نگاهی به هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن؛ از روز نخست تا مراسم اختتامیه

تهران (پانا) - جشنواره فیلم کن که محل تعامل و برخورد مهم ترین سینماگران دنیاست، هر ساله همراه با تغییرات و ابتکاراتی آغاز می‌شود. اهمیت این جشنواره در حدی است که بسیاری از منتقدان و تحلیلگران هنری، ریزترین جزئیات این جشنواره را مورد بررسی قرار می دهند.

کد مطلب: ۸۲۶۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن؛ از روز نخست تا مراسم اختتامیه

به گزارش آی سی ان، در طول این جشنواره مردم از سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا از فیلم و فیلمسازی لذت ببرند، تا بهترین‌ها را ستایش و تقدیر کنند، تا از هنرمندانی که روی فرش قرمز و بر پرده نقره‌ای این جشنواره ظاهر می‌شوند الهام بگیرند.

به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع جهان سینما و در مقام یکی از مکان‌هایی که به سینما و فیلم شکل می‌دهد، این امر ضروری است که از آنچه در این جشنواره بزرگ اتفاق افتاده است آگاه شویم؛ با توجه به این نکته، نگاهی می‌اندازیم به یازده روز جشنواره و آنچه در این شهر زیبا و باشکوه اتفاق افتاده است.

روز اول

امسال جشنواره کار خود را با حضور هیئت داوران آغاز کرد که کیت بلانشت، بازیگر و تهیه کننده هالیوودی، آن را هدایت می‌کرد. هیئت داوران شامل نویسندگان و کارگردانان دنیس ویلنو، آندری زویاگینتسف، آوا داورنای و رابرت گدیگیان، بازیگران لی سیدو و کریستین استوارت و نویسنده، بازیگر و آهنگساز خدجا نین بود .

با انتخاب یک هیئت داوری که اکثریت آن زن هستند و سه زن کارگردان نیز برای جایزه اصلی رقابت می‌کنند، بحثی در مورد اینکه «آیا زنان در هنگام اهدای جوایز به نفع هم جنسان خود جانبدارانه داوری خواهند کرد» آغاز شد . با این حال، رئیس هیئت داوران، خانم بلانشت این شایعه را نفی کرد و گفت: چند سال پیش، آنها فقط دو نفر بودند . آنها (زنان فیلمسازان) فقط به دلیل جنسیت خود در این جایگاه نیستند . آنها به دلیل کیفیت کار خود در این جایگاه هستند. ما، همانطور که باید، آنها را به عنوان فیلمسازان ارزیابی میکنیم .

این تنها جنجال در جشنواره کن این سال نبود . حتی قبل از آغاز جشنواره، اخبار و مقالات در مورد مشکل جشنواره با بزرگترین شرکت پخش سیال «نتفلیکس» وجود داشت که در نهایت دبیر جشنواره «تیری فرمو» اعلام کرد که اگر نتفلیکس یا هر کس دیگری حاضر به اکران فیلم هایش در فرانسه نباشد، از رقابت فیلم هایشان در جشنواره کن ممانعت خواهند شد .

مسئله دیگر در افتتاحیه این سال ممنوعیت عکس های سلفی بود. همانطور که بارها در رسانه‌ها ذکر شده بود در این سال، گرفتن سلفی ها و عکس آماتور از هر نوعی در جشنواره امسال ممنوع شده بود. تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره، چنین عکس هایی را «وحشتناک» خواند و گفت: آنها باعث افتادن مردم بر روی فرش می‌شوند و هرگز خوب در نمی‌آیند . اما به نظر نمی‌رسد که این مساله باعث مشکلی در برگزاری جشنواره یا احساس کلی آن ایجاد کرده باشد و شب افتتاحیه با زرق و برق و شور و شوق همیشگی برگزار شد .

شب افتتاح آغاز با ورود هشت عضو هیئت داوران که دست در دست به روی فرش قدم گذاشتند آغاز شد و به دنبال آن‌ها ستاره های دیگر، اعم از فیلم سازان و دیگران در صنعت فیلم بر روی فرش قرمز قدم گذاشتند؛ از جمله مارتین اسکورسیزی که قرار بود یک جایزه ویژه را از جشنواره دریافت کند وخانم کروز و آقای باردم که آخرین نفرها بودند که از پله ها بالا رفتند .

افتتاحیه با سخنان ادوارد بائر، یک بازیگر فرانسوی که به عنوان رئیس تشریفات مراسم خدمت میکرد آغاز شد و سپس او هیئت داوران را معرفی کرد، که قبل از ورود هر یک از آنها به روی صحنه، اعتبارات و فیلمهای مهم هر یک را ذکر کرد و پس از آن کیت بلانشت به سخنرانی پرداخت .

«من بسیار افتخار می کنم مدیریت هیئت داوران امسال این جشنواره را بر عهده دارم.» بلانشت گفت «من امیدوارم که ما بتوانیم قلب و ذهن خود را بازکنیم و دستور کارها و پیش بینی ها و انتظارات خود را در دم در رها کنیم» و بعد از سخنان خود، او رسما مراسم را به همراه مارتین اسکورسیزی افتتاح کرد .

در ساعت 8:45 فیلم «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه این جشنواره به نمایش درآمد که نقدهای مثبت و منفی زیادی در برای آن نوشته شد . «پیتر بردشا» از روزنامه گاردین آن را یک «درام دردناک و قدرتمند» خواند . درحالی که دیوید ارلیک از سایت ایندی وایر، این فیلم با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم را به یک آدم ربایی لایه دار، جذب کننده تشبیه کرد و گفت: باردم فوق‌العاده است و آن را بهترین فیلم فرهادی بعد از «جدایی نادر از سیمین» توصیف کرد . با این حال، منتقدان دیگر به این حد مهربان نبودند . یکی از اولین منتقدان گفت «به نوع خالی بود و چندان جالب نیست» و الکس بیلینگتون نوشت «فقط می خواستم که به پایان برسد، و خوشبختانه به پایان رسید.»

اما بدون توجه به نقد ها صبح خبر رسید که شرکت فکوس فیچرز حق پخش این فیلم را به دست آورده است . در یک کنفرانس مطبوعاتی،که صبح روز بعد برگزار شد، کروز و باردم فداکاری کارگردان ایرانی را برای این پروژه ستایش کردند و کروز اشاره کرد که او حتی دو سال پیش به اسپانیا نقل مکان کرد تا خود را در فرهنگ و زبان اسپانیا غرق کند .

اصغر فرهادی پس از ستایش زوج بازیگر که خود آنها را به عنوان «سمبل یک زن و شوهر خوشحال» نامید، از این فرصت استفاده کرد تا به این نکته اشاره کند که او درباره حضور خود در فستیوال احساس عجیبی دارد وقتی که یکی دیگر از کارگردان ایرانی از حضور در رقابت ممنوع شده است. منظور جعفر پناهی بود که فیلم «سه رخ» او در جشنواره کن این سال به رقابت میپردازد و خود قادر به ترک ایران نیست .

"فرهادی به روزنامه‌نگاران در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه گفت: من می خواهم این پیام را بفرستم: من امیدوارم که این تصمیم گرفته خواهد شد که به او اجازه آمدن داده شود . . . چیزی که برای او مهم است قدرت گرفتن یک پرواز نیست، اما برای او توانایی دیدن اینکه تماشاگران چگونه فیلم او را مشاهده می‌کنند مهم است . . . . این احساس بسیار عجیبی برای من است که بتوانم در اینجا حضور داسته باشم در حالی که او نمی‌تواند . این چیزی است که من به سختی با آن زندگی میکنم . این فوق العاده است که او کار خود را در مقابل با این چنین سختی ادامه میدهد .

در همین زمان، فیلم برتر کریستینا گالگو و چیرو گوئرا با نام «پردگان گذزگاه» که یک حماسه جرم و جنایت کلمبیایی است برنامه دو هفته کارگردانان، که یک برنامه مستقل است و به صورت موازی با مسابقه ی اصلی اجرا میشود، را افتتاح کرد .

این فیلم که در صحرا گواجیرا در کلمبیا فیلمبرداری شده و ساختار آن در مجموعه ای از پنج "cantos" در طول بیش از یک دهه است، که داستان یک خانواده بومی با نام وایو را دنبال میکند که در تجارت رو به رشد مواد مخدر کلمبیا در سال های 1970 درگیرمی‌شوند.

روز دوم

در دومین روز از جشنواره تعداد بسیاری فیلم ها اکران شدند، که یکی از آنها درام روسی «لتو» بود که فیلمساز آن کیریل سربرنیکوف آن را به طورغیابی معرفی کرد؛ زیرا او هنوز در بازداشت خانگی در کشور خود به سر می‌برد و فیلم کنیایی «رفیکی» در روز چهارشنبه به عنوان اولین فیلم از کنیا در تاریخ جشنواره کن به نمایش درآمد. اما تری گیلیام در این روز جنجالی شد وقتی که فیلم او در چهارشنبه یک پیروزی بزرگ حقوقی را به ثمر رساند .

یک دادگاه پاریس حکم داد که فیلم او «مردی که دن کیشوت را کشت» می تواند در شب پایانی جشنواره به نمایش در بیاید، با وجود اینکه تولید کننده آن برای متوقف کردن این فیلم شکایت کرده است. با این حال، این فیلم توزیع کننده خود در آمریکای شمالی را، که استودیو آمازون بود، از دست داد و گیلیام نیز در آخر هفته دچار سکته مغزی جزئی شد.

«مردی که دن کیشوت را کشت» با بازیگری آدام درایور به عنوان یک مدیر بازاریابی قرن بیست و یکم به نام توبی است که بین زمان حال و قرن هفدهم اسپانیا رفت آمد می‌کند؛ جایی که در آن دن کیشوت (جاناتان پرایس) او را به جای همراه مورد اعتماد خود، سانچو پانزا اشتباه می‌گیرد.

«رفیکی» اولین فیلمی کنیایی جشنواره کن در این روز نمایش داده شده است. احساسات بسیاری از مردم به دلیل داستان سرایی سیاسی آن تحریک شد؛ اما متاسفانه به دلیل داستان عاشقانه و ال جی بی تی آن در کشور خود ممنوع است. و سازمان طبقه بندی فیلم در کنیا گفت که برخی از صحنه های این فیلم در کنیا غیر قانونی هستند.

فیلم کیریل سربرنیکوف «لتو» یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که در کن به نمایش درآمد و در خانه خود با مشکلاتی رو به رو بود. کیریل سربرنیکوف هنوز تحت بازداشت خانگی در روسیه است. او در سال 2017 به اتهام تقلب و اختلاس بازداشت شد. متحدان بسیار او در جامعه هنری ادعا می‌کنند که این اتهامات ساختگی هستند و انگیزه سیاسی دارند و به احتمال زیاد در پاسخ به انتقاد سربرنیکوف از روسیه برای الحاق کریمه در سال 2014، و همچنین حمایت او از جامعه ال جی بی تی روسیه اتفاق می‌افتند. کیت بلانشت مدیر هیئت داوران مسابقه جشنواره کن امسال جزو هنرمندانی است که در سخنان خود متقاضی رفع اتهام از این کارگردان شده است.

به همین دلیل است، که زمانی که فیلم «لتو» در رقابت چهارشنبه شب برای اولین بار اکران شد، کارگردان 48 ساله آن تنها به صورت یک علامت که نام او بر روی آن نوشته شده بود و توسط همکاران او حمل میشد در فرش قرمز مقابل تاتر لومیر حضور داشت

«دونباس» یک فیلم بی‌رحمانه و شکنجه‌آور و داستان یک اعزامی از سینمایی جنگ زده شرق اوکراین است که همراه با «لتو» به نمایش درآمد. این فیلم توسط کارگردان پرکار بلاروسی و اوکراینی به نام سرگی لوزنیتسا با همکاری فیلمبردار بزرگ رومانیایی اولگ موتو ساخته شده و فیلمی را برای بینندگان به ارمغان می آورد و آنها را به قلب جنگ وحشیانه بین دولت اوکراین، متحد با اروپا و غرب، و جمهوری مردم دونتسکا تحت حمایت پوتین میکشاند.

روز سوم

روز سوم جشنواره با خبرهایی در مورد آنکه توزیع کنندگان چگونه سریع تر از قبل در حال خرید فیلم در جشنواره فیلم کن امسال نسبت به جشنواره های گذشته ساندنس و تورنتو هستند پر شده بود. شرکت سابان فیلم حق پخش فیلم جرارد باتلر با نام«پاسداران» را خرید و سونی پیکچرز کلاسیک خریدار حق پخش فیلم کارگردان لبنانی نادین لبکی به نام «کفرناحوم» و فیلم اکشن تمام زن جسیکا چاستین با نام "355" یک توزیع کننده فرانسوی را پیدا می‌کند.

اخبار مهم دیگر در این روز در مورد سخنان کارگردان «پلنگ سیاه» رایان کوگلر در مورد آنکه او چگونه کار با زنان را در فیلم‌های خود دوست دارد و فیلم «جنگ سرد» به کارگردانی پاول پاولیکوسکی، نقد های درخشان بسیاری را دریافت کرد. بسیاری از بینندگان نخست حتی آن را بهترین فیلم جشنواره کن در این سال تا کنون نامیدند.

سابان فیلم حق پخش آمریکای شمالی را برای فیلم جرارد باتلر با نام «پاسداران» را خرید و این خبر را پنجشنبه اعلام کرد. این شرکت توزیع کننده به تازگی در خط مقدم بازی خرید و جمع آوری در جشنواره حضور داشته است. در اوایل امسال، سابان حق پخش فیلم «لیزی» با بازی کلویی سویگنی و کریستن استوارت را در جشنواره فیلم ساندنس خرید.

سونی پیکچرز کلاسیک حق پخش در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین را برای فیلم «کفرناحوم» به کارگردانی نادین لبکی را خرید که قرار است پنجشنبه بعدی در مسابقه اصلی جشنواره کن اکران شود. این کارگردان لبنانی قبلا دو فیلم، با عنوان «کارامل» و «حالا کجا باید رویم؟» را در این جشنواره به نمایش گذاشته و فیلم «حالا کجا باید رویم؟» وی که برنده جایزه تماشاگران در جشنواره فیلم تورنتو در سال 2011 شده است نیز توسط سونی کلاسیک توزیع شد.

کارگردان «پلنگ سیاه» رایان کوگلر در یک بخش گفت و گو که در روز پنجشنبه برگزار شد شرکت کرد و زمانی که مصاحبه کننده الویس میچل او را برای کار با سینماگران تدوینگران زن در هر سه فیلمش ستایش کرد، کوگلر گفت: «این چیزی نیست که باید به آن افتخار کرد. راستش، برای اولین فیلم من، من دنبال بهترین فیلمبرداری بودم که میتوانستم پیدا کنم. راشل موریسون آن شخص بود. او بهترین کسی بود که ما توانستیم در آن زمان پیدا کنیم، و من فکر می کردم که شخصی شگفت انگیز را استخدام کردم، اما معلوم شد که او باور نکردنی است.»

او همچنین گفت که در واکاندا زنان «مهم تر» از مردان هستند، و او علاقه مند به ساخت یک فیلم تنها در مورد شخصیت هایی است که توسط لوپیتا نیونگو، لتیتا رایت، و آنجلا باست و گوریرا بازی شدند. «بسیاری از اوقات، در کتاب های کمیک، مقدار کمی توکنیسم وجود دارد: شما یک نفر سیاه دارید و یک زن که مبارزه میکند.«کوگلر» افزود: من برای اینکار اشتیاق داشتم و نمی خواستم این فرصت را از دست دهم.»

موضوع توانمندسازی زنان به نظر می رسد در صدر جشنواره امسال است. کیت بلانشت و بقیه هیئت داوران در مورد زمان به اتمام رسید و تعداد فیلم های که توسط زنان کارگردانی شده سوالاتی را در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز اول جواب دادند. و فیلم پر ستاره جسیکا چاستین با نام "355" یک توزیع کننده فرانسوی با نام اس ان دی پیدا کرد.

در روز سوم از جشنواره فیلم کن، بازیگر زن جسیکا چستین به مطبوعات اعلام کرد که برنامه ای برای فیلم آینده‌اش دارد که یک فیلم جاسوسی با نام 355 است. این فیلم، که توسط سایمون کینبرگ درحال کارگردانی و نوشتن است، قرار است یک تریلر جاسوسی مانند جیمز باند باشد که اکثر بازیگران آن ستارگان زن هستند. همراه با چاستین، بازیگران این فیلم شامل ماریون کوتیار، لوپیتا نیونگو، پنه لوپه کروز و فن بینگبینگ خواهد بود.

کروز، چستین را به خاطر گردآوری این فیلم «بابا نوئل» نامید، و گفت جزو این فیلم بودن «بسیار احساس برانگیز است». این فیلم که در اندیشه سریالی شدن است، یکی از داغترین اجناس در جشنواره کن بود و یک توزیع کننده فرانسوی با نام اس ان دی پیدا کرد.

روز چهارم

روز چهار از جشنواره خبری از سابان فیلم آغاز شد که حق فروش دو فیلم دیگر را خریداری کرد، و در حالی که شرکت بلیکر استریت و نتفلیکس هردو از ارسال هر گونه فیلم برای رقابت خارج شدند، هردو به عنوان بازیکن در بازار جشنواره امسال حضور دارند و تریلر جاسوسی زنانه جسیکا چاستین با نام"355" موجب یک جنگ مناقصه ای شد و استادیو یونیورسال با یک معامله هشت رقمی به عنوان برنده این جنگ اعلام شد.

این روز شاهد خریداری تعداد بسیاری از فیلم بود. نئون موفق به خریداری حق پخش فیلم ایرانی عاشقانه «مرز» بعد از پخش جهانی آن در بخش نگاهی دیگر جشنواره فیلم کن شد، در حالی که شرکت بلیکر استریت حق پخش فیلم درام مدس مایکلسن را با نام «قطب شمال» خرید که در جشنواره فیلم کن در پنجشنبه شب نمایش در آمد .

سابان فیلم حقوق فیلم کیانو ریوز به نام «سیبری» را خرید که یک تریلر به کارگردانی متیو است که بازیگرانی مانند آنا یولارو و مالی رینگوالد در آن ایفای نقش میکنند و یک معامله ای که ممکن است بزرگترین معامله در جشنواره کن تا کنون باشد، نتفلیکس بکشد حق پخش در سر تا سر دنیا به جز چین، را برای فیلم انیمیشن "نسل بعدی" را به مبلغ 30 میلیون دلار خریداری کرد.

همانطور که قبلا ذکر شد نتفیلیکس از ارسال فیلم به جشنواره امسال کنار کشید پس از آنکه سازمان دهندگان یک قانون جدید تصویب کردند که طبق آن هر فیلمی که در تئاتر های فرانسه پخش نشود در کن شرکت داده نخواهد شد. البته، این شرکت بزرگ پخش سیال این گزینه را داشت که بتواند فیلم های خود را خارج از بخش مسابقه به نمایش بگذارد، اما از انجام این کار خودداری کرد .

برای سال های بازار جشنواره کن است دنیای مردان بوده است . اما در جشنواره امسال، یک کشت از فیلم های ژانر زنانه وجود دارند که باعث تغییر در این پرادایم شده اند. اوایل شنبه، استودیو یونیورسال اعلام کرد که حق توزیع در آمریکا برای فیلم "355" را در یک موقعیتی که به گفته ی استادیو «یک وضعیت رقابتی» بوده است و با یک قرار داد 8 رقمی، آن را خریداری کرده است.

جدید ترین فیلم ژان لوک گدارد «کتاب تصویر» نیز در روز جمعه در جشنواره کن اکران شد، و نخستین نقدها همانند خود فیلم درهم پیچیده و گره خورده بودند.

فیلم دیگری که در این روز اکران شد فیلم «دختران خورشید» با بازیگری هنرپیشه ایرانی گلشیفته فراهانی بود که داستان یک تیپ از زنان ایزدی در راه انتقام از داعش را نشان می‌دهد. این فیلم یکی از از فیلم‌های پر استروژن است که در آن زنان فراتر از کلیشه‌ های سینمایی ظاهر می‌شوند.

ویم وندرس، کارگردان آلمانی که تا به حال نه فیلم در رقابت داشته و برنده بهترین کارگردان (آسمان فراز برلین، 1987)، برنده جایزه بزرگ داوران( دور، خیلی نزدیک! 1993) و برنده نخل طلایی در سال 1984 با «پاریس، تگزاس» بوده است؛ و حتی مدیریت هیئت داوران را در سال 1989 بر عهده داشته است، همچنین در این روز بود در فستیوال حاضر بود و گرفتن نخل طلا به یاد می آورد، به تازه واردان به این جشنواره توصیه می کرد و بر اینکه ایمان چگونه کارهای او را شکل داده است تفکر میکرد.

روز پنجم

روز پنجم جشنواره فیلم کن سال جاری زمانی اتفاق افتاده بود که مکالمه برابری جنسیتی در مرکز آن قرار گرفت. کیت بلانشت مدیر هیئت داوران جشنواره فیلم کن درآنچه که معلوم شد یک لحظه قدرتمند برای ارتقاء برابری جنسیتی در صنعت فیلم است یک راهپیمایی زنانه را به بالای پله های پلایز رهبری کرد. 82 زن به بالای این پل های معروف رفتند و در همبستگی و سکوت ایستادند تا تعداد کم زنانی را که در رقابت های رسمی جشنواره در طول سال ها انتخاب شده اند را به توجه همگان برسانند. در مجموع، 82 زن در این رویداد شرکت داشتند، از جمله بلانشت، اعضای هیئت داوران مانند کریستن استوارت و آوا داورنای، لی سیدو، ماریون کوتیار، سلما هایک، لیلا بختی، سوفیا بوتلا، پتی جنکینز و آنیس واردا، آخرین آنها به بلانشت در بالای پله ها پیوست تا سخنانی را در این باره بازگوید. بلانشت و وردا بیانیه ای را خواندند، و تعداد کم ازنان در مسابقه اصلی کن را به همگان یاد آوری کردند.

بعدها، در سخنرانی خود در مجمع سالانه کرینگ زنان در حرکت، سلما هایک در مورد آنچه او در سال گذشته در مورد کار با هاروی وینستین سیاه رو نوشته بود نیز صحبت کرد.

هایک برای یک مکالمه اصلی مجمع سالانه کرینگ زنان در حرکت، در مورد زنان در صنعت سرگرمی نشست، جایی که در آن نخست او درمورد حرکت تاریخی 82 زن که در سکوت پله ها را بالا رفتن تا به عدم برابری در هالیوود اعتراض کنند سخن گفت.

هایک گفت: به عنوان یک زن که یک بخشی از این جامعه است و مجبور بودم که تمام مشکلاتی را رو به رو شوم که زنان دیگر نیز روبرو مشئند . . . این یک گام مهم است که این رویداد را ببینم.

بحث به جریان دلخراش او از کار کردن با وینستین در یک فیلم بیوگرافی از زندگی فریدا کالو کشیده شد، که در آن او گفت که او خستگی ناپذیر درخواست های بیشرمانه این تولید کننده سیاه رو را رد کرده و از شکنجه های عاطفی را رنج برده است. این یکی از معدود اتهاماتی بود که وینستین به آن پاسخ داد، و تمامی اتهات را انکار کرد و بیان شک و ناباوری کرد. "ما آسانترین گروه برای انکار هستیم" هایک گفت زنان رنگین پوست به طور خاص از این مساله رنج میبرند. با اشاره به یک مساله ی مشابه که برای برنده اسکار لوپیتا نیونگو اتفاق افتاده بود. او گفت "این یک واقعیت شناخته شده است . بنابراین، او برگشت، به دو زن رنگین پوست حمله کرد، به این امید که می تواند ما را بی اعتبار و انکار کند. "

گاسپر نوئه پس از خروج ننگین خود را از این جشنواره در سال 2015 بازگشت و موفق به برنده شدن نظر منتقدان منتقدان با یک فیلم ترسناک رقص آمیز شد .

یکی دیگر از فیلم ایرانی به نمایش در این روز فیلم جعفر پناهی "سه رخ" بود که در رقابت اصلی اکران شد، این فیلم برای تماشاگران جشنواره و تماشاچیان هنرمندی که از کارهای اخیر پانایی مانند "این یک فیلم نیست" حمایت کرده اند جذاب خواهد بود. این فیلم موفقیت آمیز نظرات مثبت بسیاری را از منتقدین و بینندگان دریافت کرد.

روز ششم

در این روز با بازگشت کارگردان لارس ون تریر کارگردان «مالیخولیا» و »«ضد مسیح» به این جشنواره بعد از یک غیبت هفت ساله به دلیل یک اشتباه در کنفرانس مطبوعاتی که در آن او گفت بود که برای آدولف هیئتلر احساس همدردی میکند آغاز شد.

جدیدترین فیلم او «خانه ای که جک ساخت» اولین تریلر خود را نمایش داد و باعث شد تا سازمان دهندگان این جشنواره آماده برای واکنش های شدید از جمعیت آماده شمند. در جای دیگر، گفتگو در مورد حامی سابق جشنواره کن هاروی وینستین ادامه داشت، در حالی که رسانه ها درمورد غیبت او صحبت میکنند و گفتگو در باره برابری جنسیتی از فرش قرمز به صفحه نمایش حرکت می کند و فیلم ها نور بر مبارزه با مردسالاری می افکنند.

کمپانی آی اف سی فیلم هم یک تریلر برای فیلم مت دیلون را به نمایش گذاشت. به نظر می رسد این بازیگر بزرگ دهه هشتاد نقش یک قاتل زنجیره ای را بازی میکند که دچار بحران وجودی است. اوما تورمن و رایلی کیئو نیز تکه ای در این فیلم را بازی میکنند.

زمان کوتاهی بعد از سخنان سلما هایک درباره ی آنکه هاروی وینستین آشکارا اتهامات او را به دلیل آنکه او یک زن رنگین پوست است رد و انکار کرده است، یکی از منتقدان درمورد غیبت این تهییه کننده سخن گفت.

»مرحوم هاروی وینستین (خوب، به هر حال اینطور احساس میشود) برای روش ریاستش در کن معروف بود که ترکیب منحصر به فرد و جذابی از خلاقیت پست بوددونالد کلارک منتقد ایریش تایمز مینویسد، او همچنین یک حکایت از وینستین در مورد ملاقات با آلبرت شاهزاده موناکو را به یاد می آورد، که وینستین به پادشاه توسط راجر ایبرت با عنوان «پادشاه از جشنواره کن» معرفی شد

دوشنبه نیز شاهد تعهد سازمان دهندگان این جشنواره برای درست کردن مشکل برابری جنسیتی در برنامه

، "هر تعدادی از صحنه ها بین ترحم و وحشت نوسان دارند، اما این فیلم نمی تواند وقایع هولناکی را که زنان در این بخش از جهان آن را تجربه میکنند را اغراق کنندهای آینده بود.

این احساسات وحدت بخش، پاسخ مستقیم به فرهنگ سمی هالیوود پس از رسوایی وینستین است و که در حال حاضر بر روی صحنه سینما نشان داده میشود.

"دختران خورشید" نگاه سختی می اندازد به یک گروه زن کرد در حال مبارزه با دائش و به عنوان یک منشور برای رویدادهای دنیای واقعی که در اطراف این جشنواره در حال اتفاق افتادن است تفسیر شده است .

"اگر این سال، سال زنان حساب میشود، پس اکران «دختران خورشید» در مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن، فیلمی برای این زمان حساب میشود" شارون واکسمن، مدیر عامل و سردبیر ارشد د رپ در مورد این فیلم نوشت. واکسمن گفت.

جاستین چانگ از لس آنجلس تایمز نیز فیلم های «دختران و «3 رخ» جعفر پناهی را به عنوان فیلم هایی که «با مردسالاری به نبرد میپردازند» نام برد.

روز هفتم

روز هفتم از جشنواره با خروج مخاطبان از وسط اکران فیلم «تهوع انگیز» و «شکنجه آور» لارس ون تریر با نام «خانه ای که جک ساخت» آغاز شد و پس از اکران جدیدترین فیلم خود با نام "BlacKkKlansman" کارگردان اسپایک لی درباره سیاست فوری و عصبانی این داستان واقعی از یک کارآگاه سیاه که وارد گروه KKK می‌شود سخن گفت، تلنگری و نیشتری به ترامپ انداخت و از تهیه کننده خود جوردن پیل تجلیل کرد.

آخرین فیلم لارس ون تریر، ـخانه ای که جک ساخت» برای اولین بار اکران شد و بسیاری از منتقدان گزارش دادند که مخاطبان به صورت گروهی از سالن سینما در وسط فیلم خارج شدند. یک منتقد حتی گفت «این بار از حد رد شد.» دیگری گفت «الآن از سینما پس از پخش "خانه که جک ساخت" خارج شدم . چندش . شکنجه. زجر آور. دیگری نوشت. مردم در وسط دیدن فیلم جدید لارس ون تریر سالن را ترک کردند. یکی دیگر گفت: «به نظر میرسید آنها نمیدانستند این چگونه فیلمی خواهد بود.»

داور جشنواره کن کریستن استوارت یک پیام ظریف در اکران فیلم "BlacKkKlansman" در دوشنبه شب ارسال کرد، وقتی که او کفش های پاشنه بلند خود را از پا در آورد و پای برهنه از پله های گرند پلیس بالا رفت.

این حرکت یک اعتراض کوچک در یک درگیری بزرگ یر روی قوانین لباس کن است، به خصوص آنکه لازم است در مراسم های اکران حتما کفش پاشنه بلند بپوشند. این سیاست به طور گسترده ای در سال 2015 مورد انتقاد قرار گرفت پس از آنکه چند زنان گفتند که آنها را از رود به مراسم اکران به دلیل پوشیدن کفش بی پاشنه باز داشتند.

این روز نیز شاهد اولین چوباکا در جشنواره کن بود. در اکران خارج از مسابقه، «سولو: یک داستان جنگ ستارگان» بازیگرانی مانند آلدن اهرنرایش، دونالد گلوور و امیلیا کلارک شرکت داشتند.

اسپایک لی به مدت زیادی در مورد فیلم جدید خود در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز سه شنبه سخن گفت. این فیلمساز درباره ی تصمیم خود در رابطه با استفاده از تصاویر اعتراض های خشونت آمیز توسط نئو نازی ها و نژادپرستان سفید درچارلوتویل شهری در ایالت ورجینیا و صحنه های کشته شدن هدر هیر در فیلم "BlacKkKlansman" صحبت کرد.

"ما یک مرد در کاخ سفید - من نمیخواهم اسمش را بگویم - که آن لحظه را نه فقط برای آمریکایی بلکه برای جهان تعریف کرد، و این که شخص این شانس را به می گویند که ما برای عشق می ایستسم، نه نفرت" لی به مطبوعات گفت: "کشف چرای این مورد ملزم به وجود یک دانشمند نیست."

"او بد میخواست . . . که این موضوع را هدایت کند. من نامی هم از جردن ببرم، چرا که او در حال انجام کار خودش است، در بالای جهان است . احتمالا یک لیست وجود داشت. هیچ تضمینی وجود نداشت که او حتما باید پیش من ما آمد. من می خواهم بهاین خاطر از او تشکر می کنم، " این کارگردان به این گونه سخنان خود را به پایان رساند.

روز هشتم

«زیر دریاچه نقره ای» به کارگردانی دیوید رابرت میچل در این روز اکران شد، نظرات درباره این فیلم بسیار مختلف بود و نقدها درباره ی فیلم ساخته بازیگر و کارگردان کوین کانلی با نام «گوتی» به همراه جان تراولتا چندان جذاب نبود.

اندرو گارفیلد که بارها اعلام شده است که چگونه دستگاه تجاری هالیوود برای او دیگر جذاب نیست، در فیلم «زیر دریاچه نقره ای» به کارگردان دیوید رابرت میچل ایفای نقش کرد.

این فیلم یک فیلم ساخته شده برای کسانی که در هالیوود که احساس میکنند که نزدیک است کد را بشکنند در عین حال در اعماق درونی خود میدانند که رویاهایشان برای همیشه دور از دسترس باقی خواهد ماند. کایل بوکانان منتقد سایت والچر در باره این فیلم نوشت.

در طرف دیگر، ستاره فیلم «همراهان» کوین کانلی کمک کرد تا پروژه جان تراولتا به خط پایان برسد با کارگردانی این پرتره مطلوب از کانگستر نیویورکی مرحوم جان گوتی، که فیفتی سنت نیز در آن ایفای نقش میکند.

«حتی جان گوتی سزاوار بهتر از این است» منتقد دیوید الریخ از سایت ایندیوایر نوشت، که «شجاعتی را که برای نمایش این فیلم در کن لازم است» را تحسین کرد.

از سوی دیگر تراولتا در مقابل با واکنش ها در یک جلسه گفت و گو جشنواره در روز چهارشنبه مایوس نشدو در جواب به یک ناظر راجع به شکست های اخیرش تراولتا به سادگی جواب داد: «من احساس نمی کنم که جایی رفته ام.»

سونی پیکچرز کلاسیک حق پخش در آمریکا، امریکا لاتین، استرالیا و نیوزیلند را برای فیلم دنیس آرکند با نام «سقوط امپراتوری آمریکا» را به دست آورد. این درام جنایی با رویای آمریکایی دست به گریبان میشود و به عنوان قسمت بعدی فیلم "زوال امپراتوری آمریکا" نیز شناخته میشود. این قرارداد توسط آنیک پویریر از سویل اینترنشنال، شرکت ای وان و دنیس رابرت از سینماگینیر شکل گرفت.

روز نهم

روز نهم شاهد آن بود که ون تریر در مورد واکنش به فیلم خود صحبت کند. "این کاملا مهم همه شما را دوست نداشته باشند، چون در آن صورت شما شکست خورده اید. من مطمئن هستم که آنها از آن به مقدار کافی متنفر شدند. اگر خیلی محبوب شود، آنوقت من با آن یک مشکل خواهم داشت." ون تریر این سخنان را درمورد واکنش بینندگان به آخرین فیلمش "خانه ای که جک ساخت" بیان کرد.

این داستان قاتل زنجیره ای با روند کند با بازیگری مت دیلون و اوما تورمن، به طور گسترده ای از به تصویر کشیدن زنان و کودکان تکه تکه شده برای دست یابی به یک احساس زود گذر متهم شده است. بیش از 100 علاقمندان به سینما سالن گرند پلایس را در اواسط اکران ترک کردند.

برخلاف واکنش ها به فیلم او، ون تریر گفت نوشتن این فیلم لذت بخش بود و او چند اثر از نویسنده جرم و جنایت پاتریشیا هایاسمیت را برای الهام خوانده بود. "من کمی در مورد بیماران روانی میدانم. من هرگز خودم کسی را نکشته ام. اگر این کار بکنم مقتول احتمالا یک روزنامه نگار خواهد بود" ون تریر در انتهای سخنان خود گفت.

این روز شاهد یک کشف شفاف و زیر ریدار بود که چهارمین اثر فیلمساز لی چانگ دونگ در این جشنواره بود با نام «سوزاندن». بن کرول این فیلم را یک «داستان آهسته درباره خود بیگانگی و وسواس که چیزی شبیه به یک هنر است معادل یک شراب ناب: ادر ابتدا وقتی که بسته است ممکن است مایوسانه به نظر رسد، اما زمان بیشتری شما آن را به درون میکشید پاداش شما هم بیشتر است» عنوان کرد. بسیاری از منتقدان آن را به عنوان یک شاهکار مورد ستایش قرار دادند و مخطبان برای آن به مدت چند دقیقه دست زدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار