دوهزار اثر سیستان و بلوچستان در انتظار ثبت ملی

زاهدان(پانا)- دو هزار اثر طبیعی ، تاریخی ، معنوی و کهن سیستان و بلوچستان در انتظار ثبت ملی قرار دارد.

کد مطلب: ۸۲۴۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
دوهزار اثر سیستان و بلوچستان در انتظار ثبت ملی

به گزارش صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود هزار و 700 اثر تاریخی ، باستانی ، طبیعی و دیدنی سیستان و بلوچستان در 19 شهرستان ثبت ملی شده است.
علیرضا جلال زایی با اشاره به ظرفیت های مهم گردشگری و تاریخی در سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با داشتن صدها اثر باستانی ، تاریخی ، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی ، سواحل زیبا ، بازارهای متعدد ، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان، سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای ، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی ، آبشارها و چشمه های آب گرم ، نخیلات و مرکبات ، غارها ، رودخانه های سرسبز و پرآب ، سنگ نگاره ها ، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی همه ساله میزبان گردشگران زیادی است.

وی با بیان اینکه برجسته ترین آثار خشتی ایران در انتظار ثبت جهانی است افزود : مجموعه بناهای واقع روی کوه‌خواجه در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل، جزو برجسته‌ترین آثار خشتی ایران هستند که در حاشیه دریاچه هامون مجموعه شاخصی را پدید آورده که از هرسو قابل مشاهده‌اند.
این کوه در میان زرتشتیان، مسیحیان و مسلمانان مقدس شمرده می‌شود و براساس اعتقادات زرتشتی، "سوشیانس " که پسر زرتشت و ناجی جهان است از این کوه ظهور می‌کند.

آرامگاه خواجه غلطان در راس کوه و در جبهه شمال شرقی کوه واقع شده است، قبر طویل خواجه در بالای کوه واقع شده و هر ساله در ایام نوروز گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند.
کوه خواجه به عنوان یادمانی اسرار آمیز که رازهای دنیای قدیم را در خود پنهان کرده هر ساله نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار