معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد

ماهانه 100 کودک بی‌هویت در بیمارستان‌های تهران متولد می‌شوند

تهران (پانا) - معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته است که ماهانه 100 کودک بی‌هویت در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران متولد می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۵۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ماهانه 100 کودک بی‌هویت در بیمارستان‌های تهران متولد می‌شوند

محمدحسین مقیمی صبح امروز در اولین کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استان تهران با موضوع کودکان بی هویت اظهار کرد: تعدادی از کودکانی که در تهران به دنیا می‌آیند به این دلیل که پدر و مادر حضور ندارند، شناسنامه برای این نوزادان صادر نمی‌شود که با اقدامات صورت گرفته قرار شد برای این کودکان نیز شناسنامه صادر می‌شود.

استاندار تهران افزود: عده‌ای هستند که با کارت ملی هویت آن‌ها مشخص می‌شود و برای کودک شناسنامه صادر می‌شود. اگر هویت واقعی پدر و مادر شناسایی و ثبت شود نگرانی ما برای این کودکان کمتر خواهد شد. بنابراین با ثبت هویت پدر یا مادر برای کودکان شناسنامه صادر می‌شود، اما گاهی کارت ملی مادر هم وجود ندارد و شناسنامه بدون ذکر نام اولیا صادر می شود.

مقیمی از تشکیل کمیته‌ای برای حل مشکل ثبت شناسنامه کودکان بی هویت خبر داد و گفت: این کمیته با حضور نمایندگان ثبت احوال، بهزیستی، نیروی انتظامی و سه دانشگاه علوم پزشکی در استانداری تشکیل خواهد شد تا مشکل ثبت شناسنامه این کودکان برطرف شود و هیچ کودکی بی هویت نماند.

ماهانه 100 کودک بی‌هویت در بیمارستان‌های علوم پزشکی متولد می‌شود

سیدعلی جواد موسوی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه ماهانه 100 کودک بی‌هویت در بیمارستان‌های علوم پزشکی متولد می شوند، گفت: روند شناسایی کودکان بی‌هویت اینطور است که مددکار اجتماعی، کودک را به دادگاه معرفی می‌کند و اگر بی هویتی کودک تأیید شد برای نگهداری به بهزیستی ارجاع داده می‌شود. روند تأیید هویت کودکان برخی از مادران کارتن خواب نیز همینطور است و چون هزینه‌ای از این افراد دریافت نمی‌شود بار مالی آن بر دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

صدور 56 جلد شناسنامه برای اطفال بی‌هویت در سال 96

نماینده سازمان ثبت احوال در این کارگروه با بیان اینکه ثبت احوال هیچ محدودیتی برای صدور شناسنامه برای اطفال بی‌هویت معرفی شده توسط بهزیستی ندارد، گفت: اقدامات زیادی در راستای صدور شناسنامه برای کودکانی که هویت ندارند انجام شده است و شعبه ثبت احوال شمال تهران را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

نماینده سازمان ثبت احوال گفت: در سال 95 تعداد 186 جلد شناسنامه و در سال 96 تعداد 214 جلد شناسنامه برای کودکان بی‌سرپرست صادر شد. همچنین در سال 95 تعداد 29 جلد شناسنامه و در سال 96 تعداد 56 جلد شناسنامه برای اطفال بی‌هویت صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان ثبت احوال درباره کودکان بی‌هویت دارد، کودکان اتباع خارجی است که نمی‌توانیم برای آن‌ها شناسنامه صادر کنیم.

بحران هویت یکی از مشکلات کودکان در تهران است

همچنین فرزانه مروستی سرپرست دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه بحران هویت کودکان یکی از مشکلات در تهران است، گفت: برای شناسنامه دادن به کودکان بی‌هویت مشکلی وجود ندارد اما مشکل ما بحران بی‌هویتی این کودکان است. حداقل می‌توانیم شناسنامه را به نام مادر صادر کنیم اما در این زمینه بین بیمارستان‌ها و دادسراها شکاف وجود دارد و اگر تمهیداتی اندیشیده شود که مادران به همراه کودکان خود به دادسرای ناحیه 25 ارجاع داده شوند، با هویت مادر برای کودک شناسنامه صادر می‌شود.

85 درصد کودکان بدون هویت اتباع خارجی هستند

نماینده دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه این کارگروه با بیان اینکه 85 درصد کودکان بدون هویت اتباع خارجی هستند، گفت: 15 درصد کودکان ایرانی با تقویت مددکاری اجتماعی و اصلاح قوانین می‌توانند به خانواده‌ها سپرده شوند و اگر این کودکان در خانواده نگهداری شوند، بسیار بهتر از بودن در مراکز بهزیستی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار