ضرورت داشتن برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان

اسلامشهر (پانا)-کارشناس تغذیه واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر بر پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان باهدف اصلاح عادات غذایی غلط تأکید کرد.

کد مطلب: ۸۲۳۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت داشتن برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان

سارا فهیمی، در این رابطه اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا و ماه نزول برکات بی‌پایان خداوندی است و فرصت مناسبی برای انسان‌هاست تا از بندگی نفس رهاشده و با خویشتن‌داری در سایه این تمرین انسان‌ساز به جایگاه‌های بالاتر بندگی خدا دست یابند..
وی در مورد دیابت و روزه‌داری با این نکته که دیابت جز موارد ممنوعیت کامل روزه‌داری نیست و بسته به حالات مختلف و وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک، فرد می‌تواند برای روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد گفت: بیماران دیابتی که قند خونشان به خوبی تحت کنترل است و مبتلابه بیماری‌های دیگر نیستند روزه‌داری برای آنان ضرری در بر ندارد.

وی تاکید کرد :بهترین حالت برای اندازه‌گیری قند خون بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند، این است که قند خونشان را پیش از افطار، پس از افطار و نیز پیش از سحر به‌وسیله گلوکومتر اندازه بگیرند.
فهیمی برای افراد مبتلابه دیابت که می‌توانند روزه‌بگیرند توصیه‌هایی به شرح زیر داشت و افزود:بیماران دیابتی در هر حال باید رژیمی را که پیش از ماه رمضان رعایت می‌کردند اجرا کنند و آنها نباید انرژی دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می‌شود بخصوص آنهایی که از قند و شکر تهیه‌شده، زیاده‌روی نکنند.
این کارشناس تغذیه در مورد افراد مبتلابه فشارخون بالا و روزه‌داری هم تصریح کرد: با توجه به اینکه روزه به کاهش پرفشاری خون کمک می‌کند، افراد مبتلابه پرفشاری خون، باید در طول روز، فشارخون خود را چک کنند. اگر بیمار فشارخون شدید دارد یا در طول روز، دچار تغییر و بالا رفتن ناگهانی فشارخون شود، نباید روزه بگیرد. اما اگر در طول روز فشارخون فرد تغییر نکرد، روزه گرفتن موردی ندارد.

/خبرنگار:سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار