سخنگوی قوه قضاییه: با هیچ فردی به عنوان کارگر و معلم برخورد نمی‌کنیم بلکه کسانی که کارگر و معلم باشند، از تخفیف برخوردار هستند

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به برخی تحولات سیاسی داخل و خارج از کشور به ویژه خصومت‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت.

کد مطلب: ۸۲۵۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی قوه قضاییه: با هیچ فردی به عنوان کارگر و معلم برخورد نمی‌کنیم بلکه کسانی که کارگر و معلم باشند، از تخفیف برخوردار هستند

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در صد و بیست وهفتمین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: این روزها به طور مشخص آمریکا و اسراییل خیلی برای ایران لفاظی می کنند؛ اینها آنقدر مستاصل و گرفتار شده‌اند که برای تحقق منویات خود به تروریست‌هایی متوسل شده‌اند که دستشان به خون مردم ما آلوده است.

اژه‌ای افزود: آن زمان که جمهوری اسلامی نو پا بود و هنوز نیروهای امنیتی و انتظامی و قضایی ما انسجام لازم را پیدا نکرده بود چه غلطی توانستند بکنند که امروز شیطان بزرگ و ترامپ به ضد انقلاب دل خوش کرده‌اند و می‌خواهند وضع امنیت کشور را به هم بریزند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها مراقب بچه‌ها باشند که آنها فریب نخورند و اگر جمعیت مردمی ما اعتراض به حقی دارند ضد انقلاب وارد این جمعیت نشوند و فرصت‌طلبان سوءاستفاده نکنند.

از تن‌خواه دولت، پولی به سپرده‌گذاران موسسات مالی پرداخت نشده است

سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به موضوع سپرده گذاران موسسات مالی، گفت: جهت تسریع محاکمه متهمان تلاش شده است اما مسئله مهمتر قبل از محاکمه شناسایی اموال است زیرا صرف محاکمه برای مردم پول نمی‌شود.

وی مبنی براینکه با توجه به هزینه کرد مبلغی حدود ٢٥ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز و اینکه اعلام شده بخش عمده‌ای از این رقم از محل تنخواه دولت برداشته شده آیا دولت و بانک مرکزی از لحاظ حقوقی و قانونی مجاز به انجام این کار بوده اند یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ چه کسی باید این مبلغ را به محل تنخواه بازگرداند؟ دلیل عدم تعجیل دادگاهی و صدور حکم مدیران متخلف این موسسه‌ها در شرایطی که انجام آن می‌تواند مرهمی بر درد خیل سپرده گذاران ناراضی باشد چیست؟ گفت: این مطلب دروغ است. نه تا الان 25 هزار (میلیارد تومان) برداشته شده و نه از تنخواه دولت است.

وی افزود: یکسری تعاونی‌های اعتبار متخلفی که از مردم سپرده گرفته بودند، تحت تعقیب قرار گرفتند و برای اینکه حق مردم پایمال نشود یا حداقل به میزان ممکن حق شان ضایع نشود، در این خصوص خود مجموعه حکومت وارد شد و نمایندگانی از سوی سران سه قوه‌ انتخاب شدند تا اینها را به نحوی کنترل و تدبیر کنند تا کمتر به مردم لطمه وارد شود. تا الان به افرادی که سپرده‌هایی داشتند، مبلغی پرداخت شده که از تنخواه دولت یا پول بانک مرکزی نیست بلکه بانک مرکزی یک خط اعتباری به موسسه یا بانکی که متکفل شده، داده است. تا الان هم آن مبلغی که گفتید، خط اعتباری داده نشده اما شاید تا پایان کار همین مبلغ یا قدری هم بیشتر شود.با جدیت زیاد شناسایی اموال ادامه دارد و در برخی موسسات تا 100 میلیون و برخی نیز تا 200 میلیون تومان به سپرده‌گذاران داده است.

وی افزود: در موسسه ثامن الحجج تا 10 روز آینده، تا 300 میلیون تومان به سپرده‌گذاران پرداخت می شود. تدبیری صورت گرفته که ظرف چند هفته آینده، یک مبلغ قابل توجه دیگری به همه سپرده‌گذاران این موسسات داده شود.بر اساس گزارش بانک مرکزی، برخی موسسات تا 98 درصد و برخی نیز 98 درصد و نیم با سپرده‌گذاران خود تسویه کرده‌اند و اگر طی هفته آینده نیز مبلغ دیگری داده شود، تعداد بیشتری تسویه خواهد شد. به صورت علی الحساب، یک جمعیت قابل توجهی تسویه حساب می شوند و تعداد محدودی از کسانی که سپرده شان بیش از یک میلیارد تومان است، باقی می ماند که تعداد شان زیاد نیست.

سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد: جهت تسریع محاکمه متهمان نیز تلاش شده است اما مسئله مهمتر قبل از محاکمه شناسایی اموال است زیرا صرف محاکمه برای مردم پول نمی‌شود. نمایندگان سه قوه از وزارت اطلاعات درخواست کردند که برای شناسایی و ردیابی اموال صاحبان سهام این موسسات یک اقدام ویژه داشته باشند.

قوه قضائیه اعلام کرده که برای اطمینان سرمایه‌گذاری و مبارزه با دشمنان در کنار دولت است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که قوه قضائیه چه کمکی به گفت‌وگوی ملی می‌تواند داشته باشد، گفت: وحدت و همدلی از ابتدای انقلاب مورد تاکید همه مسئولان و دلسوزان بوده است. الحمدالله امروز همه در مقابل دشمنان یک صدا هستند. هیچکس نیست که نگوید آمریکا خصم ما نیست، هیچ کسی نیست که نگوید آمریکا در حال جنگ با ما نیست.

وی با بیان اینکه اتحاد حول محور ولایت فقیه، ارزش‌های انقلاب و اصول شناخته شده است، گفت: قوه قضائیه تمام تلاش خود را برای کمک به دوستان و مبارزه با دشمنان گذاشته است. امروز قوه قضائیه اعلام کرده است که برای اطمینان سرمایه‌گذاری و مبارزه با دشمنان در کنار دولت است. ما به مجلس هم گفته‌ایم. هیچ کدام از ما اختلاف نظر نداریم .

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص فیلترینگ تلگرام و شکایت وکلا از بازپرس شعبه دو برای این فیلترینگ اینکه این شکایت در چه مرحله‌ای است، گفت: شما مدعی هستید وکلا از بازپرس شکایت کرده‌اند. شما باید بگویید چه شکایتی کردند و عنوان آن چه بوده است. باید از وکیل بپرسید عنوان شکایت شما علیه بازپرس چیست.

افراد بر اساس جرمشان مجازات می شوند

وی در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد ارعاب از سوی اوباش آزاد شده از زندان و اقدامات دستگاه قضا برای مقابله با این وضعیت گفت:می پرسند چرا برخی افراد زود آزاد می‌شوند. افرادی که دستگیر می‌شوند نوع جرمی که دارند و مجازاتشان اگر تحمل شود آزاد می‌شوند. ممکن است یک کسی جرمی مرتکب شده و به یک سال حبس محکوم شده باشد تمام که شود آزاد می‌شود اما اینکه متنبه شده یا نه چیز دیگری است.

وی ادامه داد: پس طرح اینکه چرا زود آزاد می‌شوند، درست نیست. برخی مجازات‌ها تمام می‌شود افراد هم آزاد می‌شوند برخی مدت زمان بازداشت موقت‌شان مثلا یک ماه تمام می‌شود و به وثیقه تبدیل می‌شود این معنی آزادی نیست به این معنا که رها است بلکه این فرد به صورت موقت آزاد است. می‌گویید در فضای مجازی ارعاب می‌کنند بله یکی از این فضاهای مجازی تلگرام است. همین منطق است که هر جرمی اعم از اینکه در فضای مجازی باشد یا نه باید جلوی آن را گرفت اگر یک رسانه خارجی باشد که نمی‌شود باید تدبیری اندیشید و نباید گفت چون رسانه خارجی است هر نوع جرمی بخواهد می‌تواند مرتکب شود.

وی افزود : در مورد عملکرد قوه قضائیه آنچه مشهود است، نیروی انتظامی است و آنچه غیر مشهود است سیستم‌های اطلاعاتی هستند، این دو بازوهای قوه قضائیه هستند اگر شکایتی شود به اینها اعلام می‌شود در موارد جرم مشهود نیازی به گزارش نیست. مواردی که جرم مشهود نیست یا مجرم فراری شده یا در شبکه مجازی است و قابل شناسایی نیست هم از ضابط هم از سیستم اطلاعاتی درخواست می‌شود که دستگیر‌شان کنید.

وی ادامه داد: برخی افراد به صورت شبکه‌ای و باندی یا فردی در شبکه‌های مجازی جرمی مرتکب می‌شوند و توسط سازمان اطلاعات سپاه و سازمان‌های اطلاعاتی شناسایی و دستگیر می‌شوند. بخشی به مردم برمی‌گردد که کمک کنند جهت شناسایی این افراد.

گزارشی از گران فروشی نداشتیم

وی در پاسخ به این سوال که گزارشی در خصوص گران فروشی کالایی ایرانی داشته‌ایم، گفت: نشنیدم ، از استان‌ها هم خبری نگرفتم. در دادسرای تهران هم گزارشی وجود ندارد اما گزارشاتی در خصوص احتکار و بهداشت داشتیم. گران فروشی در تهران نشنیدم اما از شهرستان خبر ندارم.

شکنجه و به کما رفتن بقایی و مشایی صحت ندارد

معاون اول قوه قضاییه درباره وضعیت مشایی و بقایی و اینکه آیا به کما رفتن مشایی صحت دارد، گفت: هردو بازداشت هستند آقای بقایی دوره محکومیتش را می‌گذارند اما مشایی در مقدمات اولیه است، به کما رفتن آقای مشایی صحت ندارد. شکنجه درست نیست ، مطلقا در مواردی این چنینی شکنجه نداریم. اگر کسی ادعایی دارد عنوان کند که سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه پیگیری کند. بله من رد نمی‌کنم شاید جایی تخلف صورت گرفته است مثل نیروی انتظامی و یا قوه قضائیه اتفاق می‌افتد، اما این درست نیست.

سخنان آذری جهرمی درباره مهاجرت یک میلیون به پیام‌رسان داخلی صحیح نیست

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آذری جهرمی گفته فقط یک میلیون به پیام‌رسان داخلی مهاجرت کرده‌اند این درست است و قوه فضائیه چه تصمیمی دارد، گفت: این عددی که از قول آقای جهرمی گفتید صحیح نیست از آقای فیروزآبادی پرسیدم گفتند تعداد بالایی است. اقدامی که قوه قضائیه کرده است به همراه دستگاه‌های مربوطه ادامه دارد. روند خوب است و مهاجرت در حال صورت‌گیری است و مسئولان ذی ربط سعی دارند که این امر زودتر اتفاق بیفتد.

هنوز شوارای عالی امنیت ملی برای تعیین رفع حصر تشکیل جلسه نداد

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تصمیم‌گیری در مورد رفع یا ادامه حصر و نظر رئیس قوه قضائیه گفت : هر وقت شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود اعضا نظرشان را آنجا اعلام می‌کنند هنوز که تشکیل نشده است.

عدد دقیقی از آخرین رقم معوقات بانکی ندارم

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آخرین رقم معوقات بانکی چیست و بدهکاران بانکی پرونده‌هایشان به کجا رسیده است، گفت: عدد دقیقی از این رقم ندارم .این که گفته می‌شود آمار این معوقات رو به افزایش بوده است باید ببینیم با چه سالی مقایسه می‌کنیم اگر مثلا با هفت یا هشت سال پیش مقایسه می‌کنیم بله افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بدهکاران بانکی سه دسته هستند، گفت: نخست کسانی که معوقات دارند اما کوتاهی نکرده‌اند و جرمی مرتکب نشده‌اند ممکن است شرایط بازار نگذاشته که این معوقات پرداخت شود. دسته دوم کسانی هستند که معوقات دارند و می‌توانند پرداخت کنند که قوه قضائیه به آن‌ها کمک می‌کند این‌ها جرمی مرتکب نشده‌اند. دسته سوم کسانی هستند که هم معوقات دارند و هم این که از راه غیر قانونی تسهیلات دریافت کرده‌اند که با کمک بانک این پرداخت‌ها شده است.

اژه‌ای افزود: بازهم ما دوگونه افراد در معوقات داریم، نخست افرادی که تعدادشان زیاد است اما تعدادشان کثیر است مثل کشاوزران و سیل و زلزله‌زدگان که باتوجه به شرایط توان پرداخت ندارند که قوه قضائیه ورود نکرد و وصول این معوقات را به عهده بانک گذاشت. دسته دوم کسانی هستند که تعدادشان کم است اما معوقات‌شان زیاد است مثل افرادی که هزار میلیارد و سه هزار میلیارد دریافت کرده‌اند که قوه قضائیه مستقیم ورود کرده است.

هنوز گزارش رسمی از مدیران دو تابعیتی به دادستانی کل کشور نیامده است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات جدید هویت مدیران دوتابعیتی و اینکه گفته می‌شود، گفت: گزارشی که در مجلس خوانده شده هنوز رسما به دادستانی کل کشور نیامده است. گاها این زمان می‌برد مثلا تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اخیرا به دست قوه رسید. هنوز گزارش رسمی مجلس به دست ما نرسیده است اما دادستانی قبلا خودش دنبال می‌کرد و مواردی را وزارت اطلاعات اعلام کرده بود اینها دو تابعیتی بودند و کنار گذاشته شده‌اند و برخی خودشان خدمت‌شان تمام شده بود.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات گفت دوتابعیتی که الان مدیر باشد، نداریم. قوه قضاییه گفته بود تعدادی هستند. وزارت اطلاعات گفته بود الان مدیر نیستند. مواردی بود که به صورت مشاوره‌ای به کار گرفته‌اند و گفتند خلا قانونی داریم چون قانون می‌گوید فردی نمی‌تواند به استخدام دولت در بیاید که دو تابعیتی باشد این فردی که مشاور است استخدام دولت هست یا نه؟ این از نظر قانونی استخدام رسمی نیست. اما به نظر می‌رسد در همین تحقیق مجلس خود آقایانی که عضو هیات بودند، قبول داشتند این خلا وجود دارد و پیشنهاد دادند مرتفع شود. چه فرقی می‌کند یک نفر دوتابعیتی مسئولیت حساس داشته باشد ولی مستخدم دولت نباشد ما در بانک مرکزی و برخی وزارت‌خانه ها افرادی داشتیم که به عنوان مشاور خدمت می‌کردند شنیدم عذر این‌ها هم خواسته شده است.

اژه‌ای گفت: کسانی که گرین کارت دارند با دوتابعیتی متفاوت هستند. طبق گزارش افراد دارای گرین‌کارت‌ داریم. کسانی که دو تابعیتی نیستند ولی گرین کارت دارند؛ این هم خلا قانونی است. آیا این تعداد نفری که در گزارش مجلس مطرح شده را یکسان دیدند یا جدا کردند، نمی‌دانیم. باید گزارش به دست قوه برسد.

وی در مورد اینکه اگر خانواده وزیر خارج از کشور باشند چه می‌شود گفت : منع قانونی نداریم ولی باید مورد توجه دستگاه‌های اطلاعاتی ما باشد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر کلانتری رییس سازمان محیط زیست در خصوص کاوه مدنی و برخی متهمان این پرونده که گفته بود اتهامشان جاسوسی نیست، گفت: آقای کلانتری یا هر کس دیگری که بدون اطلاع اینطور اظهارنظر صریح کنند، جایی ندارند و دادستان تهران نیز پاسخ وی را داد. این اظهارات ممکن است این شائبه را ایجاد کند که این افراد این طور حرف می‌زنند تا فردا چیزی مورد توجه‌شان قرار نگیرد. من از کسی که آقای کلانتری از قول او گفته بود، پرسیدم که گفت مطلقا چنین نیست و من فقط از دو نفر یعنی وزیر اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نقل قول کردم و آنها هم پرونده دست‌شان نیست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارشات روزه خواری گفت: گزارش جمع بندی شده در زمینه تظاهر به روزه خواری از سوی استان‌ها انجام نشده است زیرا میزان تظاهر به روزه خواری زیاد نیست و ممکن است برخی افراد روزه نباشند. به هر حال نباید تظاهر به روزه خواری شود زیرا تظاهر به روزه خواری اشکال دارد و دادستانی‌ها در این رابطه اطلاعیه دادند که روزه خواری در ملاء عام تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

اقوام درجه یک خاوری ممنوع المعامله شده‌اند

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اینکه چقدر قوه قضائیه اموال خاوری را شناسایی کرده است، گفت: اموال ایشان از همان ابتدا توقیف شده و هم خودش و هم اقوام درجه یک او ممنوع المعامله شده‌اند؛ اجرای احکام هم اموال توقیف شده را قیمت‌گذاری و کارشناسی می‌کند.

کسانی که کارگر و معلم باشند، از تخفیف در مجازات برخوردار هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره بازداشت معلمان و کارگران گفت: ما با هیچ فردی به عنوان کارگر و معلم برخورد نمی‌کنیم بلکه کسانی که کارگر و معلم باشند، از تخفیف برخوردار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار