همکاری ستاد فناوری آب با محققان آلمانی درباره پیش‌بینی‌های فصلی آب

تهران (پانا) - ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در راستای پروژه پیش‌بینی‌های فصلی آب و پارامترهای مرتبط با محققان آلمانی همکاری می‌کند.

کد مطلب: ۸۲۴۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
همکاری ستاد فناوری آب با محققان آلمانی درباره پیش‌بینی‌های فصلی آب

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست به‌منظور تصمیم‌گیری برای چگونگی همکاری ستاد با پروژه SaWaM نشستی با محققان آلمانی تشکیل داد.

در این نشست ابتدا اهداف و چشم‌انداز طرح به‌وسیله متخصصان آلمانی تشریح شد و ظرفیت‌های علمی کارشناسان ایرانی و پروژه‌های اجرا شده برای احیای دریاچه ارومیه مورد بحث قرار گرفت.

پروژه توسعه فناوری پیش‌بینی‌های فصلی آب و پارامترهای مرتبط، توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان تحت کمک مالی شماره 02WGR1421 مصوب شده است.

هدف اصلی پروژه SaWaM توسعه فناوری، روش و نرم‌افزارهایی برای انتقال داده‌های اندازه‌گیری شده جهانی و منطقه‌ای به‌منظور مدیریت منابع آب، انجام پیش‌بینی، کمک به تصمیم‌گیری برای خشک‌سالی، کمبود آب، تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی و مقابله با تبعات نوسانات فصلی است.

عملکرد مدل و فناوری مذکور در منطقه نیمه‌خشک مانند دریاچه ارومیه در صورت توافق طرفین مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در این جلسه فرود شریفی، قائم‌مقام دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست هدف از تشکیل جلسه را بیان کرد و سپس متخصصین آلمانی مسائل فنی و مالی پروژه و مکان‌های مستعد اجرای طرح در دریاچه ارومیه را تشریح کردند.

متخصصین ایرانی نیز چهار ارائه در رابطه با جنبه‌های مختلف مشارکت، وضعیت دریاچه ارومیه و قابلیت‌های موجود در ایران ارائه دادند.

در این نشست دو طرف توافق کردند که جزئیات همکاری، روش‌ها و معاهدات توسعه فناوری و جنبه‌های مالی در جلسه بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار