در آذربایجان غربی؛

مسمومیت با قارچ‌های سمی همچنان ادامه دارد/ ۱۱۷ نفر مسموم شدند

ارومیه (پانا) - – اپیدمی مسمومیت ناشی از قارچ های سمی که طی هفته های گذشته برخی استان‌های کشور را درگیر کرده، موجب مسمومیت ۱۱۷ نفر و نیز مرگ دو نفر در آذربایجان غربی شده است.

کد مطلب: ۸۲۵۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مسمومیت با قارچ‌های سمی همچنان ادامه دارد/ ۱۱۷ نفر مسموم شدند

هر سال با فرا رسیدن فصل بهار، با رویش قارچ های سمی در برخی نقاط کشور، افرادی که علاقه مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند به استفاده از آن روی می آورند.

امسال به دلیل بارش‌های مناسب بهاره شاهد رشد قابل توجهی از این قارچ ها دراستان‌های غربی کشور بودیم، موضوعی که امسال رویش این قارچ ها را در صدر اخبار رسانه ها قرار داده مسمومیت ناشی از مصرف آن در کشور و مرگ بیش از ۱۱ تن است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت مسمومیت های ناشی از قارچ های سمی در استان گفت: مسومیت ناشی از استفاده از قارچ های سمی در این استان ادامه دارد و با توجه به مسمومیت تعدادی از شهروندان در یکشنبه شب آخرین آمار به ۱۱۷ نفر رسیده است.

۸ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از قارچ در بیمارستان بستری هستند

باقر بهرامی با بیان اینکه هم اکنون هشت نفر از افراد مسموم شده در بیمارستان بستری هستند اضافه کرد: امسال در استان دو نفر به دلیل استفاده از قارچ های سمی جان خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: قارچ های سمی در طبیعت وجود دارد که تشخیص آنها از قارچ های خوراکی برای افراد عادی مشکل است لذا مصرف قارچ های رشد کرده در مزارع، دشت، صحرا به هیچ وجه توصیه نمی شود و مردم می توانند از قارچ های پرورشی بسته بندی شده استفاده کنند.

بهرامی در خصوص علائم مسمومیت با قارچ ها گفت: بیشتر قارچ های سمی رشد کرده در طبیعت باعث ایجاد علائمی مثل دردمعده، تعریق، گرگرفتگی، استفراغ، اسهال، تب بالا، ضربان نامنظم قل ، کاهش فشارخون، سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، توهم، هذیان، تشنج، کما و حتی مرگ می شود.

بهرامی تصریح کرد: از بدترین عارضه های مسمومیت با قارچ های سمی آسیب به کبد و کلیه ها است که اگر بموقع درمان نشود می تواند منجر به مرگ شود، لذا اکیدا به همشهریان و هم استانی ها توصیه می کنیم که از مصرف قارچ های خود رو در طبیعت خودداری کنند.

۵۰ قارچ سمی در کشور رشد می کند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز گفت: آمار قارچ‌های سمی در سطح آذربایجان غربی برآورد نشده است

عباسعلی روانلو خاطرنشان کرد: اما در سطح کشور بیش از ۵۰ گونه قارچ سمی وجود دارد که سالانه باعث مسمومیت و حتی مرگ تعدادی از هموطنان و هم استانی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه قارچ‌های خوراکی پرمصرف در استان شامل قارچ‌های دکمه‌ای، صدفی و دنبلان‌ها هستند که در اکثر مناطق می‌رویند افزود: شناخت قارچ سمی از خوراکی نیاز به آگاهی دقیق و علمی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، اظهار داشت: برخی مشخصات زیست‌ شناختی در تمایز قارچ سمی از خوراکی نقش ویژه‌ای دارند. آگاهی از این خصوصیات برای مردم عادی امکان‌پذیر نبوده و نیازمند تخصص در این رشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، تأکید کرد: هموطنان از مصرف خودسرانه و غیر کارشناسانه قارچ‌های موجود در طبیعت خودداری کرده و به خاطر یک وعده مصرف قارچ زندگی خود و خانواده خود را به خطر نیندازند البته قارچ‌های بسته‌بندی‌شده موجود در بازار بهترین گزینه جهت مصرف است.

وی، با اشاره به اینکه توزیع قارچ‌های سمی و خوراکی در مناطق جغرافیایی مجزا از یکدیگر نیست، خاطرنشان کرد: در اکثر مناطق استان هم قارچ خوراکی و هم سمی وجود دارد ولی اکثر قارچ‌های سمی، در مناطق جنگلی و چمن‌زارها رشد می‌کند.

تولید ۲ ۰۰۰ تن قارچ خوراکی در آذربایجان غربی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز از تولید سالانه دوهزار تن قارچ خوراکی در استان خبر داد افزود: امسال در حدود ۲ هزار تن قارچ خوراکی در استان تولید شده که در مقایسه با سال گذشته این میزان تولید تغییری نداشته است.

عزیز امانی با اشاره به فعالیت ۱۴ واحد تولید قارچ خوراکی در استان تصریح کرد: نزدیک به ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحدها مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید قارچ خوراکی در شهرستان ارومیه است گفت: دولت از متقاضیان سرمایه گذاری برای کشت محصولات گلخانه ای در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حمایت می کند.

تشخیص قارچ‌های وحشی سمی و غیر سمی بسیار سخت است بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این نوع مسمومیت، مصرف نکردن قارچ‌های وحشی است.

امید می رود مردم کشور مان با توجه به این موضوع و نیز هشدارهای اعلام شده، زمینه کاهش مسمومیت های ناشی از قارچ سمی را فراهم کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار