گرد فراموشی بر آیین های رمضان در آستارا

رشت(پانا)-این روزها با نگاه به آلبوم خاطرات خانواده ها در ایام ماه مبارک رمضان، متوجه می شویم که بسیاری از آیین های دهه های گذشته آستارا ، رنگ فراموشی گرفته و ساکنان قدیمی این دیار هنگام مرور خاطرات آن دوران، صحبت های خود را با عبارت یادش بخیر آغاز می کنند.

کد مطلب: ۸۲۵۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
گرد فراموشی بر آیین های رمضان در آستارا

ماه مبارک رمضان در سال های گذشته در شهرستان آستارا حال و هوای دیگری داشت و سفره های سحری و افطاری رنگ و بوی تجملات و غذاهای آماده نداشت و هرچه بود صفا، صمیمت و سادگی بود که بر سفره های ماه میهمانی خدا سایه می انداخت.
مهناز علایی یکی از اهالی این شهرستان،درباره حال و هوای آن دوران گفت: در ماه رمضان به همراه دیگر اعضای خانواده، شب را زودتر سر به بالین می گذاشتیم تا قبل از اذان صبح از حضور در سفره سحری جا نمانیم اما امروزه برخی روزه داران، روزه را بدون سحری تجربه می کنند.
وی ادامه داد: شیر برنج، کشمش پلو، رشته پلو، لونگی و حلیم از جمله غذاهایی بودند که توسط مادران مومن در سفره پرکت افطار و سحری چیده می شدند.
ناصر اندبیلی از دیگر شهروندان آستارا نیز گفت: در ایام قدیم به علت نبود امکانات مخابراتی رسم بر این بود که هر کس زودتر از دیگران در محله خود هنگام سحر بیدار می شد، دیگر همسایه های خود را صدا می زد و آنها را برای سحری بیدار می کرد تا از خوردن سحری و عبادت در این ماه باز نمانند.
وی افزود: این روزها برخی از افراد روزه دار در آستارا سحری را چند ساعت قبل از اذان صبح صرف می کنند و می خوابند ولی در آن دوران تمام اعضای خانواده برای نشستن در پای سفره سحری، بیدار می شدند و تمام چراغ خانه های شهر روشن بود.
علی بابایی از شهروندان آستارایی نیز گفت: در آن دوران اگر کسی هم روزه نمی گرفت، به احترام این ماه مبارک در کنار سفره های سحری و افطار حضور می یافت.
وی خاطرنشان کرد: حلوا، ترکه (شیرین پلو)، کشمش پلو، رشته پلو و فیرینی از جمله غذاهایی بود که بر سر سفره افطاری فراهم می شد و مادر خانواده با استفاده از تنور خانگی اقدام به پخت نان لواش می کرد و با چیدن سبزی از حیاط منزل، سفره افطاری را طراوت می بخشید.
وی اضافه کرد: در آن سال ها تمام کسبه محل، هنگام افطار مغازه های خود را می بستند تا در کنار سفره افطار نزد خانواده خود، مهمان خالق خویش باشند و پس از نماز مغرب و عشاء مغازه های خود را تا نیمه شب باز می کردند و این رسم همچنان در بسیاری از محله های آستارا جریان دارد.
بابایی افزود: در دهه های گذشته بزرگترهای خانواده دست بچه ها را می گرفتند و پس از انجام فرایض واجب اقامه نماز مغرب و عشاء و حضور در مجالس و جلسات احکام و قرآن، به دید و بازدید از فامیل های خانواده می رفتند.
داریوش ملک زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز گفت: با برگزاری برنامه های فرهنگی از جمله جشنواره و نمایش می توان بسیاری از آن رسوم را برای نسل های سوم و چهارم یادآوری و احیاء کرد.
وی افزود: با همکاری شهرداری و مدیریت پارک جنگلی بی بی یانلو آستارا ، قصد داریم به زودی برنامه های فرهنگی در قالب اجرای موسیقی و خاطره گویی از آئین های سنتی مردم این شهرستان در ماه رمضان را در محوطه آن پارک بعد از زمان افطار برگزار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار