تقلای اسرائیل برای جلوگیری از شکست پروژه خروج آمریکا از برجام

تهران (پانا) - در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز گذشته اعلام کرده بود که قصد سفر یک هفته‌ای به برلین و پاریس برای دیدار با رهبران فرانسه و آلمان و گفت‌و‌گو درباره ایران را دارد، وزیر جنگ اسرائیل نیز قرار است برای مذاکره درباره ایران و سوریه به روسیه سفر کند.

کد مطلب: ۸۲۵۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تقلای اسرائیل برای جلوگیری از شکست پروژه خروج آمریکا از برجام

از سوی دیگر مشاور امنیت ملی اسرائیل در راه آمریکا است تا با جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ درباره سیاست‌های جدید مقابله با ایران به گفت‌و‌گو بنشیند.

این تلاش اسرائیل در حالی انجام می‌شود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در اعلام سیاست‌های جدید آمریکا درباره ایران علاوه بر مدیحه سرایی مفصلی که از اسرائیل و اقدامات مضحک نخست وزیر اسرائیل در ارائه مدارک علیه برنامه هسته‌ای ایران با ارائه پاورپوینت‌ها و سی دی ها داشت، از اجماعی جدید علیه ایران خبر داد.

پمپئو که در سخنرانی خود 12 شرط برای مذاکره با ایران تعیین کرد از یک اتحاد جدید با کشورهای عربی از جمله اسرائیل و عربستان و امارات علیه ایران خبر داد و البته گفت که در تشکیل این اجماع از اروپا نیز دعوت شده است.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری یکشنبه شب به همین سخنان وزیر امور خارجه آمریکا و درخواست از اروپا اشاره کرد و اینکه به گفته عراقچی اروپا تاکنون حضور در این اجماع علیه ایران را نپذیرفته است.

بیش از 20 روز از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام گذشته است و به نظر می‌رسد آمریکا که با اعلام رسمی این تصمیم خواهان تغییرات اساسی در مناسبات بین ایران و جهان بود به انتظار خود نرسیده است.

اتحادیه اروپا در نشست دیروز خود بار دیگر بر این موضوع که خواهان حفظ برجام و تأمین منافع ایران از برجام است تأکید کرد. هر چند هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اروپا بتواند خواسته‌های ایران را در این مسیر محقق کند وجود ندارد و بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا قرار است به زودی این مطلب را روشن کند اما روندی که اروپا طی می کند بر خلاف خواسته آمریکا است.

اسرائیل که یکی از برنامه‌ریزان اصلی آمریکا در تصمیم این کشور برای خروج از برجام بود در همین مسیر برای جلوگیری از شکست پروژه‌ای که به نظر می‌رسد هزینه آن را پرداخت کرده در حال تلاش است.

برای اروپا روشن است که ایران هنوز در مورد باقی ماندن در برجام تصمیم خود را اعلام نکرده است و در صورت هر گونه شرط خارج از برجام ایران تصمیم تازه ای خواهد گرفت که به نظر نمی‌رسد اروپایی‌ها با توجه به شرایط کنونی منطقه‌ خواهان چنین تصمیمی از سوی ایران باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار