سرپرست مدیریت بحران گلستان: تهدید عرصه جنگلی گلستان بر اثر آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

گرگان (پانا) - سرپرست مدیریت بحران گلستان گفت: با توجه به قرار گرفتن برخی از اراضی کشاورزی استان گلستان در حاشیه جنگل‌ها و تهدید‌های همیشگی که از بابت آتش زدن کاه و کلش، عرصه‌های جنگلی ما را تهدید می‌کند باید اقدام پیشگیرانه و آگاهی‌بخش برای ممانعت از این اقدام ناپسند با جدیت صورت گیرد.

کد مطلب: ۸۲۵۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست مدیریت بحران گلستان: تهدید عرصه جنگلی گلستان بر اثر آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

مجتبی جمالی در کارگروه اطفای حریق استان گلستان با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ویژگی و وظایف مدیریت بحران هماهنگی و همکاری همه ظرفیت‌های اداری استان است، اظهار کرد: تقویت و استفاده از ظرفیت‌ها و هسته‌های مردمی، محلی با مشارکت‌ شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه ظرفیت بسیج، خدمات‌رسانی به مردم را در شرایط بحرانی تسهیل می‌بخشد.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم که از منابع طبیعی و جنگلی خدادادی حفاظت و حراست کنیم، خاطرنشان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم به ویژه ساکنان حاشیه‌ جنگل باید در اولویت‌ دستگاه‌های مرتبط باشد.

جمالی افزود: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فضاهای مجازی برای آموزش و ارتقای سطح فرهنگی جامعه در حراست و مراقبت از عرصه‌های طبیعی و جنگلی به عنوان یک سیاست راهبردی باید در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه دستگاه‌های متولی از ظرفیت رسانه ملی در آگاه‌سازی جامعه نهایت بهره را ببرند، گفت: صدا و سیما با تهیه فیلم و گزارشات مستند از حوادث و برنامه‌های جذاب و متنوع ضمن تقویت روحیه مشارکت، زندگی مسالمت‌آمیز انسان در طبیعت و حفاظت از سرمایه‌های خدادادی به زیبایی به نمایش بگذارند.

*مردم حاشیه جنگل قوی‌ترین نگبهان در مواقع آتش‌سوزی هستند

وی با بیان اینکه هیچ شخصیتی نمی‌تواند خود را قوی‌تر از نگبهان مردمانی که در حاشیه جنگل هستند، بداند، گفت: در اکثر آتش‌سوزی‌های سطح جنگل، مردم منطقه نخستین کسانی بودند که با حضور چشمگیر خود اقدام به اطفای حریق می‌کردند.

جمالی همچنین به مشکلات آتش‌سوزی‌های کاه‌و‌کلشی محصولات کشاورزی که همه‌ساله برخی زارعان برای استان ایجاد می‌کنند اشاره کرد و یادآور شد: این آتش‌سوزی‌ها که معمولا براساس یک باور نادرست صورت می‌گیرد باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی برای مردم و منطقه می‌شوند.

وی ادامه داد: سوزاندن این حجم عظیمی از بقایای محصولات کشاورزی در کشور و استان گلستان همه ساله میلیاردها ریال مواد با ارزش را از دسترس خارج می‌کند و در بلندمدت ضمن اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و کاهش عملکرد محصول باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه گاهی این آتش‌سوزی باعث سرایت آتش به مزارع همسایه و جنگل‌های حاشیه این زمین‌ها می‌شود که خسارات مالی و روحی جبران‌ناپذیری را فراهم می‌کند، گفت: با توجه به قرار گرفتن برخی از اراضی کشاورزی استان در حاشیه جنگل‌های استان و تهدید‌های همیشگی که از بابت آتش زدن کاه و کلش، عرصه‌های جنگلی ما را تهدید می‌کند باید اقدام پیشگیرانه و آگاهی‌بخش برای ممانعت از این اقدام ناپسند با جدیت صورت گیرد.

جمالی افزود: با توجه به جرم بودن آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مجموعه دستگاه‌های اجرایی شامل سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست خصوصا دستگاه‌های قضایی و انتظامی باید با جدیت با این اقدام براساس قانون برخورد کنند.

* ضرورت معرفی سامانه ۱۵۰۴ و تشدید برنامه‌های حفاظتی در ایام تابستان

وی با بیان اینکه معرفی سامانه ۱۵۰۴ و تشدید برنامه‌های حفاظتی در ایام تابستان در دستور کار جدی قرار گیرد، با تاکید بر خودداری از روشن کردن آتش در جنگل در ایام گرم سال، اظهار کرد: اگر افراد به هر دلیلی نیاز به روشن کردن آتش در جنگل‌ها دارند حتما از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و سپس منطقه را ترک کنند.
سرپرست مدیریت بحران استان گلستان گفت: باتوجه به اهمیت سرعت عمل و اقدام به موقع در اطفای حریق از همه شهروندان درخواست می‌شود اگر در هر مسیری از جنگل و مراتع دود یا آتش مشاهده کردند بلافاصله به بخشداری‌ها، دهیاری و مدیریت بحران اطلاع دهند تا اقدامات امدادی صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز در این کارگروه گفت: هفت ماه ابتدای سال، زمان مستعد برای حریق در سطح جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی به حساب می‌آید.

ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: در سال گذشته شاهد بودیم که در یک روز ۲۳ مورد آتش‌سوزی براثر بی‌احتیاطی در سطح جنگل‌های استان گلستان رخ داده است.

وی تصریح کرد: رویکرد اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال اخیر مشارکت مردم، فرهنگ‌سازی و جامع‌نگری در موضوعات مربوط به منابع طبیعی است زیرا حجم کار این سازمان به گونه‌ای است که بدون مشارکت و همراهی مردم امکان حفظ و حراست این سطح جنگل وجود ندارد و منافع این عرصه‌های طبیعی به عموم مردم بر می‌گردد برای همین نیاز به این مشارکت مردمی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه هیچ منطقه‌ای از کشور به اندازه استان گلستان درختان سوزنی برگ ندارد، خاطرنشان کرد: جنگل‌های استان گلستان جزو جنگل‌های هیرکانی و خزری است و از جمله جنگل‌هایی است که در آن تعداد قابل توجهی از گونه‌های سوزنی‌برگ که بازمانده از دوران سوم زمین‌شناسی است، وجود دارد.

قزلسفلو با اشاره به اینکه سه گونه سوزنی‌برگ سرخدار، زربین و تویا بومی استان گلستان هستند، گفت: پس از عصر یخبندان بسیاری از گونه‌های سوزنی برگ از بین رفتند، در استان گلستان چندین گونه از درختان سوزنی‌برگ به همراه بسیاری از انواع درختان پهن‌برگ وجود دارد که از نوع درختی و درختچه‌ای هستند.

گفتنی است ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از جنگل‌های استان گلستان با مزارع کشاورزی در استان هم‌مرز هستند.

استان گلستان دارای حدود ۴۵۲ هزار هکتار جنگل است که از این میزان ۷۵ هزار هکتار آن جنگل‌های سوزنی‌برگ دست کاشت است و مابقی را جنگل‌های پهن برگ هیرکانی تشکیل می‌دهد که از منطقه نوکنده شروع می‌شود و تا حوزه گلیداغ در شرق استان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار