رئیس سازمان نهضت سواد آموزی: 5 درصد زیر 50 ساله‌ها بی‌سواد هستند

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از بی‌سوادی حدود 5 درصد افراد زیر 50 سال جامعه طبق سرشماری سال 95 خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۵۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:  5 درصد زیر 50 ساله‌ها بی‌سواد هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی، نشست مشترک بررسی زمینه‌های همکاری مشترک این سازمان با معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. این نشست با حضور علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و محمودیان سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی سازمان تشکیل شد.

باقرزاده معاون وزیر و رئیس این سازمان ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این نشست به بیان توضیحاتی در خصوص ماموریت سازمان نهضت سواد آموزی و مفهوم سواد پرداخت و گفت: «وظیفه سازمان نهضت سوادآموزی آموزش سواد به افرادی از جامعه است که فرصت استفاده از نظام آموزش رسمی را در زمان مقرر از دست داده‌اند.»

او ادامه داد: «سواد از نظر ما همه اطلاعات، دانش، مهارت و توانمندی‌هایی است که کمک می‌کند، انسان، زندگی بهتری را تجربه کند و شامل سواد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... است که به صورت بسته‌ای متناسب با نیاز هر فرد، بوم، جنسیت و سایر شرایط تعریف می‌شود.»

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به وضعیت سواد در کشور نیز اشاره کرد و گفت: «طبق سرشماری سال 1395، حدود 5درصد افراد زیر 50سال جامعه بی‌سواد هستند و باتوجه به آمار اتباع و افراد آموزش ناپذیر، آمار واقعی حدود 2 درصد بی‌سواد را در این گروه سنی نشان می‌دهد که حدود یک میلیون نفر می‌شود.»

باقرزاده گفت: «سالانه بین 500تا 600 هزار نفر تحت پوشش خدمات سواد آموزی قرار می‌گیرند. سازمان نهضت سواد آموزی طی سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی به انجام رسانده است. رشد سواد درجامعه ما طی 5 سال گذشته 2.85درصد بوده است در حالیکه درکل دنیا با وجود 800 میلیون بی‌سواد، این رشد فقط 1% بوده است.»

او در ادامه صحبت‌های خود به ظرفیت‌های همکاری مشترک با سازمان میراث فرهنگی پرداخت و گفت: »ما ظرفیت‌های خوبی در زمینه همکاری داریم. بخش روستایی کشور با صنایع دستی به عنوان یک فرصت اشتغال که بتواند معیشت افراد را تامین کند درگیر هستند و از طرف دیگر بیشتر زنان در این بخش فعال هستند که گروه‌های مورد نظر ما هستند. حدود 70هزار آموزش دهنده با ما همکاری می‌کنند که می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند. مراکز یادگیری محلی نیز ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری است.»

باقرزاده محور پایانی سخنان خود را به تشریح انتظارات سازمان نهضت سواد آموزی از تشکیل این نشست و محورهای همکاری‌های مشترک خود با سازمان میراث فرهنگی اختصاص داد و ابراز امیدواری کرد انتظار می‌رود همکاری‌های مشترک فی مابین سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان میراث فرهنگی حول محورهای زیر شکل بگیرد:

  • آموزش مهارت به سوادآموزان: یعنی صنایع دستی در خانواده‌ها دنبال شده و هزینه اندکی داشته و بازده خوبی برای خانواده داشته باشد .
  • ترویج و مصرف تولیدات داخلی: نوآوری و ابداع ، محصول خلاقیت ایرانیان است. تفاوت کشور ما با سایر کشورها در این است که عمده تولیدات ما در دست افرادی است که از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند و ما هر چه بتوانیم این گروه را از جنبه‌های مختلف آموزش دهیم و توانمند سازیم، هم به اقتصاد ملی کمک کرده‌ایم و هم اقتصاد خانواده و معیشت آها را ارتقاء داده‌ایم .
  • تولید محتوای کتاب‌های ساده و کاربردی در زمینه صنایع دستی: سازمان تخصص خوبی در این زمینه دارد و با همکاری می‌توان کتاب‌های خوبی را تولید و چاپ کرد و در آن‌ها علاوه بر معرفی صنایع دستی آموزش و مصرف آن‌ها را تبلیغ کرد.
  • تبادل بانک‌های اطلاعاتی موجود در دو دستگاه برای شناسایی، جلب و جذب افراد بی سواد و کم سواد و آموزش آن‌ها

محمودیان سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در ابتدای این نشست ضمن تشکر و قدردانی از حضور باقرزاده در این نشست به فعالیت‌ها و ماموریت‌های معاونت متبوع خود اشاره کرد و گفت: «معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی هم در حوزه سیاست گذاری، نظارت و حمایت بر زنجیره تولید تا بازار بدون دخالت و تصدی گری فعالیت می‌کند.»

او افزود: «حدود 400هزار نفر در سامانه معاونت صنایع دستی ثبت شده‌اند. یکی از بارزترین و شاخص ترین ویژگی‌های صنایع دستی حضور بانوان با حدود 70درصد در این حوزه است . ایران سومین کشور از نظر صنایع دستی است . اکنون رشته صنایع دستی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها وجود دارد و این مساله حضور جوانان دراین عرصه را پررنگ تر کرده است. صنایع دستی با گردشگری پیوند داشته و با صنایع دیگر همنشین است. در هر استان رشته‌های خاص فعالیت می‌کنند. تاکنون 295 رشته مورد تایید قرار گرفته است. صنایع دستی به شیوه استاد و شاگردی انجام می‌شود و هم اکنون نیز این روش پیگیری می‌شود . صنایع دستی گنج پنهان وغرور ملی است و ظرفیت‌های خوبی برای رشد و توسعه دارد. بایدآگاهی جامعه را نسبت به آن افزایش داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار