به کار گیری کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های پسماند

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه پیمانکاران شهرداری از کودکان و نوجوانان برای کار در کارگاه‌های پسماند استفاده می‌کنند.

کد مطلب: ۸۲۵۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
به کار گیری کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های پسماند

الهام فخاری در تذکرات پیش از دستور شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که زباله‌ها در کیسه‌های بزرگ بر شانه‌های کوچک کودکان و نوجوانان حمل می‌شود.

فخاری با اشاره به مواد کنوانسیون حقوق کودکان در برابر استثمار آنان گفت: به موجب ماده 32 قانون حمایت از کودکان در برابر استثمار اقتصادی و انجام هر گونه کاری که زیانبار بوده و یا توقفی در آموزش وی ایجاد کند و یا برای بهداشت جسمی، روحی، معنوی،‌اخلاقی و یا پیشرفت اجتماعی وی مضر باشد حق کودک می‌باشد.

وی بیان داشت: همچنین در ماده 83 قانون کار جمهوری اسلامی ایران ارجاع هر نوع کار اضافی و انجام کار درشب و نیز ارجاع کارهای سخت، زیان‌آور،‌خطرناک و حمل بار با دست بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع شده است.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از بکارگیری کودکان و نوجوانان توسط پیمانکاران شهری ادامه داد: با این وجود در شهرداری که برنامه گذر از یک سازمان خدماتی به سوی یک نهاد اجتماعی را انتخاب کرده است زمینه‌های آشکاری وجود دارد که بستر استثمار و سودجویی از کودکان در مشاغل سخت به ویژه جمع‌آوری پسماند فراهم شده است.

فخاری درباره لیست این کودکان گفت: برخی پیمانکاران شهرداری کودکان زباله‌گرد را به کار می‌گیرند و از آنان به عنوان نیرو کار ارزان سوءاستفاده می‌کنند. این کودکان در کارگاه‌های تفکیک پسماند می‌خوابند و جای خواب آنها جدا نیست. همه می‌دانیم بچه‌های که در این شرایط زندگی و کار می‌کنند در معرض چه آسیب‌هایی قرار می‌گیرند.

وی گفت:محل کار و زندگی این کودکان در گاراژ‌های پر از زباله است، گاراژهایی در سیطره حشرات موذی و بوی ناخوشایند نافذی که از فاصله دور هم به مشام می‌رسد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: محل‌های غیربهداشتی که به بستری خطرناک برای آزارهای روحی، جسمی و جنسی این کودکان تبدیل می‌شود. این کودکان علاوه بر بیماری‌های عفونی در معرض ریسک انواع آزار جنسی هم قرار می‌گیرند.

فخاری گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده تعدادی از این کودکان به بیماری‌های مانند ایدز، هپاتیت، حصبه، کزاز، اسهال خونی، انگل‌های روده‌ای، سالک پوستی، زانودرد و کمردرد مبتلا شده‌اند اما شانس مداوا ندارند.

رئیس کمیته اجتماعی شورا بیان داشت: با توجه به اینکه این کودکان با پیمانکاران طرف قرارداد شهردای کار می‌کنند بنابراین متولیان امر در شهرداری بر این شرکت‌ها نظارت بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار