درگفت‌وگو با پانا:

صمصامی‌، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ نظارت‌های ارزی از تبدیل ارز به قاچاق و فرار سرمایه جلوگیری می‌کند

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی با برشمردن مزایای سامانه نیما می‌گوید باید به منظور ایجاد شفافیت اقتصادی مشخص شود که سرنوشت دلارهای حاصل از صادارات چه می شود تا ارز حاصل از صادرات تبدیل به کالای قاچاق و یا فرار سرمایه نشود.

کد مطلب: ۸۲۷۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
صمصامی‌، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ نظارت‌های ارزی از تبدیل ارز به قاچاق و فرار سرمایه جلوگیری می‌کند

حسین صمصامی درگفت‌وگو با پانا با بیان اینکه برگشت ارز حاصل از صادرات به طور قطع اقدامی شایسته در بازار ارزی کشور است، گفت:استفاده از سامانه نیما به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات در شرایطی که کشور با محدودیت ارزی مواجه است می‌تواند برای اقتصاد امید بخش باشد.

وی با اشاره به انتقاداتی که درهفته‌های اخیر از سوی تجار و بازرگانان در خصوص انتقال ارز حاصل از صادرات مطرح شده است، اظهار کرد: بازرگانان و صنعتگران در همین مملکت زندگی می‌کنند و در داخل همین اقتصاد سرمایه‌گذاری وتولید انجام می‌دهند و طبیعتاً جامعه هم باید از صادرات آنها منتفع شود.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا برای صادرات و جلوگیری از خروج سرمایه مقررات خاصی وضع و کنترل‌هایی صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد که تنها در ایران است که این سیاست‌ها به درستی اجرا نشده است.

صمصامی با اشاره به بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۸ گفت: در آمریکا در این سال در مقطعی احتمال خروج سرمایه ۷۰۰ میلیارد دلاری در حال وقوع بود که اگر انجام می‌شد زمینه ورشکستگی اقتصاد آن کشور فراهم می‌شد ولی دولت آمریکا با اتخاذ سیاست درست مانع از خروج سرمایه از کشورش شد و توانست اقتصادش را سر و سامان دهد.

منافع حاصل از حمایت‌ از تولید باید به کشور برگردد

صمصامی با اشاره به اینکه درست نیست که دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاری در تولید یارانه پرداخت کند ولی منافع آن سرمایه گذاری به کشور برنگردد، گفت: بهتر آن است که به منظور ایجاد شفافیت اقتصادی مشخص شود که سرنوشت دلارهای حاصل از صادارات چه می شود تا ارز حاصل از صادرات تبدیل به کالای قاچاق و یا فرار سرمایه نشود.

وی تاکید کرد: صادرات باید در خدمت تولید قرار گیرد اما باید در صادرات به گونه‌ای عمل و مدیریت شود که به خاطر منفعت‌طلبی عده‌ای تولید نیز مختل نشود.

وی در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی خاطرنشان کرد:‌ بسته اقتصادی بانک مرکزی بهترین سیاستی بود که می‌توانست در شرایط فعلی اتخاذ شود اما احساس می‌شود مشکلاتی در اجرا وجود دارد که باید به تدریج مرتفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار