محمدعلی خدابخشی صاحبی*

ورزش منظم و کوتاه را در ماه رمضان فراموش نکنید

ورزش در ماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند.

کد مطلب: ۸۲۳۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد

ورزش همچنین علاوه بر تاثیر مثبت بر توانایی‌های جسمانی، سهم زیادی در افزایش قدرت یادگیری و توانایی‌های ذهنی انسان دارد. تداوم ورزش، راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از این ماه است. اگر فرد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کند، می‌تواند در کنار روزه‌داری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد و این‌گونه سلامت جسمی خود را تامین نماید. با کاهش شدت برنامه ورزشی، می‌توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان مثال اگر همیشه می‌دویدید، آن را به پیاده‌روی سریع تبدیل کنید، یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می‌کردید، زمان آن را (بسته به قدرت جسمانی خود) به 30 تا 45 دقیقه کاهش دهید.

لازم نیست که یک ساعت تمام و به همان شدت سابق ورزش کنید، فقط همان‌قدر که می‌توانید تلاش کنید تا در طول این ماه نیز تداوم برنامه ورزشی را حفظ کرده باشید.

به جای این‌که هر زمان راحت بودید ورزش کنید، زمانی را انتخاب کنید که بیشترین میزان انرژی را دارید، ورزش لطمه‌ای به روزه شما نمی‌زند.

بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و ورزش‌های هوازی پس از صرف افطار است، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.

ورزش‌های تفریحی، ملایم و با نشاط (به ویژه تمرینات هوازی) موجب تسریع گردش خون می‌شوند. بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه‌دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق‌تر می‌کند.

این امر تنها منحصر به نوجوانان و جوانان نمی‌شود، بلکه در بزرگسالان نیز صادق است.

به انواع ورزش‌هایی که به طور مستمر و طولانی مدت (بیش از 2 دقیقه) طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین، کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب است تمرینات هوازی گفته می‌شود.

پیاده‌روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند.

در ساعات بعد از افطار توصیه می‌شود، میزان نوشیدن آب و مایعات بیشتر شود تا ورزشکاران در هنگام ورزش، دچار مشکل کم آبی نشود. ورزشکاران روزه‌دار می‌توانند برای افطار، نان و پنیر و گردو، خرما، نان و سبزی تازه استفاده کنند، و سپس یک وعده غذای سبک، پرکالری و زودهضم مثل خرما، شله زرد، شیر، کشمش و انجیر خشک داشته و در هنگام شام (یکی دو ساعت بعد از افطار) نیز غذایی ساده مثل سوپ و حلیم میل نمایند.

*کارشناس ارشد تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار