رابطه سینما و تلویزیون در دنیا (قسمت چهارم)

تلویزیون فرانسه، از سرمایه‌گذاری کلان در صنعت فیلمسازی تا حذف تبلیغات تجاری

 نگاهی به رابطه میان سینما و تلویزیون در کشور فرانسه

تهران (پانا) - تنها یکی از این شرکت های تابعه کانال پلاس فرانسه سالانه 200 میلیون یورو در زمینه تولید فیلم هزینه می‌کند.

کد مطلب: ۸۲۷۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
تلویزیون فرانسه، از سرمایه‌گذاری کلان در صنعت فیلمسازی تا حذف تبلیغات تجاری

دو نهاد سینما و تلویزیون آنچنان به هم متصل و مرتبط هستند که در بسیاری از موارد برای ادامه حیات خود به هم تکیه می‌کنند. تاریخچه آنها چنان درهم آمیخته است که فکر کردن درباره این دو به عنوان دو نهاد جداگانه اغلب مانع درک کارکرد صنایع فیلم و تلویزیون و نقش مردم در تعامل با این دو رسانه است.

از اواخر دهه پنجاه، استودیوهای فیلم بیشتر به ساخت فیلم برای تلویزیون (در قالب سریال های تلویزیونی) پرداخته اند تا برای سینما، و این روند تا به امروز نیز ادامه دارد. از اوایل دهه شصت، کاملا مشخص است که فیلم‌های سینمایی صرفا درحال گذشتن از سینما به سوی مقصد اصلی‌شان یعنی تلویزیون هستند. این ها همه نشان دهنده این است که چقدر این دو صنعت متکی به هم هستند و چه رابطه درهم تنیده‌ای با یکدیگر دارند.

گرچه در طول سال‌ها تحقیقات زیادی در باره ی سینما و رابطه آن با تلویزیون انجام شده است، اما موضوع تلویزیون و رابطه ی آن با سینما همواره به عنوان موضوعی باقی مانده که به اندازه کافی در مورد آن تحقیق نشده است.

برای فهمیدن و درک درستی از این رابطه پیچیده و به هم پیوسته، لازم است تا هر شرکت تلویزیونی و رابطه آن با سینما به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

سه بخش نخست این نوشتار به ساختار صنعت تلویزیون در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین و همچنین رابطه تلویزیون و سینما در این کشورها اختصاص داشت. در این بخش به صنعت سینما و تلویزیون در فرانسه می‌پردازیم.

تلویزیون در سال 1931 به فرانسه معرفی شد، هنگامی که پخش اولین برنامه‌های آزمایشی شروع شد. تلویزیون رنگی در اکتبر 1967 در La Deuxième Chaène معرفی شد. در 31 مارس 2005 پس از یک دوره آزمایشی کوتاه Télévision Numérique Terrestre به طور رسمی شروع به کار کرد و به سرویس ملی تلویزیون دیجیتال زمینی برای فرانسه تبدیل شد، که مانند Freeview در انگلستان، کانال های جدید و همچنین ایستگاه های تلویزیونی زمینی را فراهم می کند. فرانسه مانند بقیه اروپا، از فن آوری انتقال DVB-T استفاده می کند.

در حال حاضر فرانسه دارای 36 کانال ملی و صدها کانال دیگر است که از طریق سازمان های تجاری و ماهواره ای قابل دسترس هستند.

گروه کانال پلاس اس ای (Canal+)

گروه کانال پلاس اس ای (Canal+) یک استودیو تلویزیون و توزیع کننده فیلم در فرانسه است. این شرکت تحت کنترل و متعلق به ویوندی است و دارای یک کتابخانه فیلم با بیش از 5000 فیلم است. ویوندی برخی از بخش‌های کانال پلاس را به سرمایه گذاران خصوصی فروخته است که هنوز هم از نام کانال پلاس استفاده می‌کنند. دفتر مرکزی آن در Issy-les-Moulineaux در حومه پاریس است.

گروه کانال پلاس دارای دو قسمت اصلی است، یک بخش آن Canal+ است که قسمت پخش این سازمان است و در فرانسه و لهستان مشغول به فعالیت است. این بخش برای بیشتر طول روز رمزگذاری شده است، و بینندگان که مایل به تماشای محبوب ترین برنامه‌های این کانال مانند فیلم های جدیدالانتشار و مسابقه‌های ورزشی زنده هستند باید مشترک این کانال شوند. کانال پلاس به عنوان بخشی از یک بسته چند رسانه‌ای ماهواره‌ای یا کابلی نیزعرضه می‌شود.

بخش دیگر این گروه که از نظر برخی یکی از مهمترین بخش‌های آن است Studio Canal نام دارد که یک شرکت تولید کننده فیلم است که در سال 1999 تاسیس شد و تا سال 2009 با NBC Universal همکاری داشت. در حال حاضر، Studio Canal در چندین کشور از جمله آلمان، ژاپن و استرالیا فعالیت می کند و یکی از بازیکنان اصلی در سطح اروپا در صنعت فیلم است.

کانال پلاس به عنوان بزرگترین پشتیبان مالی صنعت فیلم فرانسه که محبوب سینماگران فرانسوی شده است مطرح است و این واقعیت که منبع اصلی مالی برای تولید فیلم داخلی است و در تامین مالی اکثریت فیلم های تولید شده در فرانسه همکاری دارد، منبع اصلی قدرت کانال پلاس است. حتی یک سری شرکت های وابسته به خود را با هدف دخالت مستقیم در تولید فیلم ایجاد کرده است. Studio Canal یکی از این شرکت های تابعه، سالانه 200 میلیون یورو در زمینه تولید فیلم هزینه می کند و به عنوان پشتیبان برای فیلم های هوشمندانه پرفروش شناخته می‌شود.

تلویزیون فرانسه

تلویزیون فرانسه پخش کننده تلویزیون ملی و عمومی فرانسه است که یک شرکت دولتی بوده و از ادغام کانال‌های تلویزیونی عمومی فرانسه 2 و فرانسه 3 تشکیل شده است. از سال 1964 تا سال 1974، رادیو و تلویزیون فرانسوی توسط یک سازمان به نام Office de Radiodiffusion Télévision Française مورد انحصار قرار گرفته بود. به منظور افزایش و تشویق رقابت، این سازمان در سال 1975 به سه کانال تلویزیونی تقسیم شد به طوری که این سه کانال تلویزیونی فرانسه همچنان متعلق به دولت فرانسه بودند، اما بطور مستقل از همدیگر اداره می‌شدند.

با این حال، در اواخر دهه هشتاد میلادی به علت رقابت شدید و کاهش تعداد بینندگان، دو کانال از این سه کانال به هم پیوستند و تلویزیون فرانسه را تشکیل دادند. تلویزیون فرانسه در حال حاضر با درآمد حاصل از حق اشتراک بینندگان و تبلیغات تجاری تامین می شود. اما بر اساس قانون جدید، تبلیغات تجاری از پخش عمومی در کانال های تلویزیونی عمومی حذف خواهند شد.

مدیر عامل پخش کننده های عمومی فرانسه توسط رئیس جمهور فرانسه انتخاب می‌شود، این وظیفه ای است که قبلا Conseil supérieur de l'audiovisuel انجام می‌داد.

در رابطه با سینما، به غیر از نمایش فیلم‌های خارجی و داخلی، تلویزیون فرانسه دارای سه شرکت است، «فرانسه 2 سینما» و «فرانسه 3 سینما» است که در تولید فیلم فعالیت می‌کنند و شرکت «توزیع کننده تلویزیون فرانسه» که در انتشار و توزیع فیلم فعالیت میکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار