لابی‌های دقیقه نودی بهارستان

احتمال ائتلاف بین فراکسیون ها برای انتخابات هیات رئیسه همچنان وجود دارد

تهران (پانا) - فراکسیون های مجلس شورای اسلامی ممکن است در واپسین لحظات جلسات امروز خود زمین بازی را تغییر دهند و در دقیقه نود وارد ائتلاف با یکدیگر شوند.

کد مطلب: ۸۲۵۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
لابی‌های دقیقه نودی بهارستان

صبح امروز (سه شنبه) لیست فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی برای انتخابات هیات رئیسه در حالی اعلام شد که پیش‌بینی‌ها رنگ حقیقت گرفت و خبری از ائتلاف‌های رسمی نبود و هر فراکسیون به طور مستقل نامزد کرسی ریاست را از سوی خود معرفی کند.

فراکسیون امید که عمده اعضای آن را اصلاح‌طلبان و طیف حامی دولت در انتخابات های ریاست جمهوری 92 و 96 تشکیل می‌دهند، برای تمام کرسی های هیات رئیسه خانه ملت نامزد معرفی کرد و محمد رضا عارف را برای دومین بار به مصاف علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی فرستاد.

فراکسیون مستقلین که تعداد اعضا کمتر اما به مراتب پرنفوذ تر نسبت به فراکسیون‌های امید و ولائی دارد نیز کاندیدای خود برای ریاست مجلس را معرفی کرد و بار دیگر پشت علی لاریجانی ایستاد، این فراکسیون اما هنوز نامزدهای خود برای سایر کرسی های هیات رئیسه را معرفی نکرده است.

فراکسیون ولائی هم که عمده اعضای آن را اصولگرایان بهارستان تشکیل می دهند از این بازی عقب نماند و حمید رضا حاجی بابایی، رئیس فعلی خود را برای رقابت با محمد رضا عارف و علی لاریجانی معرفی کرد.

اما این پایان کار نیست و همچنان احتمال ائتلاف‌های دقیقه نودی بین فراکسیون ها وجود دارد، گواه این مدعا نیز معرفی نکردن نامزدها برای سایر صندلی های جایگاه هیات رئیسه از سوی فراکسیون مستقلین (طیف نزدیک به لاریجانی) است.

چرخش به راست مستقلین

فراکسیون مستقلین مجلس همچنان امیدوار به دست دوستی و ائتلاف سایر فراکسیون‌ها با خود است، در این بین تمایل و نگاه آنان با توجه به اعلام لیست امیدی‌ها برای تصدی تمام کرسی‌های هیات رئیسه، بیش از امیدی‌ها به سمت راستی ها و اصولگرایان بهارستان چرخیده است.

مهرداد لاهوتی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی، در همین باره به پانا می گوید: «اگر قرار باشد فراکسیون‌ها چه امید و چه ولائیون برای جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی نامزد معرفی کنند و وارد رقابت با لاریجانی شوند، ائتلافی بین ما و آنها شکل نخواهد گرفت.»

او اضافه می کند: «البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست و باید منتظر جلسات امروز فراکسیون‌ها ماند تا نتیجه مشخص شود اما پیش‌شرط ما برای هرگونه ائتلاف و همکاری معرفی نشدن نامزد برای ریاست مجلس شورای اسلامی و حمایت از علی لاریجانی است.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، دیگر نایب رئیس فراکسیون مستقلین، نیز در این باره به خبرنگار پانا می گوید: «ما از پیش هم اعلام کردیم که تنها شرط و خط قرمز ما برای گفت‌وگو درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس، علی لاریجانی است، یعنی فراکسیون‌های خواستار همکاری با ما برای ریاست مجلس نامزد معرفی نکنند.»

به این ترتیب و با اتکا به اظهارات دو نایب رئیس فراکسیون مستقلین احتمال ائتلاف فراکسیون‌ها نه تنها از بین نرفته بلکه امید ولائیون به مراتب نسبت به قبل برای ائتلاف با طیف نزدیک به لاریجانی بیشتر شده است.

دشمنِ دشمن من

هیچ کدام از اعضای فراکسیون ولائی های مجلس امروز حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص انتخابات هیات رئیسه نشدند اما پیبش از این احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه این فراکسیون به پانا گفته بود که برای انتخابات هیات رئیسه لیست مستقل ارائه خواهند داد.

این فراکسیون و اعضایش از منتقدان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی محسوب می شدند اما امروز با تغییر استراتژی و به امید کسب کرسی‌های بیشتر در هیات رئیسه به مغضوب روزهای نه چندان دور خود نزدیک شده‌اند.

امروز نیز منبعی آگاه به خبرنگار پانا خبرداد که علی لاریجانی و حمیدرضا حاجی بابائی که در روزهای گذشته و در جریان بررسی جزئیات بودجه رابطه خوبی با یکدیگر نداشته اند، دیداری خصوصی را درباره انتخابات هیات رئیسه بهارستان برگزار کرده اند. ( اینجا )

قاسم میرزائی نکو، عضو فراکسیون امید بهارستان در همین باره به پانا میگوید: «استراتژی امروز اصولگرایان مرا یاد آن جمله معروف می اندازد که دشمن دشمن من، دوست من است. آنها برای آنکه امیدی‌ها را شکست دهند و در مقابل اقبال ایجاد شده به رای محمد رضا عارف بایستند حاضر به نزدیکی به مستقلین شده‌اند.»

او پیش از این نیز گفته بود که اصولگرایان به رغم اینکه نامشان اصولگراست، اصولگرایی نمی کنند و بر سر اصول و حرف‌های خود نمی ایستند.

خالی از سردار

با تمام این تفاسیر به جرات می توان گفت که دو فراکسیون دیگر مجلس عملا برای تمام کرسی‌های هیات رئیسه مجلس نامزد شاخص و مورد اقبال طیف خاکستری بهارستان را ندارند.

محمد رضا تابش، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ضمن تایید این مطلب به پانا می گوید: «آنها خوب می‌دانند که گزینه‌ای همچون علی مطهری در فراکسیون‌های خود (مستقلین و ولائی) ندارند، یا وزنه‌ای هم‌طراز با مسعود پزشکیان نیز در این فراکسیون ها وجود ندارد. به نظرم آنها نباید این مسئله را فراموش کنند که فراکسیون هایشان خالی از سردار است.»

با این حال باتوجه به فاصله ایجادشده بین امیدی‌ها و مستقلین، به نظر می‌رسد در صورت ائتلاف بین مستقلین و ولائی‌ها جایگاه علی مطهری برای انتخابات هیات رئیسه مجلس به شدت با خطر مواجه می‌شود و رقیبی جدی به نام حمیدرضا حاجی بابایی را در کنار خود خواهد دید.

اما مسعود پزشکیان می‌تواند امیدوار باشد در صورت واقع نشدن اتفاقی خاص در لابی‌های پشت پرده بهارستان، جایگاه نایب رئیسی‌اش در اجلاسیه سوم مجلس دهم نیز حفظ شود. نباید فراموش کرد که ریاست فراکسیون ترک‌زبانان که از فراکسیون های غیرسیاسی اما تاثیرگذار بهارستان است بر عهده اوست.

با وجود این، هیچ چیز قطعی نیست و همچنان احتمال ائتلاف بین امیدی ها و مستقلین یا مستقلین و ولائیون یا حتی ائتلاف و اتحاد استراتژیک ولائیون و امیدی ها وجود دارد. تا صبح فردا هیچ چیز در بهارستان قطعی نیست جز اینکه علی لاریجانی نامزد قطعی تکیه دوباره بر کرسی ریاست است.

در این بین این امیدی ها و ولائیون هستند که باید انتخابات کنند برای کسب اکثریت کرسی‌های هیات رئیسه با مستقلین با یکدیگر وارد ائتلاف شوند یا تمام عزم خود را بر تغییر رئیس بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار