چهار روز مانده به انتخابات هیأت رئیسه

زنان به دنبال صدرنشینی در مجلس

کدام یک از بانوان بهارستان قصد ورود به هیات رئیسه را دارند؟

تهران (پانا) -– سومین سال دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی شروع می‌شود که زنان راه‌یافته به خانه ملت این بار عزمشان را بیش از گذشته جزم کرده‌اند که به جای کنج‌نشینی، صدرنشین باشند.

کد مطلب: ۸۲۴۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
زنان به دنبال صدرنشینی در مجلس

مجلس شورای اسلامی در دوره دهم در حالی کار خود را از هشتم خرداد ماه سال 95 آغاز کرد که عملا لقب «پارلمان رکورد‌دار» را یدک می‌کشید، مجلس دهمی‌ها رکورد‌دارهای بسیاری را با خود به همراه داشتند، از شکست قاطع و کامل اصولگرایان در کلان شهرهایی نظیر تهران تا افزایش حضور بانوان.

پارلمان دهم رکوردار حضور بانوان است، مردم برای مجلس شورای اسلامی در این دوره 18 زن را راهی خانه ملت کردند اما مینوخالقی، نماینده مردم اصفهان با بیش از 200 هزار رأی از این حوزه با تشخیص و حکم شورای نگهبان از ورود به مجلس بازماند.

حضور 17 زن کافی بود که رکورد مجلس پنجم شکسته شود و فراکسیون زنان پارلمان با بیشترین تعداد نماینده کار خود را برای چهارسال آغاز کند، پیش از این مجلس پنجم با 14 نماینده زن از مجموع 277 نماینده که هفت تن از آنان نمایندگان مردم تهران بوده‌اند رکورددار حضور بانوان بود.

قبل از مجلس پنجم نیز رکورد حضور بانوان در اختیار مجلس‌های ششم و هفتم بود که هرکدام از مجموع 297 نماینده شاهد حضور 13 زن بودند که شش تن از آنان از حوزه انتخابیه تهران به مجلس شورای اسلامی رسیده بودند.

مجلس‌های اول ، دوم و سوم نیز با چهارنماینده زن که همه آنها نمایندگان مردم تهران بودند، مهر مردانه‌ترین مجالس را در کارنامه خود دارند.

پارلمان‌های چهارم و نهم با 4 نماینده و مجلس هشتم نیز با 8 نماینده زن در رتبه‌های میانی این جدول قرار دارند.

به این ترتیب همین حضور کم تعداد اما رکوردشکن زنان در مجلس دهم کافی بود تا از همان ابتدا بانوان خواستار نقش‌آفرینی پررنگ آنان در صحن علنی و لابی‌های پیدا و پنهان پارلمان باشند.

رسیدگی به مطالبات بانوان و رفع مشکلات آنها و جلوگیری از نگاه همراه با افراط و تفریط به نیمی از جامعه از جمله خواسته‌های زنان از نمایندگان خود در خانه ملت بود اما تجربه دوباره بالانشینی در پارلمان نیز در زمره اهداف بلندمدت آنان بود.

مجلس اصلاحات و اعتماد به یک زن

در تمام ادوار مجلس شورای اسلامی تنها مجلسی که در جایگاه هیأت رئیسه خود شاهد حضور یک زن بوده، مجلس ششم است، مجلسی که اکثریت قاطع آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند.

این دوره از مجلس شورای اسلامی در دوران چهار ساله خود شاهد حضور سهیلا جلودارزاده در جایگاه هیأت رئیسه بود، حضوری که چهار سال به طول انجامید، تصاویر این دوره تنها تصاویری است که یک زن را در جایگاه هیأت رئیسه خانه ملت نشان می‌دهد.

جلودارزاده اکنون به نمایندگی از مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز حاضر است و از جمله نمایندگانی است که برای نقش‌آفرینی پررنگ‌تر بانوان در خانه ملت تلاش می‌کند و از قضا حامیان خاص و ویژه خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌های زنان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای ورود به هیأت رئیسه خانه ملت می‌گوید: «نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی که عمده آنان از فراکسیون امید هستند در حال رایزنی و پیگیری اقدامات برای حضور در جایگاه هیأت رئیسه و کسب کرسی در بالای مجلس است.»

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی متذکر می‌شود: «زنان خواستار نقش‌آفرینی بهتر در مجلس شورای اسلامی هستند، امروز دیگر نمی‌توان فراکسیون زنان مجلس را تشریفاتی در نظر گرفت، جایگاه آنها در فراکسیون‌هایی نظیر امید تعیین‌کننده است، طرح‌ها و ایده‌هایی که از سوی آنان ارائه می‌شود تاثیر بسزایی در خانه ملت دارد به جرأت می‌توان گفت جایگاه فراکسیون زنان مجلس دهم نسبت به مجلس نهم بسیار متفاوت است.»

خیز زنان برای کرسی مردان

باید اعتراف کرد وضع فعلی مجلس شورای اسلامی به با وجود حضور رکوردشکنانه بانوان به شکلی نیست که زنان به جایگاه ریاست یا نایب رئیسی پارلمان چشم بدوزند، بنابراین هدف نهایی آنها را می‌توان کسب یک یا حداکثر دو کرسی دبیری مجلس شورای اسلامی دانست.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از جلسات فراکسیون زنان و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از مجموع 17 زن خانه ملت، احتمال شرکت سه تن در انتخابات هیات رئیسه به مراتب بیشتر از دیگران است؛ سه زنی که همه آنها از اصلاح‌طلبان مجلس محسوب می‌شوند:

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی که از تهران راهی خانه ملت شده است، با 54 سال سن از جمله بانوان فعال خانه ملت است، او در فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز جایگاهی خاص و در خور توجه دارد.

سلحشوری همچون تنی چند از نمایندگان اصلاح‌طلب تهران عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است. اکنون نام سلحشوری به عنوان یکی از جدی‌ترین زنان برای ورود به جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و از قرار فراکسیون امید اقبال خوبی به وی دارد.

سیده فاطمه حسینی، با 34 سال سن جوان‌ترین نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از اعضای حزب اتحاد ملت ایران اسلامی محسوب می‌شود.

او که در جریان حقوق‌های نجومی مورد شدیدترین حملات از سوی رسانه‌های اصولگرا و منتقد دولت قرار گرفت، عضو کمیسیون اقتصادی خانه ملت است و در دومین سال شکل‌گیری مجلس دهم به مراتب فعال‌تر از سال نخست است.

امروز نام فاطمه حسینی نیز به عنوان یکی از گزینه‌های فراکسیون زنان و فراکسیون امید برای ورود به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح است.

سهیلا جلودارزاده، با 60 سال سن و سابقه حضور در مجلس‌های پنجم، ششم، میان‌دوره هفتم و دوره دهم تنها زنی در ایران محسوب می‌شود که در جایگاه بالای مجلس شورای اسلامی نشسته است و سابقه دبیری خانه ملت را در کارنامه دارد.

او امروز عضو کمیسیون اجتماعی مجلس است. جلودارزاده با توجه به سابقه خود در خانه ملت از جمله وزنه‌های فراکسیون امید و فراکسیون زنان بهارستان محسوب می‌شود و با لابی‌های پیدا و پنهان مجلس کاملا آشناست. امروز نام او نیز به عنوان یکی از سه زن خیز برداشته برای کسب کرسی دبیری مجلس شورای اسلامی مطرح است.

جلودارزاده که ریاست اتحادیه زنان کارگر ایران اسلامی را نیز بر عهده دارد در همین باره ضمن تایید اسامی ذکر شده به پانا می‌گوید: «هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست اما با توجه به مطالبه‌ای که از سوی جامعه بانوان کشورمان وجود دارد نهایت تلاش خود را برای کسب دوباره یک کرسی در هیات رئیسه پس از سال‌ها انجام می‌دهیم.»

بعید است که این سه زن نماینده مجلس قصد رقابت با یکدیگر را داشته باشند و به نظر می‌رسد با تصمیم‌گیری در فراکسیون امید یکی از آن‌ها به عنوان گزینه نهایی مطرح می‌شود و مابقی بانوان به حمایت از وی خواهند پرداخت. تنها چهار روز دیگر تا انتخابات هیات رئیسه مجلس در سومین سال آغاز به کار خود باقیست و باید دید سرنوشت رایزنی‌های فشرده فراکسیونی این روزهای بهارستان چه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار