محتوای کتب درسی باید به تربیت دانش آموزان کمک کند

تبریز (پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: محتوای کتاب ها باید به گونه ای باشد که  بتواند به تربیت دانش آموزان کمک کند.

کد مطلب: ۸۲۶۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
محتوای کتب درسی باید به تربیت دانش آموزان کمک کند

طاهر علمی در جلسه استانی تحلیل محتوای کتب درسی با رویکرد پرورشی با اشاره به نقش مهم تربیت اظهار داشت: اگر ما به دانش آموزان مهارت های زندگی کردن و نه گفتن به درخواست های نابجا را یاد می دادیم امروزه شاهد برخی اتفاقات ناگوار از جمله حادثه مدرسه غرب تهران نبودیم.

وی در خصوص تحلیل محتوای کتب درسی با رویکرد پرورشی گفت: کار حوزه پرورشی فقط برگزاری نماز جماعت و اجرای مراسمات نیست بلکه خیلی وسیعتر از این حرف ها است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: در دستگاه تعلیم و تربیت، پرورش مساوی و مترادف با آموزش است و در یک کلام باید گفت که هر کجا آموزش است باید پرورش هم باشد.

علمی بیان داشت: اگر مدرسه نتواند تغییر رفتار در دانش آموزان را باعث شود حتما باید علت یابی شود که مشکل در کتب درسی است یا معلمان .

وی با تاکید بر تحلیل محتوای کتب درسی از نظر پرورشی افزود: خروجی و جمع بندی جلسات این چنینی باید حتما به وزارت ارسال شود که اگر عملی نشود کارساز نخواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تاکید کرد: محتوای کتاب ها باید به گونه ای باشد که بتواند دانش آموزان را قاطع، شجاع، پرسشگر بار بیاورد.

انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های تحلیل محتوای کتب درسی

رییس اداره امور تربیتی آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه اظهار داشت: دبیرخانه وزارت آموزش و پرورش سالانه چند استان را به عنوان قطب جهت تحلیل محتوای کتب درسی تعیین می کند و امسال استان آذربایجان شرقی یکی از قطب های تحلیل چهار کتب درسی کار و فن آوری، علوم آزمایشگاهی، هندسه و عربی؛ زبان قرآن با رویکرد پروشی انتخاب شده است.

اباذر جعفری ادامه داد: در راستای همین امر کارگروه هایی با حضور سرگروه های درسی و افراد متخصص و باتجربه، سرگروه های پرورشی و اساتید دانشگاهی تشکیل یافته است و پس از تحلیل و جمع بندی، نتایج به دبیرخانه کشوری واقع در استان فارس ارسال می شوند.

معلمان باید به اهداف کتب درسی کاملا واقف باشند

رییس مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز نیز در این جلسه با بیان این که رسالت آموزش و پرورش جهت دهی به رشد همه جانبه دانش آموزان است، گفت: کتب درسی را می توان در چندین حالت بررسی و تحلیل کرد که آیا توانسته ایم به اهداف تعیین شده دست یابیم یا نه.

علیرضا رنجبر بیان کرد: شاید برای برخی این پرسش پیش آید که به طور مثال هندسه چه ربطی به پرورش دارد؟در جواب باید بگویم که معلمان باید آن قدر مهارت داشته باشند که به دانش آموزان در کنار درس یاد دهند که چگونه مهندس خوب و یا دکتر خوب و استاد خوبی باشند.

وی با تاکید بر این که معلمان باید کاملا به اهداف آکاه باشند، گفت: امروز شاهد گسست بین اهداف آموزشی و پرورشی هستیم و لذا معلمان باید بدانند که تاثیری که رفتار و گفتار معلم فیزیک یا شیمی در دانش آموزان دارد بیشتر از معلم پرورشی است.

لازم به ذکر است در این جلسه کارگروه های تحلیل محتوای کتب درسی تشکیل شده و پس از بحث و تبادل نظر بین اعضا جمع بندی به جلسه بعدی موکول شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار