رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: حذف کاغذ از عملیات مالیاتی

تهران (پانا) - رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اعلام برنامه حذف کامل کاغذ از فرآیندهای مالیاتی، بر استقرار کامل طرح جامع مالیاتی در ادارات تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۲۶۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: حذف کاغذ از عملیات مالیاتی

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، سیدکامل تقوی نژاد، درباره برنامه حذف اسناد کاغذی از فرایندهای مالیاتی، گفت: به علت اینکه بیشتر فعالیت‌های سازمان از اظهارنامه،‌ پرداخت و هم رسیدگی و دادرسی مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام می شود، با استقرار کامل طرح جامع در ادارات باید به سمت حذف اسناد کاغذی برویم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: زمینه و مقدمات این کار فراهم شده و این مساله مورد تاکید وزیر اقتصاد نیز است. سیاست اصلی سازمان امور مالیاتی بر این است که فعالیت اصلی خود را با حذف کاغذ دنبال کند که قطعا در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

پیاده‌سازی سامانه‌های جدید مالیاتی

یکی از مهم ترین برنامه ها و پروژه های سازمان مالیاتی در یکی دو سال اخیر، پیاده سازی سامانه های طرح جامع مالیاتی و مدرن سازی فرایندهای آن بوده است. در حال حاضر، بسیاری از مراحل دریافت اظهارنامه تا پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی انجام می شود که این موضوع می تواند علاوه بر کاهش خطاهای انسانی، باعث جلوگیری از فسادهای احتمالی و زدوبندهای مالیاتی شود.

همچنین برای تهیه اظهارنامه های مکتوب، سالیانه به میزان قابل توجهی کاغذ در کشور مورد استفاده قرار می گرفت که با الکترونیکی شدن کامل سامانه های طرح جامع مالیاتی، علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، باعث جلوگیری از قطع درختان و استفاده از آنها به عنوان کاغذ شده است.

مدرن‌سازی فرایندهای مالیاتی

حسین میرشجاعیان؛‌ معاون وزیر اقتصاد با اشاره به بهره‌گیری از فناوری‌ها و شیوه‌های مدرن در مالیات ستانی، بر ارتقای کیفیت سیستم مالیاتی کشور تاکید کرد و گفت: مالیات از دیرباز مهم ترین روش تامین مالی دولت ها بوده و نقش بی بدیل آن بر کسی پوشیده نیست. توانمندی در اخذ مالیات مناسب به حکمرانی بهتر و ایفای نقش جدی تر دولت در فرایند توسعه کمک شایانی می کند.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد اظهارداشت: مالیات ستانی مناسب نیازمند سیستم های مالیاتی مناسب و همکاری مودیان مالیاتی است. متاسفانه یکی از مهم ترین چالش های دولت ها در فرایند مالیات ستانی عدم تمکین مالیاتی مودیان به ویژه مودیان خُرد است.

ارتقای کارایی سیستم مالیاتی

میرشجاعیان ادامه داد: این امر از یکسو ناشی از عدم دسترسی اطلاعاتی دولت به این مودیان بوده و از سوی دیگر ناشی از پیچیدگی مقررات مالیاتی و بالا بودن هزینه های بالای تمکین برای مودیان خُرد است.

وی افزود: بهبود این شرایط مستلزم استفاده از روش هایی است که به ارتقای ارتباط میان ادارات امور مالیاتی، مودیان و حلقه های واسط میان آنها منجر می شود. فناوری های نوین و بهره گیری از شیوه های مدرن ارائه خدمات می تواند یکی از گزینه های پیش روی ادارات مالیاتی برای ارتقای کارایی سیستم مالیاتی و تمکین مودیان در برابر آن باشد.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد تاکید کرد: ظهور فناوری‌های نوین که منجر به افزایش سرعت تحلیل و انتقال داده‌ها شده، بر تمامی ابعاد زندگی بشر در هزاره جدید سایه افکنده است. مالیات و شیوه ارایه خدمات مالیاتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحت تاثیر این تحولات چشم اندازی رو به تغییر را به نمایش گذاشته است؛ بنابراین توجه به تحولات و بررسی ظرفیت های بالقوه فناوری های جدید در جهت ارتقای کیفیت سیستم مالیاتی ضروری به نظر می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار