یکم خرداد ، روز بهره‌ وری و بهینه سازی مصرف

اسلامشهر (پانا)-روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای تکرار اهمیت استفاده مؤثر و مطلوب از زمان، امکانات، سرمایه، فرصت ها و نیروی انسانی در جهت تولید، بهینه سازی مصرف و در نتیجه ، رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی در جامعه است.

کد مطلب: ۸۲۳۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
یکم خرداد ، روز بهره‌ وری و بهینه سازی مصرف

بهره وری در لغت معنای بهره بر، سودبرنده و کامیاب و همچنین به مفهوم راندمان و بازده است و در تعریف مفهومی بهره وری، استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه ها، مجموعه امکانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی است که به انسان برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه کمک می کندو در واقع انسان با بیشترین استفاده از کمترین امکانات به بهره وری بالایی دست می یابد.

با توجه به آنکه در سه دهه اخیر، شاهد تحول های بزرگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از جمله انقلاب، جنگ، توطئه های استکبار جهانی و همچنین بلایای طبیعی متعدد بودیم و فرصت های بسیاری را از دست داده ایم وباید برای جبران ویرانی ها، گرفتاری ها و رفع تنگناهای موجود، زمان را به همراه حفظ کیفیت و کمیت به بند کشیم.

در حال حاضر، در برخی کشورهای توسعه یافته با وجود محدودیت منابع، سرمایه گذاری های فراوانی در راه بهبود بهره وری در سطح ملی، منطقه ای، بخشی، سازمان ها، مؤسسه ها و حتی افراد انجام می گیردو آنان پیشرفت روزافزون خود را مرهون توجه به اصل بهره وری می دانند.
از اهداف مهم بهره وری می توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد و بهره وری بدون ارتقای کیفیت، امری بیهوده است و افزایش کیفیت می تواند شامل بهبود امور مادی نظیر تولید کالا و خدمات و بهبود شرایط کار، و امور معنوی مانند بهبود شیوه زیستن، عبادت و اجرای احکام الهی باشدو در اسلام به افزایش کیفیت توجه ویژه ای شده است، به گونه ای که خداوند در آیات نورانی قرآن کریم، بارها انسان را به انجام بهترین ها دعوت می کند.
از دیگر اهداف مهم بهره وری، کاهش هزینه است،دین مبین اسلام در موارد فراوانی به مؤمنان سفارش می کند از منابع در اختیارشان درست استفاده کنند تا با پیش گیری از خسارت های احتمالی، هزینه ها را کاهش دهندواسلام با سفارش به استفاده معتدل از منابع، می خواهد از اسراف که هزینه فراوانی به افراد تحمیل می کند، جلوگیری کند تا هزینه های اضافی، در موارد ضروری تر و مهم تر به کار گرفته شود.
شایان ذکر است ،برای بهره ‌ور بودن، باید باور و اعتقاد داشته باشیم که امروز، بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز می‌توان عمل کرد و این مطلب همان فرمایش حضرت علی(ع) است که می‌فرماید: هر کسی دو روزش مثل هم باشد زیان دیده و بر این اساس باید سعی و تلاش نمود که هر روزمان بهتر از دیروزمان باشد و این هم یک پیام بهره‌ وری است.

/خبرنگار :سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار