رئیس کمیسیون آموزش مجلس

آموزش و پرورش تا 1400 به 300هزار نیرو نیاز دارد

با دامن زدن به ماجرای مدرسه معین، ساحت معلمان را خدشه‌دار نکنیم

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از نیار به 300 هزار نیرو در آموزش و پرورش تا سال 1400 خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۶۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش تا 1400 به 300هزار نیرو نیاز دارد

محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش‌ به حادثه آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «به محض اینکه از موضوع مطلع شدیم در کمیسیون آموزش جلسه‌ای تشکیل دادیم، مسئولان آموزش و پرورش در این جلسه حضور یافتند و گزارش دادند.»

او افزود: «روز چهارشنبه نیز دو ساعت در وزارتخانه جلسه داشتیم و ابعاد کار و نحوه پیگیری مشخص شد. تا بعدازظهر چهارشنبه مشخص شد ابعاد ماجرا آنقدر حاد نبوده که به‌ویژه رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زدند.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «یک ناظم که نیروی رسمی و معلم نبوده فعل حرام و کارخلافی را مرتکب شده اما به گونه‌ای دارند فضا را آلوده می‌کنند گویی همه فرهنگیان مشکل دارند. فرهنگیان فرهیخته‌ترین قشر کشورند و نباید کاری کنیم ساحت آن‌ها خدشه‌دار شود. این جفا به فرهنگیان است و از رسانه‌ها می‌خواهم رعایت کنند. دستگاه قضایی به پرونده رسیدگی می‌کند و رهبری هم دستور دادند میزان جرم هرچقدر است حدود الهی اجرا شود.»

زاهدی در ادامه درباره چالش‌های نیروی انسانی گفت: «تا سال 1400 حدود 14میلیون و 200هزار دانش‌آموز داریم که سال 1405 به 15میلیون و 400هزار نفر و در 1410 به 14میلیون و 100هزار نفر می‌رسیم. اکنون حدود 13.5 میلیون دانش‌آموز داریم.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آمار بازنشستگان آموزش و پرورش را نیز اعلام کرد و گفت: «در سال گذشته 43هزار نفر، در سال جاری 60هزار نفر، در سال 98، 75هزار نفر، در سال 99 حدود 80هزار نفر و در سال 1400، 97 هزار بازنشسته داریم که مجموع آن‌ها 354 هزار نفر می‌شود.»

زاهدی افزود: «استاندارد نسبت دانش‌آموز به معلم باید یک به 14 باشد. تراکم دانش‌آموزی اکنون در شهر و روستاها در دوره ابتدایی یک به 25 است.»

او به فعالیت 940 هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «مجموع تعداد شاغلان اداری و خدمت‌گزار نیز 90هزار نفر است تا سه سال قبل به ازای هر 30دانش‌آموز یک نیروی پشتیبان اعم از مدیر، ناظم و... داشتیم که اکنون به 70 نفر رسیده است این موضوع نشان می‌دهد از شمار نیروهای پشتیبان کاسته شده است. همچنین باید به ازای هر چهار دانش‌آموز یک ساعت مربی برای امور تربیتی داشته باشیم و به عبارتی هر 96 دانش‌آموز یک مربی تربیتی داشته باشند اما اکنون به ازای هر 300 دانش‌آموز یک مربی تربیتی داریم و معنایش این است که امور تربیتی در حال تعطیل شدن است.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «طبق قانون به ازای هر 288 دانش‌آموز یک مشاور نیاز داریم که اکنون این آمار به ازای هر 500 نفر یک مشاور است. به تعبیری باید در سال جاری یک میلیون و 210 هزار معلم، کادر خدماتی اداری، مشاور و مربی تربیتی داشته باشیم و آموزش و پرورش برای کادر آموزشی‌اش حداقل 825هزار معلم نیاز دارد.»

زاهدی گفت: «سازمان امور استخدامی را خط مقدم است و اگر بخواهیم استانداردها را رعایت کنیم حداقل بالغ بر 300 هزار نیرو تا سال 1400 نیاز داریم. تا ردیف استخدامی از سوی سازمان استخدامی صادر نشود سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند تامین بودجه کند. اکنون طبق آمار 100هزار نیروی حق‌التدریس و خرید خدمت داریم که برای جذب آنان در مجلس طرح دادیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار