سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل:

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی پایگاه ممتاز کشور به لحاظ رعایت اصول مرمت است

اردبیل (پانا) - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی پایگاه ممتاز کشور به لحاظ اصول مرمت است.

کد مطلب: ۸۲۵۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی پایگاه ممتاز کشور به لحاظ رعایت اصول مرمت است

نادر فلاحی اظهارکرد: پایگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در سال 96 و در بین 31 پایگاه و 18 بنای بزرگ توانست رتبه نخست به خود اختصاص دهد ..

وی افزود: این انتخاب به دلایل مختلف از جمله پژوهش، رعایت اصول مرمتی در بناهای تاریخی و صرفه جویی استفاده از مصالح کهنه صورت پذیرفت .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: موزه چینی خانه نیز در سال جاری در بین موزه های متوسط کشور توانسته رتبه نخست را در زمینه مرمت، نوآوری و خدمات و اطلاع رسانی از آن خود سازد .

فلاحی با تاکید به اینکه این موفقیت با وجود کمبود اعتبارات حاصل شده است، ادامه داد: با تلاش بی وقفه و از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته را محوطه سازی بنا دانست و افزود: بیش از 300 متر مربع از کاشی های معرق که در حال ریزش بود زیرسازی شده است .

وی همچنین با اذعان به اینکه طلاکاری چینی خانه در سال‌های گذشته ورقه ورقه شده بود، به زیرسازی و چسباندن مجدد آن اشاره کرد .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین با اشاره به اینکه گچ بری‌های داخل چینی خانه به علت رطوبت در حال ریزش بود، ادامه داد: مجددا گچ بری‌ها مرمت شده و به وضعیت اولیه بازگردانده و چسبانده شد .

فلاحی همچنین به زیرسازی 300 متر مربع از سقف نگارخانه اشاره و تاکید کرد: زیرسازی و عایق کاری لازم انجام شده است .

وی در خصوص اقدامات ساماندهی حریم بقعه افزود: حریم بقعه بر اساس نظر کارشناسان تعیین شده و با این وجود مطابق قوانین اقدامات مرمت واحیا پایگاه جهانی در داخل محدوده بنا انجام می شود .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان به تدوین خلاصه گزارش مصور مرمت بقعه شیخ صفی الدین در سال های 95 و 96 اشاره کرد و گفت: به منظور تسریع در عملیات مرمت نیازمند تخصیص اعتبار هستیم و انتظار می رود مسئولان در این خصوص اهتمام داشته باشند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار