بهرام پارسایی*

فراکسیون امید محبوب‌تر از گذشته

انتخابات هیأت رئیسه مجلس فرصتی برای فراکسیون امید فراهم آورد تا رفتار سیاسی را در چارچوب اخلاق به نمایش بگذارد. این فراکسیون با ارائه لیست مستقل خود ثابت کرد تنها به شعارگویی و بیان سخنان زیبا اکتفا نکرده بلکه در عرصه عمل نیز به آنچه که می‌گوید پایبند است.

کد مطلب: ۸۲۶۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد

با نگاهی به لیست مستقل فراکسیون امید به خوبی درمی‌یابید که این فراکسیون از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و همان‌طور که پیش از این اعلام کرده بود فارغ از مباحث مذهبی و جنسیتی افرادی را برای حضور در انتخابات هیأت رئیسه مجلس معرفی کرد که در میان آنان بانوان، جوانان و نمایندگان اهل سنت نیز حضور داشتند. این به مثابه عمل در چارچوب گفتمانی است که به آن اعتقاد داریم. تا قبل از برگزاری انتخابات تفاسیر مختلفی پیرامون آن مطرح می‌شد. این تفاسیر و تحلیل‌ها حتی در خارج از مجلس نیز ادامه داشت.

برخی نیز با این استدلال که فراکسیون امید هیچ شانسی برای حضور در هیأت‌رئیسه ندارد در تلاش بودن تا القاء کنند که فراکسیون امید بدون ائتلاف با مستقلین قادر نخواهد بود به موفقیتی دست یابد و بر همین اساس به دنبال این بودند که فراکسیون امید را از حضور در رقابت بازدارند. فراکسیون امید با تجربه‌ای که از انتخابات اول و دوم هیأت رئیسه کسب کرده بود پا به عرصه رقابت گذاشت و به توفیقاتی نیز نائل آمد. در دور اول انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس عده زیادی تحت نام لیست امید وارد مجلس شدند اما به محض ورود به مجلس تغییر موضع داده و خود را مستقل اعلام کردند در صورتی که این عهد شکنی صورت نمی‌گرفت فراکسیون امید میزان موفقیت بیشتری داشت تا در راس هیأت رئیسه قرار گیرد اما با این حال موفقیت نسبی به دست آوردیم.

در سال دوم قرار شد ائتلافی صورت بگیرد اما در روز انتخابات بار دیگر عهدشکنی برخی همکاران و عدم پایبندی آنان به ائتلافی که کرده بودند درصد موفیقت امید را کاهش داد و در نهایت این پیمان‌شکنی موجب شد ریاست مجلس بدون رقابت واگذار شود. با توجه به چنین تجربیاتی و به رغم مخالفت برخی از چهره‌های سیاسی که معتقد بودند فراکسیون مجبور به ائتلاف است، در فراکسیون امید به این نتیجه رسیدیم که لیست خود را بدون ائتلاف معرفی کنیم و تا آخر نیز موضع خود را تغییر ندهیم. از همین رو پس از جلسات متعدد و طولانی و متقاعد کردن جناب عارف جهت حضور در انتخابات، اعضای فراکسیون در مجمع عمومی به این نتیجه رسیدند در خصوص نامزدهای ریاست مجلس و نواب رئیس هیچ گونه تفاهم و ائتلافی با دیگر فراکسیون‌ها صورت نگیرد در نهایت برای موارد دیگر مانند دبیران هیأت رئیسه و منشی به همین صورت لیست مستقل اعلام شود. در واقع باید اذعان‌کرد که نه تنها در مجلس دهم بلکه در ادوار گذشته نیز چنین رقابت جدی در انتخابات هیأت رئیسه وجود نداشته است.

بر همین اساس می‌توان مدعی بود که فراکسیون امید تلاش کرد با اقدامات خود در این دور از انتخابات هیأت‌رئیسه، به رسالت خود و وظیفه نمایندگی در مقابل مردم، به طور کامل عمل نماید. با توجه به اتفاقاتی که در روز انتخابات رخ داد می‌توان گفت فراکسیون امید نه تنها از لحاظ سیاسی بلکه از لحاظ اخلاقی نیز پیروز و سربلند بیرون آمد. در بعد سیاسی فراکسیون به یک تعامل سازنده و انسجام درونی دست پیدا کرد تا جایی که در دور اول انتخابات جناب عارف با اختلاف زیادی از دو رقیب خود بیشترین آرای اخذ شده را به خود اختصاص داد اما در دور دوم انتخابات به رغم وعده‌هایی که فراکسیون ولایی پیش از آن داده بودند و بر خلاف مواضعی که اعلام کرده بودند و برخلاف شعارها و مواضعی که اعضای این فراکسیون مدعی بودند به آن پایبند هستند رئیس فراکسیون ولایی پشت تریبون رفت و اعلام کرد که به نفع آقای لاریجانی کناره‌گیری می‌کند و همین امر باعث شد علی لاریجانی با تفاوت آرای اندکی از جناب عارف پیشی گرفته و همچنان بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. از این رو می‌توانیم بگوئیم از لحاظ اخلاقی نیز فراکسیون امید سربلند و پیروز میدان شد و نشان داد اخلاق سیاسی به معنای پایبندی به عهد وپیمان واعتقاد راسخ به اصولی است که از آن سخن می‌گوییم.

منبع: آرمان

* نماینده مجلس دهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار