40 کیلومتر «محور دلهره» آزاد راه می شود

قاین (پانا) ـ کی از شریان های حیاتی و اساسی خراسان جنوبی که سال هاست ارتقای آن به عنوان قطعه ای از جورچین کریدور شمال- جنوب کانون توجه ها را به خود معطوف کرده؛ ارتقای محور بیرجند- قاین یا همان محور دلهره به بزرگراه است.

کد مطلب: ۸۲۵۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
40 کیلومتر «محور دلهره»  آزاد راه می شود

دلیل تمرکز بر ارتقای این محور به بزرگراه نیز به واسطه این است که ترافیک وسایل نقلیه در محور بیرجند- قاین به حد اشباع رسیده و جوابگوی ترددهای سنگینی که در این محور انجام می شود نیست.

به دلیل بنیه کم رمق اقتصادی دولت، سال قبل مسئولان و متولیان امر سناریوی جدیدی را برای اتمام محور دلهره پیشنهاد دادند که وزارت راه و شهرسازی با اجرایی شدن این سناریوها موافقت کرد و طرح پیشنهادی نیز تبدیل شدن بزرگراه بیرجند- قاین به آزادراه بود که باید از محل منابع تسهیلاتی با اعلام آمادگی پیمانکاران فعال در این محور، عملیاتی شود.

به علاوه پیشنهاد شده که در بودجه 97 منابع بیشتری برای شارژ اعتباری این پروژه در نظر گرفته شود تا امسال بازگشایی محور بیرجند- قاین به اتمام برسد اما شواهد و قراین حکایت از آن دارد که نه تنها اعتبارات این محور در بودجه 97 افزایش نیافته بلکه کاهش نیز دارد.

کاهش منابع اعتباری این محور مسئولان را بر آن داشته تا با راه های میانبر پروژه ارتقای بزرگراه بیرجند- قاین را به آزادراه عملیاتی کنند طوری که پایان سال گذشته و ابتدای امسال مسئولان ارشد استان به همراه مدیر کل راه و شهرسازی و پیمانکاران این محور نشست های حضوری با وزیر و معاونان وزیر راه و شهرسازی داشته اند تا هر طور شده پرونده ارتقای این محور به بزرگراه را ببندند و در ضمن 40 کیلومتر از این مسیر را نیز به آزادراه ارتقا دهند.

قرارداد توافق سرمایه گذاری

گفته نماینده پیمانکارانی که برای ارتقای محور بیرجند- قاین اعلام آمادگی کرده اند حکایت از آن دارد که سال قبل در نشست هایی که با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد قرار را بر این گذاشتند تا پیمانکارانی که در این محور کار باقی مانده دارند در چارچوب قرارداد توافق سرمایه گذاری به همراه اجرا، عملیات اجرایی پروژه را در چارچوب آزادراه انجام دهند اما چون انجام این کار به نقدینگی نیاز داشت و این منابع تامین نشد کار نیز متوقف شد. مهندس«مال میر» کیفیت کار را نیز به این صورت اعلام می کند که مقرر شد یکی از بانک های استان تسهیلاتی در اختیار پیمانکاران قرار دهد تا آن ها بعد از مدت زمان معینی اقساط آن را بپردازند که این کار عملیاتی نشد.

این کارشناس فنی حوزه راه سازی می افزاید: امسال دوباره به دلیل این که سال قبل محور قاین 22 میلیارد تومان و در سال 97، 18 میلیارد تومان بودجه دارد که نسبت به سال قبل منابع اعتباری این پروژه چهار میلیارد تومان کمتر است، جلسه ای در دفتر معاون مالی و بودجه وزیر راه و شهرسازی با حضور جمعی از مسئولان خراسان جنوبی و پیمانکاران تشکیل شد که مدیر کل راه و شهرسازی تبدیل کل قطعه به آزادراه را دوباره مطرح کرد.

به گفته وی شکل کار نیز به این صورت بود که 40 میلیارد تومان تسهیلات به پیمانکاران داده شود و آن ها نیز در یک دوره دو و سه ساله آن را بپردازند.

«مال میر» با اذعان به این که در مورد مسئله مالی پیشنهادی ارائه شده قراردادی منعقد نشد ادامه می دهد: مقرر شد استاندار خراسان جنوبی پیمانکاران را به یکی از بانک های خراسان رضوی برای دریافت 40 میلیون تومان تسهیلات معرفی کند تا با استفاده از این وام محور را ارتقا دهیم و مسئولان نیز مجوز ایجاد گیت در 40 کیلومتر وسط این مسیر را بدهند.

به گفته وی براساس این اعلام آمادگی، او و مدیر کل راه و شهرسازی جداگانه نامه هایی به دکتر «امینی» معاون وزیر راه و شهرسازی دادند.

وی این موضوع را نیز متذکر می شود و می گوید: هنوز نمی داند که معاون وزیر راه و شهرسازی نامه ای مبنی بر موافقت برای معرفی پیمانکاران به منظور دریافت تسهیلات داده یا نه.

راهی جز پرداخت تسهیلات نیست

به گفته این کارشناس راه سازی به غیر از پرداخت تسهیلات هیچ راه دیگری نیست تا این محور تکمیل شود.

دلیل گفته اش را نیز این طور بیان می کند که سال قبل که این محور 22 میلیارد تومان اعتبار داشت سهم وی به عنوان یکی از پیمانکاران دو و نیم میلیارد تومان بود و امسال که محور بیرجند- قاین 18 میلیارد تومان دارد حداکثر دو میلیارد تومان سهمش بیشتر نخواهد بود.

به علاوه این را هم باید در نظر داشت که وی به عنوان پیمانکار اکنون 10 و نیم میلیارد تومان از راه و شهرسازی مطالبه دارد و اگر 9 و نیم میلیارد تومان دیگر در این محور امسال کار کند طلب کاری اش به حدود 20 میلیارد تومان می رسد و حداکثر پولی که به وی امسال خواهند داد دو میلیارد تومان است.

وی ادامه می دهد: اگر بخواهد روند پرداخت مطالبات به این روال پیش برود دیگر توان مالی برای پیمانکاران باقی نخواهد ماند و مجبورند همیشه از سرعت کار خود بکاهند. وی می گوید: پیمانکاران از همه توان اقتصادی خود برای پیشبرد عملیات اجرایی پروژه استفاده کرده اند و اگر بخواهد این طور پیش برود مجبورند به دلیل طلب کاری که دارند کار را به کندی پیش ببرند بدون این که پیشرفتی حاصل شود.

به علاوه پیمانکاران نیامده اند در این محور سرمایه گذاری کنند بلکه آمده اند در قبال پولی که از دولت می گیرند کاری انجام دهند.

همچنین دولت نیز همان مقدار کمی از مطالبات را که می پردازد نقدی نیست بلکه در قالب اوراق است و بعد از یک تا دو سال آن هم با تنزیل می تواند به آن پول دست یابد.

دکتر«محمد مهدی مروج الشریعه» استاندار خراسان جنوبی هم با اذعان به این که همه توان و تلاش خود را بر این گذاشته اند تا به طور حتم ارتقای محور بیرجند- قاین به آزادراه عملیاتی شود می گوید: وزارت راه و شهرسازی نیز با این موضوع موافق است و در حال پیگیری برای عملیاتی شدن گزینه های پیشنهادی هستیم تا این که به سرانجام برسد.

مدیر کل راه و شهرسازی نیز با بیان این که برای ارتقای بزرگراه به آزادراه باید سرمایه گذار پا پیش بگذارد می افزاید: وقتی سرمایه گذاری اقدام به این کار کرد از محل عوارضی که از مردم می گیرد می تواند هزینه ای را که برای ارتقای بزرگراه به آزادراه انجام داده است تامین کند.

به گفته مهندس«مهدی جعفری» اکنون ارتقای محور دیهوک - راور به آزادراه در دستور کار است که مطالعات آن نیز در دست اجراست.

همچنین سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کرده اند اما چون ترافیک کم است به مرحله عمل نرسیده است.

در مرحله تفاهم نامه

علاوه بر این ارتقای محور بیرجند- قاین به آزادراه به مرحله تفاهم نامه رسید اما چون پیمانکاران نتوانستند تضمین های مالی را تامین کنند اکنون جزو پروژه های راه و شهرسازی است تا تبدیل به آزادراه شود.

به گزارش «خراسان جنوبی» 22 اسفند سال قبل نیز معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار از رایزنی برای جذب سرمایه گذار در حوزه جاده ای و ریلی استان خبر داد و گفت: با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای جلب نظر سرمایه گذاران شناسایی شده به منظور تزریق سرمایه هایشان برای پروژه های در دست اجرای جاده ای و ریلی خراسان جنوبی در سال 97 رایزنی شد. مهندس«علوی مقدم» افزود: به دلیل محدودیت منابع دولتی، رایزنی با مسئولان مرتبط در حوزه وزارت راه و شهرسازی به سمت جذب و جلب سرمایه گذاری برای حوزه جاده ای و ریلی استان هدایت شد.

30 آبان سال گذشته هم استاندار در گفت وگو با «خراسان جنوبی» از این که دو سناریو برای جاده بیرجند - قاین در حال پیگیری است خبر داد و یکی از این سناریوها را تسریع در ادامه عملیات اجرایی دوبانده سازی محور بیرجند - قاین اعلام می کند و آن را نیازمند تخصیص اعتبارات کلان می داند.

شارژ از محل بودجه 97

به گفته «مروج الشریعه» این اعتبارات باید از ناحیه دولت تامین شود و قرار است از محل منابع بودجه 97 شارژ شود و این سناریو در حال پیگیری است تا به نتیجه برسد.

شیوه دیگر این است که بخش خصوصی برای عملیات اجرایی و تبدیل آزادراه به بزرگراه ورود کند و منابع مالی این سناریو هم از محل تسهیلات بانکی تامین شود و وزارت راه و شهرسازی هم مشارکت داشته باشد.

به گفته وی به طور قطع این روش با حضور بخش خصوصی انجام می شود و حتی با همین لاین های موجود هم می توان مهندسی جاده را از بزرگراه به آزادراه تغییر داد.

عالی ترین مقام اجرایی استان می گوید: روش دوم پیشنهادی استان با پذیرش وزارت راه و شهرسازی مواجه شده است. وی ادامه می دهد: در وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه هایی هم برای تعیین پیمانکاران موجود به عنوان مشارکت کننده در آزادراه تهیه شده که این تفاهم نامه ها در حال نهایی شدن است. «مروج الشریعه» ادامه می دهد: به محض مصوب شدن این سناریو در قالب قانون آزادراه سازی قابلیت اجرایی می یابد تا بتوانیم به نتیجه بهتری دست یابیم. وی با بیان این که در استان هم عملیاتی شدن روش دوم در حال پیگیری است افزود: در این زمینه با معاونان وزیر راه و شهرسازی جلسه هایی برگزار شده و با وزیر راه و شهرسازی صحبت کرده ام تا مسیر تفاهم نامه به سرانجام برسد و نهایی شود. وی روش اول را خیلی موفق نمی داند اما راه دومی که تعریف شده است آن هم با مشارکت بخش خصوصی و در قالب ارائه تسهیلات بانکی را بیشتر موفق اعلام می کند.

آغاز کار اصلی از سال 93

مدیر کل راه و شهرسازی نیز با بیان این که درست است که دوبانده سازی محور بیرجند- قاین سال 89 با حضور یک پیمانکار شروع شد می افزاید: کار اصلی این پروژه از شهریور ماه سال 93 با حضور دو پیمانکار به طول 76 کیلومتر آغاز شد.

همچنین پیگیری های لازم انجام شده تا این محور ارتقای مشخصات یافته و به آزادراه تبدیل شود که به این منظور در فهرست مناقصه قرار گرفته است و با مشخص شدن سرمایه گذار، این پروژه بسیار مهم به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

«جعفری» نیز امیدوار بود که با همراهی وزارت راه و شهرسازی تبدیل شدن بزرگراه بیرجند- قاین به آزادراه عملیاتی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار