گزارش پانا از حال و روز بغرنج جودوی ایران

جودو و ناکامی‌های سریالی به روایت آرش میراسماعیلی: وضعیت را خوب نشان می‌دهند تا از واقعیت فرار کنند

تهران (پانا) – پرافتخارترین جودوکار ایران معتقد است زنگ خطر برای جودوی ایران مدت‌هاست به صدا درآمده اما مدیران فدراسیون به این موضوع توجه نکرده و از شرایط ایجادشده فرار می‌کنند.

کد مطلب: ۸۲۴۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
جودو و ناکامی‌های سریالی به روایت آرش میراسماعیلی: وضعیت را خوب نشان می‌دهند تا از واقعیت فرار کنند

مسابقات گرند پری جودو در کشور چین برگزار شد و تیم ملی جودوی ایران با حضور چهار نماینده راهی این مسابقات شد، نمایندگانی که این بار هم سهمشان شکست و ناکامی بود. از چهار نماینده ایران تنها جواد محجوب توانست به مراحل بعد راه پیدا کند و برای مدال برنز بجنگد. وحید نوری، علیرضا خجسته و محمد بریمانلو جودوکاران حذف‌شده ایران در این دور از رقابت‌ها بودند.

پیش از این و در اردیبهشت‌ماه هم تیم ملی جودو در مسابقات کاپ آزاد روسیه با حضور 8 ورزشکار شرکت کرد که نکته قابل توجه آن مسابقات هم شکست و ناکامی بود و هر هشت نماینده ایران در آن مسابقات حذف شدند. جالب‌تر اینکه 6 نماینده ایران در همان دور اول رقابت‌ها از گردونه مسابقات حذف شدند و همچنان این شکست و ناکامی‌ها برای جودوی ایران ادامه دارد و کسی هم نمی‌داند پاسخگوی این نتایج چه کسی است.

قرار گرفتن جودوی ایران روی ریل ناکامی مدت‌هاست ادامه دارد و ناکامی در کاپ آزاد روسیه و گرند پری چین موضوع عجیبی نیست. اما عجیب‌تر اینکه همچنان فدراسیون، جودوکاران را باوجود عملکرد ضعیف و غیرقابل قبول به تورنمنت‌ها و مسابقات مختلف اعزام می‌کند و محمد منصوری سرمربی تیم ملی جودو همچنان مورد تائید فدراسیون بوده و آنها از عملکرد او دفاع می‌کنند اما در نهایت چیزی که نصیب جودوی ایران می‌شود شکست و ناکامی است.

کمتر از سه ماه دیگر تا مسابقات بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا زمان باقی مانده است و آن‌گونه که به نظر می‌آید فدراسیون جودو مانند همه این سال‌ها و در همه تورنمنت‌ها که بر مدال‌آوری تک‌ستاره‌های خود یعنی سعید ملایی و جواد محجوب تکیه کرده است، در اندونزی هم قرار است جودوکارهایی را به بازی‌های آسیایی اعزام کند که شانس بالایی در مدال‌آوری دارند. اما نکته مهم وضعیت جودوی ایران پس از پایان دوران حرفه‌ای محجوب و مولایی است و این سؤال مهم که فدراسیون جودو برای پشتوانه سازی در این رشته ورزشی چه کرده است، پابرجاست.

آرش میر اسماعیلی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت فعلی جودوی ایران گفت: متاسفانه همان‌طور که بارها گفته‌ام و این بار هم می‌گویم جودوی ما به خصوص در رده‌های پایه نوجوانان و جوانان اصلاً وضعیت خوبی ندارد و از مدت‌ها قبل زنگ خطر برای جودوی ایران در این بخش به صدا درآمده است اما مسئولان به آن توجهی نمی‌کنند و با نشان دادن شرایط خوب از واقعیت فرار می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته جودوی ایران در رده نوجوانان به دو مدال برنز رسید، اما امسال تنها به یک مدال برنز رسید. در رده بزرگسالان هم ما به تک مدال‌های نفراتی تکیه می‌کنیم که سال‌هاست در جودوی ایران حضور دارند و همیشه مدال‌آور بودند.

قهرمان سابق جهان افزود: مدال‌آوری سعید مولایی و جواد محجوب شاید به صورت موقت مُسَکنی برای جودوی ایران باشد اما دردی از وضعیت این رشته درمان نمی‌کند چرا که دیر یا زود عمر ورزشی مولایی و محجوب هم تمام می‌شود و این دو نفر از جودو خداحافظی می‌کنند، آن وقت می‌خواهم ببینم چه کسی قرار است برای جودوی ایران مدال‌آور باشد.

میر اسماعیلی تأکید کرد: آقایان چه بخواهند قبول کنند چه نخواهند قبول کنند جودوی ایران طی سال‌های اخیر پسرفت داشته است. ما الآن می‌بینیم جودوکاران به تورنمنت‌ها و مسابقات زیادی اعزام می‌شوند اما متاسفانه با وجود اینکه سطح مسابقات اعزامی هم خیلی بالا نیست اما در نهایت در همان دور اول جودوکار ما حذف می‌شود. حداقل اگر قرار است جودوکار در همان دور اول حذف شوند او را به مسابقات باکیفیت‌تر اعزام کنند که با جودوکاران باتجربه مبارزه کند و حذف شود نه اینکه در تورنمنت سطح پایین حذف شود.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که باعث نگرانی همه اهالی جودو شده است، تعطیلی باشگاه‌های این رشته است. در حالی که در گذشته اگر جودوی ایران در اوج بود به دلیل حضور همین باشگاه‌ها و تمریناتی که جودوکاران در این مسابقات داشتند اما حالا وضعیت به چه صورت شده است؟ باشگاه‌ها یکی‌یکی تعطیل شده‌اند و فدراسیون هم به این موضوع کمترین اهمیت را می‌دهد.

پرافتخارترین جودوکار ایران درباره وضعیت تیم بزرگسالان و مربیگری محمد منصوری گفت: نوع مربیگری در تیم‌های پایه و بزرگسالان خیلی متفاوت است. در تیم‌های پایه ما به فردی نیاز داریم که از نظر فنی خیلی سطح قابل قبولی داشته باشد و بتواند جودوکاران را از نظر تاکتیکی و فنی راه بیندازد. اما در تیم بزرگسالان مهم‌ترین نکته‌ی جالب برای من این بود که مربی بدنساز این تیم اعلام کرده بود در ده ماه توانسته‌اند شرایط جسمانی جودوکاران را به ایده آل برسانند در حالی که این موضوع برای من که تجربه چهار مدال جهانی را دارم غیرقابل پذیرش است و نمی‌توان ظرف ده ماه وضعیت جسمانی ورزشکار را به ایده آل رساند.

وی همچنین به اعزام نفرات به بازی‌های آسیایی جاکارتا اشاره کرد و گفت: شنیدم قرار است سه نفر به جاکارتا اعزام شوند که این فاجعه برای جودوی ایران است. نباید کوراش و جوجیتسو بیشتر از جودو سهمیه داشته باشند. به نظرم مسئولان از شکست می‌ترسند و به همین دلیل قصد کردند برای بازی‌های آسیایی افراد باتجربه را اعزام کنند که کمتر زیر فشارها و انتقادها قرار بگیرند.

میر اسماعیلی در پایان به زمزمه‌های بازگشتش به جودو اشاره کرد و گفت: من قبل از عید با رئیس فدراسیون جلسه‌ای داشتم و در مورد شرایط جودو حرف زدم و انتقادهای خودم را هم اعلام کردم، ولی قصد بازگشت به جودو را ندارم و اگر انتقادی هم می‌کنم تنها از سر دلسوزی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار