هشدار پزشکی قانونی مازندران نسبت به شنا در کانال و آبندان 

ساری (پانا) - مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در پی غرق شدن دو پسر عمو 13 و 14 ساله در آبندان یکی از روستاهای شرق مازندران با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان، نسبت به جلوگیری از حادثه مشابه هشدار داد. 

کد مطلب: ۸۲۷۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
هشدار پزشکی قانونی مازندران نسبت به شنا در کانال و آبندان 

علی عباسی اظهار کرد: «تعطیلی مدارس و گرمای تابستان حال و هوای خاصی برای همه افراد خصوصا قشر جوان و نوجوان با دیدن رودخانه، دریاچه و ...بوجود می آورد که بعضا این شور واشتیاق خاطره تلخی به همراه دارد.»

او تصریح کرد: «غرق شدگی یکی از علل های مرگ و میر غیر عمدی است که به راحتی قابل پیشگیری است و علی رغم هشدارهایی که در این زمینه داده می شود متاسفانه هموطنان ما به این موضوع بی تفاوت هستند چرا که در سال گذشته (96) تعداد 18 نفر در رودخانه ، استخر کشاورزی ،دریاچه و سد جان خود را ازدست دادند.»

این مقام اجرایی استان در ادامه توصیه هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه ها ، استخر و .. بیان کرد:

▪️ آشنایی با فنون اولیه شنا،آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

▪️ اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. هم‌چنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

▪️ به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

▪️ در آب و موقع شنا شوخی های خطرناک نکنید.

▪️ به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

▪️ در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

▪️ توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

▪️ در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

▪️ برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

▪️ مراقب شکستگی‌های گردن باشید. (در بسیاری از موارد شیرجه زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد)

▪️ بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار