20 درصد مردم سیستان و بلوچستان دخانیات مصرف می کنند

زاهدان(پانا)- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدماتی بهداشتی درمانی زاهدان گفت: حدود 20درصد مردم سیستان و بلوچستان دخانیات مصرف می کنند که این آمار در کشور 14 درصد است.

کد مطلب: ۸۲۴۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
20 درصد مردم سیستان و بلوچستان دخانیات مصرف می کنند

به گزارش ایرنا سید مهدی با تبریک هفته ملی بدون دخانیات (پنجم تا 11 خرداد) اظهار داشت: بیشترین علت مرگ و میر در دنیا بیماری های مزمن از جمله مهمترین آنها بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های مزمن تنفسی است که مصرف دخانیات عامل خطر مشترک در تمام آنها شناخته می شود.

وی افزود: متاسفانه شاهد افزایش مصرف دخانیات در دنیا و کشور هستیم به طوری که بر اساس آخرین بررسی و پیمایش ملی انجام شده حدود 14 درصد ایرانیان مصرف دخانیات دارند که این آمار برای سیستان و بلوچستان حدود 20 درصد است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس مطالعات بیشترین مصرف دخانیات در میان خانم ها بین 15 تا 49 سال کشور؛ نخست به استان بوشهر با 19 درصد و دوم با 17 درصد به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

وی گفت: بر اساس تخمین سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود هفت میلیون نفر جان خود را به دلیل مصرف دخانیات از دست می دهند که 6 میلیون نفر آنان بر اثر مصرف مستقیم و بقیه با توجه به در معرض دود دخانیات دیگران قرار گرفتن فوت می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: تخمین زده می شود حدود نیمی از افراد دنیا در محل زندگی و کار خود در معرض دود دست دوم دخانیات بقیه قرار دارند به طوری که بودن با یک فرد سیگاری به مدت یک ساعت معادل کشیدن چهار نخ سیگار است.

طباطبایی تصریح کرد: حدود 15درصد سرطان ریه در افرادی اتفاق می افتد که خودشان سیگاری نیستند اما در معرض دود سیگار بقیه قرار دارند.

وی افزود: ارتباط 13 سرطان با مصرف دخانیات اثبات شده که در صدر آنان سرطان ریه قرار دارد.

وی گفت: متاسفانه به دلیل وجود تصور غلط در رابطه با مصرف قلیان به این معنی که دود ردشده از مخزن آب آن تصفیه می شود، شاهد گسترش روز افزون مصرف قلیان در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: بر عکس این تصور غلط در دود قلیان مواد مضری وجود دارد که در صورت مرطوب شدن راحت تر جذب می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: هر وعده مصرف قلیان معادل کشیدن 70 تا 100 نخ سیگار است.

طباطبایی گفت: مصرف دخانیات در بیماران قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماران مزمن تنفسی سبب تشدید مشکلات می شود به طوری که افراد سیگاری 20 تا 30 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی هستند.

وی افزود: امسال وزارت بهداشت برای هفته ملی بدون دخانیات با توجه به مصرف بالای قلیان در جامعه شعار 'قلیان سمی برای خانواده' را در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: با کمک داوطلبان و مراقبان سلامت برنامه های مختلفی در زمینه آگاهی سازی جامعه از عواقب مصرف دخانیات در طول این هفته اجرا می شود.

خبرنگار دانش آموز / مبین جلال کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار