دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در پاسخ به پانا اعلام کرد

استانداردهای جدید برای تست آلایندگی خودروهای دیزلی تدوین می‌شود

تهران (پانا) - دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران درخصوص حل مشکل تست آلایندگی خودروهای دیزلی گفت استانداردهای جدیدی باید تدوین شود و بر اساس مصوبه امروز کارگروه، سازمان محیط زیست موظف است، استانداردهای جدیدی را برای خودروهای دیزلی تدوین کند.

کد مطلب: ۸۲۴۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
استانداردهای جدید برای تست آلایندگی خودروهای دیزلی تدوین می‌شود

کیومرث کلانتری در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که ظهر امروز در محل استانداری تهران برگزار شد، گفت: امروز سه دستور کار داشتیم. مهم‌ترین دستور کار جلسه، اقدامات دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با کنترل کانون‌های گرد و غبار در اطراف شهر تهران به ویژه در محدوده‌های جنوب و غرب استان تهران بود که قرار بر این شد گزارش تکمیلی این اقدامات در جلسه آتی کارگروه از سوی دستگاه‌ها به صورت مشروح در قالب کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران افزود: دستور دوم جلسه امروز، بررسی مصوبات سال 95 هیأت وزیران بود که در سطح اجرایی ملی و استانی وظایفی داشتند که باید انجام می‌دادند. مهم‌ترین موضوعی که در این زمینه مطرح شد، محدوده کاهش آلودگی هوا و مشکلات این طرح در شهر تهران بود که در قالب ناهماهنگی در بخش‌های مختلف اتفاق افتاده بود. مقرر شد کارگروهی با مسئولیت دفتر فنی و امور شهری استانداری تهران تشکیل شود و در خصوص هماهنگی بیشتر بین پلیس، شهرداری و دستگاه‌های ذیربط در خصوص ورود خودروها به محدوده طرح کاهش آلودگی هوا انجام شود.

اجرای طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده

وی ادامه داد: همچنین در جلسه امروز موضوع مهم طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده مطرح و مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با توجه به سهم عمده‌ای که کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران دارند، سهم استان تهران را متناسب با اثرگذاری کامیون‌ها بر کلانشهر تهران به طور ویژه ببینند. این طرح، طرح خوبی است و اجرای آن در وزارت صنعت آغاز شده و اکنون در حال انجام ثبت‌نام در سایت و اختصاص منابع مالی و از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده با سن مشخص است.

کلانتری در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص چرایی مطرح نشدن مصوبات سال گذشته در سال 97 گفت: مصوبات کارگروه استمرار خواهد داشت و هر جلسه هم دستگاه‌های مرتبط اقداماتی که بر اساس مصوبات سال گذشته برای آن‌ها مشخص شده است ارائه می‌کنند. در جلسه امروز هم قرار بود اداره استاندارد گزارشی از استانداردسازی و کنترل آلایندگی موتورخانه‌ها ارائه کند که بنا به دلایلی در جلسه آتی مطرح خواهد شد. مصوباتی که امروز مطرح شد در شش ماهه دوم سال 96 تصویب شده بود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران تصریح کرد: دستگاه‌ها مشغول اقدامات خودشان برای اجرایی کردن مصوبات هستند. برخی مصوبات زمانبر هستند و برخی مصوبات منابع مالی احتیاج دارد ولی عزم استان بر این است که همه مصوبات اجرایی شود و نتایج آن ارائه شود. حتما در جلسات آتی گزارش کمی پیشرفت مصوبات هم ارائه خواهد شد و اگر مصوباتی هم قابلیت اجرایی نداشته باشد باید کارشناسی شده و ادله آن ارائه شود.

استانداردهای تست آلایندگی خودروهای دیزلی به روز شود

وی در پاسخ به سوال پانا درخصوص حل مشکل تست آلایندگی خودروهای دیزلی گفت: در این زمینه باید استانداردهای جدیدی تدوین شود. سازمان محیط زیست مشغول تدوین استانداردهای جدید برای این خودروهاست البته همین الان نیز مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین وجود دارد ولی بر اساس مصوبه امروز سازمان محیط زیست موظف است استانداردهای جدیدی را برای خودروهای دیزلی تدوین کند.

سرنوشت تعطیلی مدارس به کجا رسید؟

کلانتری همچنین در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره لایحه تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در ایام آلودگی هوا در نیمه دوم سال توضیح داد: تعطیلی دو هفته‌ای مدارس موضوعی ملی است و این پیشنهاد از دولت به مجلس ارسال شد. در مجلس در کمیسیون آموزش مطرح شده است. اشکالاتی درخصوص طرح گرفته شد و به وزارت آموزش و پرورش برگشته است. قرار شد وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست با دید کاهش آلودگی هوا این موضوع را مد نظر قرار دهند و مجددا به کمیسیون آموزش بازگردانند و پس از آن در صحن مجلس مطرح شود و در نهایت تبدیل به قانون شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد وزارت آموزش و سازمان محیط زیست بر این است که نمی‌توان نظام آموزشی کل کشور را با شرایط اقلیمی متنوع در یک نسخه پیچید و باید مناطق جغرافیایی در این موضوع دیده شود چرا که معتقدیم که باید این اتفاق بیفتد و منتظر اصلاحات وزارت آموزش و پرورش هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار