حمایت صریح دمشق از حضور نظامی ایران در سوریه

یک مقام اسرائیلی: با روسیه درباره خروج ایران از جنوب سوریه توافق نکردیم

تهران (پانا) - در روزهای اخیر صحنه سوریه شاهد بحران تازه‌ای در کمشکش‌های سیاسی است. در حالی که مقام‌های روسیه از خروج نیروهای خارجی از سوریه سخن می‌گویند و اسرائیل تلاش می‌کند که این خروج را به ایران تعمیم دهد و اختلاف نظرها درباره توافق بین اسرائیل و روسیه درباره ایران بالا گرفته، ‌وزیر امور خارجه سوریه پا به میدان گذاشته و اعلام کرده است «ایران به دعوت از سوریه در کشور ماست و حضور آن کاملا قانونی است.»

کد مطلب: ۸۲۷۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
حمایت صریح دمشق از حضور نظامی ایران در سوریه

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه(12 خرداد) در کنفرانسی خبری گفت: «ایران به دعوت از سوریه در کشور ماست و حضور آن کاملا قانونی است. در سوریه مستشاران ایرانی در کنار ارتش سوریه در حال مبارزه هستند، ما از رهبران و مردم ایران متشکریم که در مقابل تروریسم از ابتدا در کنار سوریه ایستادند.»

ولید معلم تأکید کرد: «برعکس حضور غیرقانونی آمریکا و ترکیه در سوریه، حضور ایران در سوریه کاملا قانونی است و بنا به درخواست دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارد.»

به گزارش پانا، این سخنان وزیر امور خارجه سوریه در حالی اعلام شده است که روز گذشته اخباری درباره حصول توافق بین روسیه و اسرائیل در تماس‌های هفته گذشته (ولادیمیر پوتین و بنیامنین نتانیاهو) درباره خروج نیروهای ایرانی و حزب‌الله از جنوب سوریه منتشر شد.

برخی از خبرگزاری‌های روسی نیز روز جمعه از توافقی هفت ماده ای میان اسرائیل و روسیه خبر دادند، توافقی که بر اساس آن بشار اسد در قدرت بماند؛ به حضور نظامی ایران و حزب‌‌‌الله در سوریه خاتمه داده شود؛ اسرائیل به حملات نظامی خود به سوریه خاتمه دهد؛ حضور نظامی روسیه در سوریه تثبیت شود؛ در صورت لزوم مستشاران روسی و سازمان ملل متحد در کنار سربازان سوریه در مرز این کشور با اسرائیل مستقر شوند؛ بعد از مدتی آمریکا هم به‌تدریج نیروهای نظامی‌‌‌اش را از سوریه خارج کند؛ عادی‌‌‌سازی روابط سوریه با اعراب انجام شود و با پول کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان آغاز شود.

از سوی دیگر سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز گذشته از توافق برای مداخله‌نکردن نیروها در جنوب غرب سوریه خبر داد و گفت: «این توافق به‌زودی عملیاتی خواهد شد».

او که به خروج نیروهای ایران از جنوب و جنوب غرب سوریه اشاره کرده، گفته است: «من اخبار را از طریق رسانه‌ها و جاهای دیگر درباره توافقی در موضوع مداخله‌نکردن در جنوب غرب سوریه شنیده‌ام و درک من این است که این توافق حاصل شده است. تا زمانی که این توافق اجرائی نشود، من نمی‌توانم پاسخ بدهم؛ اما می‌دانم طرف‌هایی که در رسیدن به این توافق دست داشتند، از نتیجه آن راضی هستند. اگر تا الان این موضوع عملیاتی نشده باشد، به‌زودی در آینده نزدیک عملی خواهد شد».

این اخبار در حالی است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفت: «ما قبلا هم اعلام کردیم که مستشاران ایرانی در منطقه جنوب سوریه هیچ‌گونه حضوری ندارند و نقشی نیز در عملیات اجرا‌شده نداشته‌اند. درباره بخش دوم سؤال شما هم باید بگویم ما قویا از تلاش روسیه برای خروج تروریست‌ها از مرز سوریه و اردن و کنترل ارتش سوریه بر این مناطق حمایت می‌کنیم و این اقدام را گام مثبتی در مسیر تسلط بیشتر دولت سوریه بر سرزمین‌های اشغال‌شده از سوی گروه‌های تروریست می‌دانیم. »

در همین حال ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه روز گذشته در نشست خبری خود درباره توافق در جنوب سوریه گفت: «نیروهای آمریکایی باید از سوریه بیرون بروند. تا آمریکایی‌ها از منطقه تنف بیرون نرفته‌اند، شما خبری در خصوص توافق جنوب باور نکنید.»

معلم تاکید کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل از طریق حمایت و تجمیع گروه‌های تروریست توافق سال 1974 را نقض کرد.

با این وجود، یک مقام ارشد اسرائیل شب گذشته ادعای توافق میان تل‌آویو و مسکو برای خروج «نیروهای ایرانی» از جنوب سوریه را تکذیب کرد و گفت چنین تفاهمی به دست نیامده است.

این مقام صهیونیست گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته‌اش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور سوریه و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده که «نیروهای ایرانی، حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان متحد ایران» باید تمام سوریه، و نه فقط جنوب غرب این کشور، را ترک کنند.

به گفته وی، نتانیاهو به پوتین و پمپئو گفته تل‌آویو به اقدام نظامی و حمله به مواضع ایران در سوریه ادامه خواهد داد. این مقام صهیونیست روند گفت‌وگوها با روسیه درباره سوریه را «مثبت» ارزیابی کرده، اما گفته مسکو تاکنون صرفا «وعده‌های شفاهی» داده و هیچ توافق مکتوبی بین طرفین به دست نیامده است.

در حالی که همزمان با نزدیک شدن موعد عملیات آزادسازی درعا در جنوب غرب سوریه، که فاصله کمی تا بلندی‌های جولان دارد، رژیم اسرائیل فشار به واشنگتن و مسکو برای ممانعت از حضور ارتش سوریه و متحدان این کشور در این مناطق را تشدید کرده است، به نظر نمی‌رسد با وجود مواضع روشن ایران مبنی بر ادامه حضور مستشاری در سوریه تا زمان درخواست سوریه و تأکید سوریه به حضور مستشاری ایران به درخواست این کشور، اسرائیل بتواند اهداف خود را محقق کند.

اما روی دیگر سکه این میدان نیز نقش روسیه است‌، همنوایی روسیه با اسرائیل درباره خروج متحدش (ایران) از سوریه آن هم در حالی که نیروهای مقاومت توانسته‌اند به موفقیت‌هایی در سوریه دست پیدا کنند به اشکال گوناگونی تحلیلی می‌شود. برخی به تلاش مسکو برای امتیازگیری از تل آویو اشاره و گروهی موضوع منفعت طلبی تاریخی مسکو را مطرح می‌کنند. با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد سوریه بعد از حدود 7 سال جنگ وارد مرحله تازه‌ای شده و صحنه عمل در این کشور با بحران‌های جدیدی دست به گریبان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار