مشاور معاونت حمل و نقل خبرداد: راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و ازبکستان

تهران (پانا) - مشاور معاونت حمل و نقل دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان و هیات همراه را به جمهوری ازبکستان تشریح کرد و از ارایه پیشنهادهای ابتکاری برای رونق گردشگری میان دو ملت ایران و ازبکستان خبر می‌دهد و می‌گوید سفر مستقیم و بدون واسطه تجار دو کشور یکی از اولین دستاوردهایی است که پس از سفر آخوندی به ازبکستان شاهد آن خواهیم بود.

کد مطلب: ۸۲۶۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
مشاور معاونت حمل و نقل خبرداد: راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و ازبکستان

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع مشاور معاونت حمل و نقل درباره سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به ازبکستان نکاتی را ارایه کرد و گفت: در سفر سه روزه وزیر راه و شهرسازی کشورمان به ازبکستان از شهرهای تاشکند، سمرقند و بخارا بازدید به عمل آمد.

وی ادامه داد: این سفر بیش از سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به ازبکستان جهت بررسی راهکارهای افزایش همکاری برگزار شد. طی مذاکراتی که با مقامات دولتی و محلی در شهرهای مختلف به عمل آمد موضوعاتی از قبیل همکاری های حمل و نقلی، تجاری و اقتصادی و فرهنگی و گردشگری موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مشاور معاونت حمل و نقل افزود: به رغم آنکه ملت‌های ایران و ازبکستان از قرابت‌های متعدد فرهنگی برخوردارند اما تاکنون زمینه‌های ارتباطی دو ملت فراهم نشده است. آنچه که در مذاکرات مقامات دولتی و محلی از اولویت بالایی برخوردار بود لزوم به خدمت گرفتن امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقلی دو طرف از قبیل برقراری پرواز مستقیم به شهرهای تاشکند، سمرقند و بخارا برای نزدیکی بیش از پیش ارتباطات تجاری و فرهنگی دو ملت ایران و ازبکستان بود.

وی همچنین اعلام کرد: تبادلات تجاری ایران و ازبکستان در سال میلادی گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان بسیار پایین‌تر از ظرفیت‌های طرفین است.

به گفته ترفع، در این دیدارها ضمن ابراز امیدواری برای رشد این حجم تجارت متقابل به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و ازبکستان به عنوان یک پیش‌نیاز اصلی موردتاکید قرار گرفت. زیرا توسعه ارتباطات فرهنگی و تعاملات نزدیک بین دو ملت زمینه رونق تجارت بین هر دو طرف را خصوصا در بخش‌های خصوصی ایجاد می‌کند.

مشاور معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: سفر مستقیم و بدون واسطه تجار دو کشور یکی از اولین دستاوردهایی است که پس از سفر آخوندی به ازبکستان شاهد آن خواهیم بود. زمینه‌سازی برای رونق تجارت، کلیدی‌ترین عامل برای ارتباطات حمل و نقلی در شیوه‌های مختلف ریلی و جاده‌ای است که هر دو طرف در ملاقات‌ها و مذاکرات متعدد خود به آن اشاره و تصریح کردند.

وی همچنین اعلام کرد: همراهان وزیر راه و شهرسازی کشورمان اسناد و یادداشت تفاهم های لازم را برای ایجاد زمینه های توسعه روابط حمل ونقل در شیوه های مختلف مبادله کردند.

گفتنی است، علاوه بر جلسات رسمی و دیدارهای کاری، وزیر راه و شهرسازی کشورمان از زیرساخت های حمل و نقلی و شهرسازی در شهرهای تاشکند، سمرقند و بخارا بازدید بعمل آورد و راهکارها و ابزارهای لازم برای افزایش تعاملات را به همراهان و مسئولان ذیربط در هیات همراه خود متذکر شد.

این گزارش می‌افزاید که ارایه پیشنهادهای ابتکاری برای رونق گردشگری میان دو ملت از اساسی‌ترین اهداف سفر سه روزه وزیر راه و شهرسازی کشورمان به ازبکستان بود که قطعا زمینه‌ساز رونق تجارت در بخش‌های خصوصی و افزایش تعاملات سیاسی و حمل و نقلی در بخش حاکمیتی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار