در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

مشکلات پیش روی «دهکده امید» و دلایل زیباکلام برای نذر عجیبش

تهران (پانا) - صادق زیباکلام می‌گوید برای اینکه شماره حسابش مسدود شود نذر کرده چرا که روند ساخت «دهکده امید» مشکلات زیادی را پیش رویش قرار داده است.

کد مطلب: ۸۲۶۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات پیش روی «دهکده امید» و دلایل زیباکلام برای نذر عجیبش

صادق زیباکلام استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا در واکنش به انتقادات مطرح شده نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جریان زلزله کرمانشاه از سوی سلبریتی‌ها و در توضیح روند ساخت «دهکده امید» گفت: تقریبا ظرف هفت ماهی که از وقوع زلزله کرمانشاه می‌گذرد تاکنون یازده گزارش از روند پیشرفت «دهکده امید» ارائه و بیش از 10 بار نیز از این منطقه بازدید کردم.

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: سعی کردم در این گزارش‌ها، روند پیشرفت کار را به طور دقیق توضیح دهم. علاوه بر این تمام پول‌هایی را که تاکنون هزینه شده است، نیز اعلام کردم. در مجموع از 3 میلیارد و 400 میلیون تومانی که جمع شده بود، حدود 300 میلیون تومان برای خرید کانکس‌های عمومی و بخشی هم برای «دهکده امید» هزینه شد و مابقی پول همچنان در حساب موجود است.

نذر کردم هر کسی که حساب سلبریتی‌ها را مسدود کرده است، حساب من را هم مسدود کند

وی در پاسخ به اینکه شماره حساب برخی از سلبریتی‌ها مسدود شده است و یکسری از سایت‌ها نقل کرده بودند که زیباکلام نذر کرده تا حسابش را مسدود کنند، آیا این صحت دارد؟ گفت: بله نذر کردم هر کسی که حساب سلبریتی‌ها را مسدود کرده است، حساب من را هم مسدود کند و از صمیم قلب خوشحال می‌شوم که حساب را مسدود کنند. من شرمنده کُردها، کرمانشاهی‌ها و اهالی «دهکده امید» هستم ولی از خدا می‌خواهم که حسابم را مسدود کنند برای اینکه اگر حساب مسدود شود تکلیف از گردن من برداشته خواهد شد.

تمام مخارج ساخت «دهکده امید» مشخص است

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تاکنون تمام مخارجی که برای ساخت «دهکده امید» انجام دادم، مشخص است و مشکلی از این بابت ندارم که بخواهم حساب پس بدهم. معتقدم این زلزله در کرمانشاه نیامد، این زلزله وسط زندگی من آمده است. وقتی مردم به من اعتماد کردند، شاید متوجه نبودند که مرا گیر انداخته‌اند. وقتی به صادق زیباکلام اعتماد شد، نتوانستم بگویم که به من مربوط نیست و کمک‌های شما را به استانداری، هلال احمر، بنیاد مسکن و کمیته امداد می‌دهم. این صدها هزار نفری که به حساب من پول ریختند می‌توانستند به حساب کمیته امداد، هلال احمر و سایر نهادها واریز کنند اما به من اعتماد کردند. در واقع مردم با اعتماد خود مسئولیت و تعهدی را برای من ایجاد کردند که مجبور شدم، آستین بالا بزنم و کار را دنبال کنم.

وی با تأکید بر اینکه اساس کار من اعتماد به کُردها بوده است، گفت: روند ساخت «دهکده امید» با همکاری هموطنان کُرد شروع شد و بسیاری از استادان دانشگاه‌های سنندج و رازی کرمانشاه به این جریان کمک کردند. ضمن اینکه تمام تصمیماتی که در جریان ساخت این دهکده گرفته شد با مشورت و راهنمایی هموطنان کُرد بوده است.

مشکلات پیش روی «دهکده امید»

زیباکلام با اشاره به مشکلاتی که در روند ساخت «دهکده امید» وجود دارد، گفت: یک نمونه از مشکلات این است که بنیاد مسکن، کار ساخت مسکن را بر عهده دارد اما برای اینکه هزینه احداث سقف منازل، ارزان تمام شود از سیمان و سفال سیمانی استفاده می‌کند در صورتی که می‌دانیم سیمان و بتن سنگین است و اگر خدای نکرده زلزله‌ای رخ دهد تلفات بالا است. کاری که ما در این دهکده در نظر داریم، استفاده از تکنولوژی «تری ـ دی ـ پنل» در ساخت دیوارها و سقف خانه‌هاست.

وی ادامه داد: این تکنولوژی جدید نسبت به استفاده از بلوک سیمانی دو مزیت دارد: اول اینکه سبک‌تر از سیمان و بتن است و دوم اینکه به‌واسطه استفاده از فوم، از نظر تبادل سرما و گرما به‌صورت عایق عمل می‌کند.

استاد دانشگاه تهران افزود: زمانی که پروژه بازسازی دهکده امید را بر عهده گرفتیم، تعداد منازل ۷۵ واحد بود اما با مهاجرت معکوس در این روستا روبه‌رو شدیم به‌طوری که اکنون 140 خانوار در این دهکده حضور دارند. بنابراین تعداد واحدهایی که می‌بایست ساخته شوند دو برابر شده است. از سوی دیگر به‌واسطه بالا رفتن شدید قیمت ارز، هزینه‌ها سه برابر شده و با احتساب سقف و دیوارها بالغ‌بر ۴میلیون تومان هزینه مازاد برای هر واحد برآورد می‌شود. بنابراین اگر فقط برای ۷۵ واحد اولیه که در زلزله به صورت کامل تخریب شده‌اند از تکنولوژی جدید استفاده کنیم، تکلیف ۷۰ واحدی که اضافه‌ شده‌اند معلق می‌ماند. از طرفی اگر ما به مهاجران جدید کمک نکنیم بسیاری از آن‌ها برای ارزان تمام شدن هزینه ساخت از همان روش سنتی استفاده خواهند کرد و اگر بخواهیم همه واحدها را با استفاده از تکنولوژی جدید بسازیم با یک هزینه پیش‌بینی‌نشده بالغ‌بر نیم میلیارد تومان مواجه می‌شویم.

وی درباره سایر مشکلات ساخت «دهکده امید» گفت: مشکل دومی که با آن روبه‌رو شده‌ایم پیچیده‌تراست. ما مجبور به خرید زمین در این دهکده و تبدیل کاربری آن از کشاورزی به مسکونی هستیم. بخشی از زمین خریداری‌‌شده را می‌توانیم با شرایطی به روستاییان فاقد زمین به منظور ساخت منزل واگذار کنیم. در آن زمین می‌توانیم خانه روستا و در صورت نیاز درمانگاه هم احداث کنیم.

زیباکلام تصریح کرد: بنابراین خرید زمین، استفاده از تکنولوژی در ساخت منازل، ایجاد تصفیه‌خانه پیاده‌روها و سنگفرش کوچه‌های روستایی بودجه‌های هنگفتی به ما تحمیل خواهد کرد که در برآوردهای اولیه لحاظ نشده بود. این خطر وجود دارد که این هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده ممکن است ما را در تحقق طرح‌های اصلی با مشکلات جدی روبه‌رو سازد و باعث شد تا من نذر کنم، حسابم را مسدود کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: علاوه بر این تبلیغات منفی در فضای مجازی علیه من وجود دارد که مرتبا می‌گویند زیباکلام پول را دزدیده، زیباکلام پول زلزله‌زده‌ها را بلند کرده است و با منفعت پول مردم خانه می‌خرد که البته این موضوع مهمی نیست چون من دو سری دشمن قسم خورده دارم: یکسری طرفداران نظام و یکسری هم دشمنان نظام هستند که به خون من تشنه‌اند.

تکلیف «دهکده امید» پس از مسدودسازی شماره حساب

وی درباره تکلیف «دهکده امید» پس از مسدود سازی احتمالی حساب خود نیز گفت: اگر حساب من را مسدود کنند، نذورات خود را ادا می‌کنم و ادامه کار به نهادی که حساب را بسته واگذار می‌شود و صورت حساب‌هایی که تاکنون خرج شده را تحویل می‌دهم که اسناد آن وجود دارد. «دهکده امید» هم فصلی می‌شود بر کتاب «ما چگونه ما شدیم» .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار