درگفت‌وگو با پانا

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین: در دوران جنگ و اصلاحات، کشور با کمترین درآمد ارزی اداره شد

باید در تعیین قیمت واقعی ارز به نیازهای کشور توجه شود

تهران (پانا) - نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می‌گوید برخورد صادقانه دولت با مردم در زمینه موضوع ارز، می‌تواند همدلی و همراهی مردم با دولت را به همراه داشته باشد چنانکه همدلی مردم و دولت در زمان جنگ و دولت اصلاحات در حالی رخ داد که کشور با کمترین درآمد ارزی اداره می‌شد.

کد مطلب: ۸۲۴۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس اتاق  بازرگانی ایران وچین: در دوران جنگ و اصلاحات، کشور با کمترین درآمد ارزی اداره شد

مجیدرضا حریری درگفت‌وگو با پانا درباره سامانه نیما و سیاست ارزی جدید دولت اظهار کرد: دولت باید برتمام تراکنش‌های ارزی نظارت کند، بنابراین ایجاد سامانه نیما و سیاست ارزی دولت اقدام درست و سنجیده‌ای است که باید پیش از این اعمال می‌شد اما روش‌های اجرایی آن باید به درستی انجام شود چون تعیین غیرواقعی قیمت ارزها و بی‌توجهی به نیازهای واقعی مصرف، هدفی را که برای سیاست ارزی دولت تعیین شده است، تامین نمی‌کند و می‌تواند محل رانت عمده‌ای باشد که علائم آن در اقتصاد مشاهده شود.

نرخ کنونی دلار می‌تواند محلی برای رانت باشد

حریری تاکید کرد:‌ هر چقدر دلار 4200 تومان به بازار تزریق شود بازار سیاه شکل می‌گیرد و می‌تواند به دلیل آنکه نرخ دلار نرخ واقعی نیست محلی برای رانت جدید باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد:‌ یارانه ارزی باید مستقیما به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و کسانی که به دنبال رانت هستند می‌دانند که دولت دسترسی کامل به منابع ارزی ندارد.

دولت صادقانه درباره شرایط ارزی با مردم صحبت کند

وی افزود: دولت باید صادقانه در مورد اوضاع ارزی کشور با مردم صحبت کند و همدلی عمومی را برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی همراه کند. باید در نظر گرفت که در زمان جنگ تحمیلی کشور تنها با 10 میلیارد دلار درآمد ارزی اداره می‌شده است و در زمان دولت اصلاحات که اعتماد مردم و دولت دربیشترین زمان خود بوده است عایدات ارزی کشور تنها 40 میلیارد دلار بوده است.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: درسال 76 تا 84 رفاه بیشتری برای مردم وجود داشت اما امروز که 100 میلیارد دلار درآمد ارزی وجود دارد مردم بهره کمتری از عایدات ارزی دارند و رفاه آن را کمتر در زندگی خود احساس می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با خروج آمریکا از برجام احتمال بازگشت به وضع اقتصادی دوران احمدی‌نژاد وجود دارد؟ اظهارکرد:‌ اقتصاد کشور در دولت‌های نهم ودهم وضع ویژه‌ای داشت به این دلیل که علاوه بر آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه ایران وضع می‌کردند اما اکنون اتحادیه اروپا ازطرفدران ایران در پیشرفت برجام است، بنابراین اوضاع آن سال‌ها دوباره تجربه نمی‌شود.

وی ادامه داد: خروج سرمایه از کشور پیامد فضایی است که احتمال بازگشت تحریم‌ها به وجود آورده است و در فاصله زمانی سه ماه تا پیش از پایان سال گذشته بخشی از سرمایه‌ها از کشور خارج شده است. البته این عموم مردم نیستند که قادرند سرمایه خود را از کشور خارج کنند بلکه عده‌ای که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند با تجربه‌ای که از تحریم‌های گذشته دارند پیش‌آگاهی برای افزون کردن منافع خود دارند.

باید بتوان تضمین‌هایی برای حفظ شرکت‌های بزرگ اروپایی در بازار ایران به دست‌ آورد

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عنوان کرد:‌ آمریکا قدرت نخست اقتصادی دنیاست و تحریم این کشور می‌تواند آثاری را برای اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد که مقامات سیاسی کشور باید با درایت تاثیرات منفی آن را تقلیل دهند.

وی افزود: هر شرکتی که در صحنه بین‌المللی بخواهد با کشورهای دیگر دنیا فعالیت داشته باشد، ممکن است از جرائم احتمالی فعالیت با ایران دچار تردیدهایی شود و اگرچه بیانیه اتحادیه اروپا برای تضمین به شرکت‌های کوچک و متوسط مفید است، باید بتوان شرکت‌های بزرگ را در بازار ایران حفظ کرد و تضمین‌هایی برای ماندگاری آنها در ایران به دست آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار