پیوند کلام الهی و نظام تعلیم و تربیت در 15 غرفه آموزش و پرورش در نمایشگاه قرآن

تهران (پانا) - –وزارت آموزش‌وپرورش به روال سال‌های گذشته یکی از فعالان نمایشگاه قرآن امسال است که با برپایی 15 غرفه به معرفی انواع فعالیت‌های قرآنی دستگاه تعلیم و تربیت کشور می‌پردازد.

کد مطلب: ۸۲۳۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
پیوند کلام الهی و نظام تعلیم و تربیت  در  15 غرفه آموزش و پرورش در نمایشگاه قرآن

بعد از گذشت چند سالی که از برگزاری نمایشگاه قرآن در ایام ماه مبارک رمضان می‌گذرد، این رویداد فرهنگی این روزها به گردهمایی بزرگ فعالان قرآنی سراسر کشور تبدیل شده است. این ضیافت بزرگ معنوی هر سال اقشار و گروه‌هایی در حوزه‌های گوناگون نشر، سینما و تئاتر، رسانه‌های سنتی و دیجیتال، هنرهای تجسمی، مد و لباس و آموزش را در ماه مبارک رمضان بر سفره واحدی جمع می‌کند که با نام قرآن متبرک شده است و درحالی که همه میهمانان بهره‌ای از نعمات این سفره پربرکت برمی‌دارند، هر روز بر غنای آن افزوده می‌شود.

در واقع این وعده‌گاه سالیانه، که فعالان قرآنی را با هم آشنا می‌کند، فرصت گرانبهایی برای همکاری‌های آینده و خلق ایده‌ها و شیوه‌های نو در اختیار فعالان و بازدیدکنندگان قرار می‌دهد؛ بالاخص آشنایی با محصولات و ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای که در بخش‌های گوناگون معرفی می‌شوند و به نمایش درمی‌آیند، می‌تواند الهام‌بخش فعالان حوزه آموزش در طراحی روش‌های هرچه جذاب‌تر و تاثیرگذارتر در انتقال آموزه‌های ارزشمند دینی و قرآنی و ترویج سبک زندگی اسلامی باشد.

وزارت آموزش‌وپرورش نیز همچون دیگر اعضای این خانواده بزرگ قرانی امسال با دستی پر از تازه‌ترین شیوه‌های آموزشی، طرح‌های پژوهشی و برنامه‌های جذاب و سرگرم‌کننده به نمایشگاه قرآن سال 97 آمده است تا خلاقانه‌ترین فعالیت‌های قرآنی در تعلیم و تربیت آینده‌سازان جامعه ایران را به نمایش بگذارد.

این وزارتخانه که طی چند سال متوالی به عنوان دستگاه برتر دولتی در زمینه فعالیت‌های قرآنی معرفی و تقدیر شده است، امسال نیز به روال سال‌های پیش حدود 15 غرفه در نمایشگاه قرآن در اختیار دارد که در هر یک از غرفه‌ها به معرفی بخشی از فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت کشور در حوزه قرآن و عترت و نماز می‌پردازد.

یاران قدیمی نمایشگاه

بعضی از غرفه‌های بخش آموزش و پرورش پای ثابت نمایشگاه قرآن طی سال‌های اخیر هستند که عموما به شیوه گذشته و گاه با تغییراتی خلاقانه برپا می‌شوند.

«فرشتگان زمینی» نام غرفه‌ای ست که اداره آموزش‌وپرورش استثنایی شهر تهران در آن به معرفی فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان بانیازهای ویژه می‌پردازد. البته سرگرمی‌های این غرفه به همه بچه‌های بازدیدکننده اختصاص دارد و آنها می‌تواند در این غرفه فعالیت‌هایی چون قالی‌بافی، مشبک‌کاری و خواندن خط بریل را یادبگیرند و در مسابقات ویژه این غرفه شرکت کنند.

«انتشارات منادی تربیت» یکی از ناشران وزارت آموزش‌وپرورش هم هر سال در نمایشگاه به عرضه و معرفی کتاب‌های خود می‌پردازد.

«آموزش مفاهیم با قصه های قرآنی» نام غرفه است که سید علی محمودی آموزگار پایه چهارم آموزش‌وپرورش تهران با نفوذ کلام و جذابیت قصه هایش مفاهیم قرانی را به بچه‌ها و بزرگترها آموزش می‌دهد. وی قصه قصه‌گویی‌اش را اینطور تعریف می‌کند: یادم هست از وقتی 9 سال بیشتر نداشتم بچه های محله را کنار دیوار به صف می نشاندم و برایشان قصه می گفتم. خیلی از آن قصه ها را جایی نشنیده بودم؛ خودم می‌ساختم.

قصه می‌تواند جادو کند

این معلم قصه‌گو درباره تاثیر قصه گویی در یاددادن و یادگرفتن اظهار داشت: وقتی نکات و مفاهیم در قالب قصه مطرح می شود شکل جذاب‌تری به خود می گیرد. قصه اگر قشنگ تعریف شود می‌تواند جادو کند. با قصه می‌توانید همه چیز را یاد بدهید. فلاسفه و عرفای ما همگی با زبان قصه حرف می‌زدند. واقعیت این است که خیلی از حرف‌هایی که در حالت معمول قابل بیان نیستند را می‌شود در قالب قصه گفت، بدون آنکه به کسی بربخورد. خداوند هم در کتاب‌های آسمانی اش به جای اینکه با زبان احکام و حقوق سخن بگوید، قصه فرستاد. قصه هایی که همگان حتی جامعه‌شناس‌ها و اخترشناس‌ها هم می‌توانند از منظر خودشان از آن برداشت کنند.

«مصباح الهدی» نام غرفه‌ای است که به معرفی فعالیت‌های آموزش و پرورش در بخش امام شناسی می‌پردازد. با توجه به تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ضرورت شناخت چهارده‌ معصوم (ع) و کاربردی کردن آموزه‌های ائمه اطهار(ع)، طرح مصباح الهدی در مدارس استان تهران هر سال به نام یکی از معصومین اجرا می‌شود. برنامه‌های امسال طرح مصیاح‌الهدی به معرفی امام جواد (ع) اختصاص یافته است.

به گفته معصومه کشاورز معلم آموزش‎وپرورش ناحیه یک شهر ری، اهداف این طرح شامل ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی با بهره گیری از زندگی چهارده معصوم (ع)، آشنایی همه جانبه دانش‌آموزان و فرهنگیان با زندگی‌نامه چهارده معصوم(ع) ، شناخت سیره عملی و اخلاقی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و به‌کارگیری آن در زندگی است که با استفاده از فعالیت‌های جذاب و سرگرم‌کننده ترویج می‌شود.بازی‌های امام‌شناسی، پازل‌های سطحی و چندبعدی، ماز، شعر و داستان از جمله روش‌هایی است که به طرح جذابیت می‌بخشد.

اعضای جدید خانواده آموزش‌وپرورش در نمایشگاه قرآن

«با نخبگان قرآنی» که امسال به جمع غرفه‌های آموزش‌وپرورش پیوسته است هرشب پذیرای میهمانانی از خانواده‌های قرانی کشور است. دانش‌آموزان حافظ یا قاری قرآن و مدال‌آوران مسابقات قرآنی که والدین‌شان نیز در یکی از این حوزه‌های قرآنی فعال هستند برای دیدار با مردم و سایر فعالان قرآنی به این غرفه دعوت می‌شوند.

«مدرسه علمیه مکتب‌الزهرا» وابسته به مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران هم امسال برای معرفی فعالیت‌های این موسسه آموزشی در نمایشگاه حضور دارد. منصوره سادات قاسمی معاون فرهنگی این مدرسه درباره این آموزشگاه می‌گوید: دختران دانش‌آموز بعد از کلاس هفتم وارد این مدرسه می‌شوند و بعد از 7 سال موفق به اخذ لیسانس می‌شوند.

وی ادامه داد: آموزش‌های این مدرسه پژوهش‌محور است و دانش‌آموزان برای مبلغ‌شدن تعلیم می‌بینند.

«کارگاه قرآن پویا» هم از تازه‌واردان جمع آموزش‌وپرورش است که بر استفاده از انواع بازی و سرگرمی و مسابقه در آموزش مفاهیم قرآنی، امام‌شناسی و آموزش احکام عملی تاکید دارد.

باید از محیط خشک درس دینی خارج شویم

سمیه فیروزی مربی قرآن و مسئول این غرفه درخصوص برانگیختن علایق دانش‌آموزان به مفاهیم قرآنی گفت: جذاب‌سازی محیط آموزشی نقش موثری در افزایش اشتیاق بچه‌ها ایفا می‌کند. ما باید از محیط خشک درس دینی و قرآن خارج شویم و با استفاده از انواع ابزارها و روش‌های جذاب و نوین آموزشی نسل جوان را علاقه‌مند کنیم. همچنین ایجاد رابطه عاطفی معلم با دانش‌آموز رمز موفقیت آموزش است.

امسال مسئولیت بخش آموزش‌وپرورش نمایشگاه قرآن به اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های تهران واگذار شده است. علی کریمی رئیس اداره قرآن شهر ری که مدیریت این بخش از نمایشگاه را برعهده دارد درباره تفاوت‌های بخش آموزش‌وپرورش نمایشگاه قرآن در مقایسه با سال‌های گذشته می‌گوید: امسال اغلب غرفه‌ها رویکردی فعالیت‌محور دارند، یعنی یادگیری از طریق بازی و سرگرمی و فعالیت‌های نشاط‌آور و با استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی انجام می‌شود.

وی درخصوص تاخیری که در نظم‌بخشیدن به غرفه‌ها مشاهده می‌شود اظهار کرد: این تاخیر به دلیل نزدیکی زمانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نمایشگاه قرآن است. بسیاری از غرفه‌های نمایشگاه کتاب حتی تا روز جمعه یعنی یک روز قبل از افتتاحیه نمایشگاه قرآن تجهیزات خود را از مصلی جمع‌آوری نکرده بودند و به همین دلیل زمان کافی برای برپایی غرفه‌ها و نظم‌بخشیدن به آن نداشتیم. اما به حمدالله اکثر غرفه‌ها مشغول فعالیت هستند و ما امیدواریم شاهد استقبال خوبی در ایام برگزاری نمایشگاه قرآن کریم باشیم.

جشن‌ها و محافل قرآنی برای دانش‌آموزان

علاوه بر فعالیت غرفه‌های بخش آموزش و پرورش، در شب‌های ماه مبارک رمضان جشن‌ها و محافل انس با قرآن با حضور دانش‌آموزان تدارک دیده شده است که شامل انواع برنامه‌هاد شاد و جذاب برای اقشار کودک و نوجوان و خانواده‌های آنها است.

جشن بندگی، جشن تکلیف، جشن شکرگزاری و محفل‌های انس باقرآن امسال هم با حضور دانش‌آموزان مناطق شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران در مصلای تهران برگزار خواهد شد. نخستین جشن نمایشگاه امسال جشن شکرگزاری دانش آموزان کلاس سوم مناطق 2و4و6و7و15 تهران بود که روز دوشنبه 31 اردیبهشت 97 در شبستان مصلای تهران برگزار شد.

بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 30 اردیبهشت تا 14 خردادماه هر روز از ساعت 17 تا 24 در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار