مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد:

توسعه مشارکت ها شاخص اصلی اجرای سند تحول بنیادین

مشهد (پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل و آموزش و پرورش منطقه تبادکان گفت: تمرکز زدایی،توسعه مشارکت ها و محوریت بخشی به فعالیت های مدرسه سه شاخص برای سنجش میزان تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

کد مطلب: ۸۲۶۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه مشارکت ها شاخص اصلی اجرای سند تحول بنیادین

قاسمعلی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش استان در نشست مشترک شورای معاونین این اداره کل و منطقه آموزش و پرورش تبادکان عنوان کرد :می توان گفت مشکلات اصلی حوزه تعلیم و تربیت از سی سال پیش تا کنون ثابت بوده است و ما نیز به این مشکلات واقف هستیم و معتقدیم برگزاری این گونه جلسات می تواند به هم افزایی و همکاری در جهت رفع مشکلات کمک کند.

وی افزود :وجود مشکلات را کتمان نمی کنیم اما اگر می خواهیم به رفع این چالش ها کمک کنیم باید به داشته هایی که در آموزش و پرورش کم هم نیستند تکیه کنیم.

خدابنده با تاکید بر لزوم توسعه عدالت آموزشی تصریح کرد :به نظر حاکمیت ،بخش خصوصی و بخش های عمومی غیر دولتی باید به تعادل و همگونی در ارائه خدمات برسند و ما نیز در آموزش و پرورش باید سهم هر سه ضلع را به نسبت مساوی توسعه دهیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی توسعه مشارکت ها را شاخص اصلی اجرای سند تحول بنیادین خواند و تاکید کرد :هدف از اجرای سند تحول رسیدن به عدالت آموزشی است و در مناطق و موقعیت های مختلف می توان با سه شاخص توسعه مشارکت ها،تمرکز زدایی و محوریت بخشی به فعالیت های مدرسه میزان تحقق آن را اندازه گیری نمود.

وی ادامه داد:در استان خراسان رضوی نظام جامع برنامه ریزی را با 101 شاخص و بیش از 590 برنامه عملیاتی با هدف بهبود فعالیت های آموزشی و پرورشی تدوین نمودیم و سامانه جامع ارزیابی عملکرد نیز با هدف سنجش میزان تحقق این شاخص ها تدوین و بارگذاری شده است.

رئیس شورای معاونین آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین برتوجه همزمان به کمیت و کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی تاکید کرد و گفت :در حال حاضر منابع ما در آموزش و پرورش محدود است و به همین جهت باید فعالیت هایی را که در حوزه ماموریت های اصلی ما نیست تا حد امکان کاهش دهیم تا مانع از غفلت نسبت ماموریت های اصلیمان در دستگاه تعلیم و تربیت نگردد.

خدابنده همچنین با شاره به اهمیت موضوع هدایت تحصیلی تاکید کرد :در نخستین گام در بحث هدایت تحصیلی باید مدیران ،مشاوران و همکاران ما در مدارس توجیه شوند به خصوص که با شرایط ویژه دانش آموزان در منطقه تبادکان هنرستان ها ظرفیت بسیار خوبی برای ورود دانش آموزان به بازار کار است.

در این جلسه حسین شادکام معاون هماهنگی آموزش و پرورش استان تاکید کرد:از لحاظ پوشش دانش آموزی در حوزه مدارس غیر دولتی در این منطقه تفاوت آشکاری با میانگین استان وجود دارد که بایستی در جهت کاهش نرخ این تفاوت تلاش نمود.

ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی مدیر کل نیز با شاره به نرخ 97 درصدی پوشش تحصیلی در این منطفه در مقطع ابتدایی خاطر نشان کرد:افزای پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی در قبولی پایه اول تاثیر مستقیم داشته است و این پوشش هرچه بالاتر باشد نرخ تکرار پایه ها کاهش خواهد یافت.

رضا صابری تولایی معاون آموزش متوسطه ،با اشاره به رشد 100 درصدی دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره نوجوان خوارزمی در این منطقه گفت :اولین و مهم ترین چالش در این منطقه کاهش نرخ پوشش تحصیلی به ویژه در مناطق روستایی است که نیازمند بازنگری و اصلاح ساختارهاست.

همچنین علیرضا مالک اشرفی معاون فرهنگی و پرورشی مدیر کل در این جلسه عنوان کرد :آموزش و پروش منطقه تبادکان در مسابقات فرهنگی و هنری حدود 110 رتبه استانی و در مسابقات قرآن،عترت و نماز فرهنگیان رشد 5 درصدی داشته است.

وی افزود :اصلاح روشهای مدیریتی برخی مدارس ،ارجاع دانش آموزان نیازمند به هسته های مشاوره و برنامه ریزی برای مداخلات موثر اجتماعی و روانی از جمله نکات قابل تامل در این حوزه است.

صفدر سلطانی معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به رشد بسیار بالای دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره نوجوان سالم اشاره و خاطر نشان کرد :طرح ها و برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سرمایه گذاری در این حوزه برای منطقه تبادکان نیازمند توجه ویژه است.

حمید کفشکنان،معاون پژوهش و برنامه ریزی اداه کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت:سرمایه های انسانی در این منطقه شرایط ویژه و خاصی دارند و مدل ها و راهکار های جبران نیروی انسانی در سایر مناطق گاها در این منطقه جوابگو نیست.

در پایان این جلسه مصطفی اسدی معاون سواد آموزی مدیر کل ،منطقه تبادکان را از جهات مختلف از جمله مهاجرت پذیری نیازمند توجه ویژه در حوزه سواد آموزی دانست و گفت: منطقه تبادکان با دو مرکز یادگیری 1 پانزدهم سواد آموزان را در دوره سواد و 1 بیستم را در دوره انتقال و تحکیم در دل خود جای داده است و تمام شاخص های عمومی و وزارتی را کسب نموده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار