جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۴ شهر تهران اعلام شد

تهران (پانا) - شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با هدف رعایت حقوق شهروندی، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت یکپارچه و هماهنگ، نقشه پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۴ پایتخت را اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۲۶۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۴ شهر تهران اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تهیه و تدوین و پس از آن تصویب و ابلاغ پهنه‌های گسلی شهر تهران و سایر شهرها از دولت یازدهم آغاز شد. شناسایی پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف پایتخت به عنوان الگو، تصویب و ابلاغ شد تا آغازی باشد برای سایر شهرهای ایران تا در رویارویی با زلزله، آمادگی های لازم کسب شده باشد.

به واقع با پیشنهاد شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ماموریت یافت تا با همکاری دستگاه های ذی مدخل، پهنه های گسلی شهر تهران را شناسایی کند. مطالعات در مرکز با همکاری دستگاه های مرتبط آغاز شد و نهایتا در سال ۹۵، پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه پهنه های گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر تهیه شد و در شورای عالی به تصویب رسید.

ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بارها اعلام کرده است که نقشه پهنه های گسلی پایتخت برای شهرداری و سایر دستگاه های مرتبط ارسال شده است و به عقیده این مقام مسئول، شناسایی پهنه های گسلی کمک می کند با ساخت و سازهایی که در این عرصه وجود دارند، مقاوم سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تهیه شده هستند.

بر اساس این گزارش، شناسایی پهنه های گسلی موجب می شود تا شهرداری از دادن مجوز ساخت ساختمان های بالای ۱۲ طبقه در پهنه های گسلی ممانعت کند و در نهایت باید از سوی مسئولان تدابیری اندیشیده شود تا ساخت ساختمانهای حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان های با اهمیت یا مقاوم سازی شوند و یا به مرور به مناطق دیگری منتقل شوند.

ایزدی تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوء استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی، موارد فوق در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران معتبر است.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیش‌تر نیز با اعلام این مطلب که ضرورت دارد تا منابع سوختی مهمی که در پهنه‌های گسلی قرار دارند به سرعت جابه جا شوند، جابه‌جایی ساختمان‌های اصلی و مهم در پهنه‌های گسلی در بازه‌های زمانی ۳۰ تا ۴۰ ساله راهکاری مناسب خوانده و اعلام کرده بود: مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که در پهنه‌های گسلی زلزله قرار دارند و جلوگیری از توسعه آنها از جمله راهکارهای است که ضرورت دارد در دستورکار قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: ۳۱۸۹۵۵ مترمربع از شهر تهران در بافت فرسوه و در محدوده و حریم گسل‌های زلزله قرار دارند و همچنین ۶۵ درصد ساختمان‌ها در حریم گسل شهر تهران است.

به گفته این مقام مسئول، ۲۷ کیلومتر مربع سطح شهر تهران پهنه گسل‌های اصلی است و بدترین وضعیت را گلاب‌دره دارد که باید در اولویت جدی برای جابه‌جایی و مقاوم سازی قرار بگیرد.

برای دیدن نقشه پلاک به پلاک پهنه‌های گسلی منطقه ۳ شهر تهران اینجا را کلیک کنید

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران،منطقه ۴ شهرداری تهران، منطقه ٤تهران با گستره دید دامنه های البرز و سطوح سبز گسترده در درون و حریم منطقه همچون دره های سد لار ، لتیان و دره های سرسبز فشم ، اوشان و میگون و مناطق ورزشی تفریحی دربندسر ، شمشک و آبعلی را در شرق کلان شهر تهران واقع شده است . و محدوده منطقه به صورت زیر است :

از طرف شمال به خط ١٨٠٠ و حریم منطقه یک، از طرف غرب در حدود خیابان لنگری با منطقه ١ ودر پاسداران با منطقه ٣، از طرف شرق به حریم منطقه ٤ محدود میشود و از طرف جنوب با مرز خیابان رسالت با مناطق ۷و۸ و در محدوده خیابان دماوند با منطقه ۱۳ همجوار است. بدین ترتیب منطقه ٤ با مناطق ١ ، ٣ ، ٧ ، ٨ و ١٣ دارای بدنه مشترک دارد.

تاریخچه منطقه ۴

محدوده منطقه ٤ تهران کنونی ، در دوره های تاریخی اواخر قاجار و دوران پهلوی، باغ کاریهای کشاورزی بوده است و از سال ١٣٣٥ به بعد این منطقه با حفظ نقش تفرجگاهی و ییلاقی خود تبدیل به مکانی برای استقرار ویلاهای تابستانی متمولین بوده و کلا برای شهر تهران ، روستاهای سوهانک ، ازگل ، اراج ، گلستان ، مبارک آباد و اطراف باغ هروی از چنین ساخت و بافتی برخوردار بوده است . کانونهای سکونتی اولیه در این منطقه ، در محدوده های نارمک شمالی و تهرانپارس در دهه ٤٥-٣٥ شکل گرفت و به تدریج توسعه یافت و طی سالهای ١٣٣٠ تا ١٣٥٠ بافتهای مدرن در نارمک و تهرانپارس و به موازات آن کارگاه های صنعتی و کارخانه های واقع در شرق منطقه به شکل سطوح گسترده صنعتی به وجود آمد. از سال ٥٦ به بعد محدوده ورودی شرقی تهران در منطقه ٤ محل استقرار جمعیت مهاجر از دیگر شهرها و روستاهای کشور قرار گرفت و به تدریج بافتهای روستایی و حاشیه ای محله های خاک سفید ، شمیران نو ، کاظم آباد در این منطقه شکل گرفت .

سیمای کلی منطقه ۴

شهرداری منطقه ٤ با مساحتی معادل ٦١٢٨٨٣٦٧ متر مربع در قسمت شمال شرقی تهران قرار گرفته اســـت. در حال حاضر ٨٠٣٧٨٩ نفر در این منطقه سکونت دارند. از این تعداد ٤١٣٧٦١ نفر مرد و ٣٩٠٠٢٨ نفر زن هستند(مرکز آمار ایران،١٣٨٥).. در این منــطقه ٢٣٠٠٣٦ خانوار سکونت دارند . در حال حاضر ٩ ناحیه و ٢٠محله در سطح منطقه ٤شهرداری تهران وجود دارد. تهران پارس غربی پرجمعیت ترین و کالاد ( کوهک ) کم-جمعیت ترین محله های منطقه٤ شهرداری تهران هستند.

ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی

شهر تهران به‌عنوان بخشی از گسترة تهران در حال حاضر با مناطق ٢٢گانة شهرداری، بین مختصات جغرافیایی'١٥،°٥١ الی '٣٣،° ٥١ طول شرقی و'٣٢،°٣٥ الی '٤٩،°٣٥ عرض شمالی واقع شده است و وسعتی حدود ٩٥٠ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. و در منطقه چهار شهرداری تهران گسله های شیان، کوثر، ده نارمک وجود دارند .
از لحاظ ژئومورفولوژیک ، شهر تهران شامل تقسیمات زیر است : ارتفاعات شمالی،کوهپایه‌های شمالی،دشت تهران که منطقه ٤ شهرداری تهران در زمره واحد کوهپایه ای قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار