رئیس صنف فناوران رایانه: فروش دستگاه‌‎های POS در فروشگاه‌های کالای رایانه غیر قانونی است

تهران (پانا) - به گفته رئیس صنف فناوران رایانه،  فروش دستگاه‌های POS و MPOS تحت هر برندی در فروشگاه‌های کالای رایانه غیر مجاز به شمار می‌رود و با فروشندگان برخود خواهد شد.

کد مطلب: ۸۲۷۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس صنف فناوران رایانه: فروش دستگاه‌‎های POS در فروشگاه‌های کالای رایانه غیر قانونی است

به گزارش پژوهشکده پولی وبانکی، سیدمهدی میر مهدی درباره فروش دستگاه‌های POS سیار توسط برخی فروشندگان کالای رایانه و تجهیزات سخت افزاری در شهر تهران گفت: بر اساس مجوزهای دریافت شده فروشندگان کالای کامپیوتر می‌توانند صندوق‌های فروشگاهی را عرضه کنند اما فروش دستگاه‌های POS و MPOS تحت هر برندی غیر مجاز به شمار می‌رود.

رییس صنف فناوران رایانه با اشاره به بازار خرید و فروش دستگاه‌های POS گفت: یک بازار سیاه دستگاه POS در کشور شکل گرفته و معلوم نیست چگونه این دستگاه‌ها وارد کشور می‌‍شود و سپس با دریافت هزینه از کاربر به سیستم بانکی کشور وصل می‌شود در حالی که این دستگاه باید با در اختیار قراردان مشخصات لازم توسط فرد به بانک به صورت رایگان دریافت شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های POS و تجهیزات سخت افزاری در حوزه پولی و بانکی دستگاه‌هایی حساس محسوب می‌شود و نیاز به استانداردهای خاص و تاییده‌های دستگاه‌های نظارتی دارند که باید زیر نظر بانک مرکزی فروش و واگذاری آن‌ها انجام شود و نیاز به انجام تراکنش‌های کلان عمدتا در راه‌های غیر قانونی باعث ورود این دستگاه‌ها به کشور شده که باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.

رییس صنف فناوران رایانه خاطر نشان کرد: به مردم هشدار می‌دهیم که به هیچ وجه دستگاه‌های POS را تحت عنوان هر برندی خریداری نکنند و صرفا از دستگاه‌های POS تحویل داده شده توسط بانک و تحت نظارت بانک مرکزی استفاده کنند چرا که این دستگاه‌ها ممکن است به نرم افزارهایی آلوده باشد که اطلاعات حساب بانکی فرد را سرقت و مشکلاتی در شبکه بانکی ایجاد کند.

میر مهدی افزود: فروش هرگونه کالاهای غیر مجاز همواره به فروشندگان صنف هشدار داده شده است اما در این میان برخی از فروشندگان سودجو به فروش برخی کالاهای غیرمجاز در صنف می‌پردازند که به هیچ وجه قابل توجیه نیست و در صورت مشاهده بازرس با فروشنده برخورد خواهد شد؛ البته برخی از این دستگاه‌ها در فضای مجازی و کانالل‌های تلگرامی به فروش می‌رود که برخورد با این دسته از فروشندگان به صنف فناوران رایانه مربوط نیست و مراجع دیگر باید برخوردهای لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: در صورتی که فروشندگان کالای کامپیوتر دستگاه POS به فروش برسانند با هماهنگی اماکن فروشگاه مذکور پلمپ می‌شود. رییس صنف فناوران رایانه درخصوص تعلق ارز دولتی به فعالین حوزه تجهیزات رایانه گفت: میزان ارز تعلق گرفته به صنف کالای رایانه از جمله تجهیزات رایانه، شبکه و غیره بسیار کم بوده است اما امیدوار هستیم برای عدم گرانی در بازار به دلیل کاهش موجودی ارز بیشتری به این صنف که بخش عمده‌ای از کالا وارداتی محسوب می‌شود، تعلق بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار