کارخانه می‌گوید که هیجان کاذب موجود در بازارهای ایران در حال چرخش است و حالا نوبت به بازار خودرو رسیده و ممکن است با باقی ماندن اروپایی ها در برجام، وضع بحرانی کنونی در این بازار به وضع سابق برگردد.

کد مطلب: ۸۲۷۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
کاشانی‌نسب،	عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: هیجان کاذب در اقتصاد ایران به بازار خودرو رسیده است

نعمت‌الله کاشانی نسب درگفت‌وگو با پانا در خصوص کاهش تعداد و ارزش واردات خودروی سواری در دو ماه ابتدایی امسال گفت:‌ مهمترین دلیل کاهش واردات خودروی سواری در سال جاری افزایش نرخ ارز است به این دلیل که نرخ برخی از ارزها یک و نیم برابر بیشتر شده است و خودرویی که در گذشته حدود 250 میلیون تومان هزینه داشت به دو برابر افزایش یافته است.

کاشانی‌نسب با بیان اینکه کره و امارات کشورهای مبدا‌ء‌ واردات خودرو به کشور هستند، عنوان کرد:‌ مقرر بود که ارز به واردکنندگان خودرو اختصاص یابد، که منتفی شده است.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو خاطرنشان کرد:‌ نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزها کاهش یافته است به گونه‌ای که یورو از 4300 تومان به 7400 تومان افزایش یافته است و با هر ارزی هم که واردات بخواهد انجام بگیرد مبنای محاسبه دلار خواهد بود.

وی اظهار کرد:‌ شرایط بازار خودرو به گونه‌ای است که قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد به طور مثال از 25 روز گذشته تا کنون ساندرو استپ وی از 60 میلیون تومان به 75 میلیون تومان افزایش یافته است و پژو 2008 از 135 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش یافته است.

کاشانی‌نسب با تاکید براینکه خرید این خودروها نیاز مصرفی نیست و آنها وارد خیابان‌ها هم نشده‌‌اند بلکه در پارکینگ‌ها دپو می‌شوند، اظهار کرد:‌ یکی از دلایل گرایش نقدینگی به بازار خودرو حفظ ارزش پول است که با نوسان‌های نرخ دلار هر روز در حال کاهش است.

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه نقدینگی در هیجان کاذب به وجود آمده از بازاری به بازار دیگر درحال چرخش است، چرخشی که دورانش به نفع گردونه اقتصاد نیست و متضرر اصلی آن مصرف‌کنندگانی هستند که در هریک از این بازارها خریدار واقعی هستند و نیاز آنها مطابق با نیازهای مصرفی حقیقی است.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در پاسخ به این پرسش که ممکن است خودروسازان خارجی تحت تاثیر تحریم‌ها ارتباط خود را با ایران کم‌رنگ کنند و نتیجه این احتمال بر صنعت خودروسازی کشور چه خواهد بود، خاطرنشان کرد:‌ به طور حتم تاثیرات خروج آمریکا و خروج احتمالی شرکت‌های بزرگ اروپایی از کشور مفید نخواهد بود اما این امیدواری وجود دارد که اروپایی‌ها در برجام باقی بمانند.

کاشانی نسب اظهار کرد:‌ جو روانی بازار موجب شده است تا پول تبدیل به کالا شود و شاهد هستیم که طلا و مسکن از هیجان کاذب کنونی بازار تاثیراتی منفی می‌گیرد و این شرایط در بازار خودرو نیز دیده می‌شود.

وی درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز نرخ خودروهای خود را افزایش داده‌اند به طور مثال ایران خودرو نرخ پژو 2008 را به 104 میلیون افزایش داده است و باید گفت از خریدهای خودرویی که انجام می‌شود از هر 10 خودرو 9 خودرو روانه پارکینگ‌ها می‌شوند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل خاطرنشان کرد: در اسفند سال 96 نرخ مزدا نیو 137 میلیون تومان بود که به 187 میلیون افزایش یافته است و با افزایش 50 میلیونی مواجه شده است. این افزایش یا هیچ معیار و قیاس اقتصادی قابل توجیه نیست اما هجوم تقاضا و خریدهای خارج از مصرف موجب افزایش قیمت خودروها در بازار شده است.

احتمال بازگشت آرامش به بازار خودرو با اخذ تضمین‌های لازم از اروپا

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌های کاذب ایجادشده امکان برگشت دارد، اضافه کرد: اگر تضمین‌های لازم برای توافق با اتحادیه اروپا اخذ شود احتمال بازگشت آرامش به بازارها زیاد است.

کاشانی‌نسب تصریح کرد: بازار خودروی داخلی در شرایط بحرانی است و بی‌ثباتی قیمتی در بازار در چند سال گذشته تجربه نشده بود.

وی درباره تشکیل کارگروه مقابله با تحریم‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که تصمیم‌های این کارگروه در نهایت منجر به بازگشت ارامش به بازارها از جمله بازار خودرو شود.

کاشانی نسب با بیان اینکه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودروهای زیر 45 میلیون تومان به 15 میلیون تومان رسیده است، عنوان کرد:‌ رشد بی‌حساب قیمت خودرو در حالی به وجود آمده که واحدهای نظارتی سکوت کرده‌اند و برخوردی نیز صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: قیمت کارخانه تندر پلاس 42 میلیون تومان اما در بازار 57 میلیون تومان، قیمت کارخانه ال 90 دنده ای 40 میلیون تومان اما در بازار 51 میلیون تومان، قیمت کارخانه پارس ال ایکس 39 میلیون و 500 هزار تومان ولی در بازار 49 میلیون تومان، قیمت کارخانه پژو207 اتوماتیک 54 میلیون و 300 هزار تومان در بازار 65 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قیمت کارخانه ساندرو اتوماتیک 54 میلیون و 600 هزار تومان در بازار 70 میلیون تومان و قیمت کارخانه ساندرو استپ وی 61 میلیون تومان اما در بازار 79 میلیون تومان است.

کاشانی‌نسب تصریح کرد:‌ همچنین پژو 2008 در کارخانه 104 میلیون تومان اما در بازار 162 میلیون تومان و سراتو در کارخانه 114 میلیون تومان اما در بازار باقیمت 140 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار