شامی رشتی و پنیر سیاه مزگی پای ثابت سفره افطاری گیلان

رشت(پانا)-خوراکی‌هایی چون رشته خشکار، پنیر سیاه مزگی، شامی رشتی و گل پالوده همچنان پای ثابت بسیاری از سفره های افطاری است .

کد مطلب: ۸۲۶۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
شامی رشتی و پنیر سیاه مزگی پای ثابت سفره افطاری گیلان

محمد بشرا، کارشناس فرهنگ گیلان با اشاره به اهمیت غذاهای محلی، نان‌‌ها و شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در گیلان، به طعم خوب و دلپذیر پنیرسیاه مزگی، شامی رشتی، آش کشک، کِشتا، کولاس، گّندمی، کُماج، نان روغنی، گـُل پالوده، فِرنی، حلوای ترک، رشته رشتی، خاتون پنجره و رشته خُشکار گفت: این غذاهای محلی جلوه‌ای از هنر آشپزی گیل زنان است و تازگی، طبیعی بودن مواد اولیه و تنوع و خوش طعم بودن، مهم ترین مشخصه آنهاست.

وی افزود:این غذاها در گذشته در همه مناطق گیلان تهیه و مصرف می‌شد و هم اکنون هم در بیشتر مناطق بویژه در روستاهای این استان پخته میشود.

بشرا ادامه داد:خوراکی‌هایی چون رشته خشکار، پنیر سیاه مزگی، شامی رشتی وگل پالوده همچنان پای ثابت بسیاری از سفره‌های افطاری است و علاوه بر ماه مبارک رمضان، در دیگر ایام سال هم، سفره بسیاری از گیلانی ها را رنگین میکند.

وی با اشاره به اینکه گیلانیان درگذشته عادت داشتند با نان‌های محلی افطار کنند، افزود: هنوز هم در برخی از روستاها بویژه روستاهای منطقه اشکور در شرق گیلان، در هر روستا یک تنور مشترک در یک اتاقک چوبی و کاهگلی وجود دارد که اهالی از چند روز پیش از ماه مبارک رمضان، برای مرمت و آماده کردن آن گرد هم می‌آیند و در طول این ماه هم زنان و دختران روستا با همکاری و مشارکت یکدیگر، برای مصرف روزانه خود و نیز مهمانی‌هایشان، نان محلی را با سلام و صلوات پخته و بین هم تقسیم می‌کنند. نان‌هایی که چند سالیست سر از غرفه های فروشگاهی شهرها هم در آورده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار