درگفت‌وگو با پانا

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران: قانون ضدتحریمی اروپا تضمین شرکت‌های کوچک و متوسط در مبادلات تجاری با ایران است

تهران (پانا) – نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با قانون ضدتحریمی که در روزهای اخیر در اروپا مصوب شده است مصونیتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط عضو اتحادیه ایجاد می‌شود تا هراسی از مبادلات تجاری و مالی با ایران نداشته باشند.

کد مطلب: ۸۲۳۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران: قانون ضدتحریمی اروپا تضمین شرکت‌های کوچک و متوسط در مبادلات تجاری با ایران است

حمیدرضا صالحی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ با موضع‌گیری روزهای اخیر بیش از بیست عضو اتحادیه اروپا مصمم هستند برجام پابرجا بماند و روابط اقتصادی ایران با اعضای این اتحادیه حفظ شود بنابراین بیانیه اتحادیه اروپا مبین این واقعیت است که این کشورها به برجام متعهد هستند و اوضاع اقتصادی پیچیده‌ای که در دوران احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت، با خروج آمریکا از برجام تکرار نخواهد شد.

تسهیل مبادلات بانکی از اولویت‌ها در مذاکرات با اروپا باشد

صالحی عنوان کرد: اگر اروپا به مفاد برجام عمل کند تاثیرات خروج آمریکا از برجام چندان نخواهد بود اما مسئله این است که مبادلات بانکی ایران با دشواری همراه است و تسهیل مبادلات بانکی باید یکی از اولویت‌ها در مذاکرات با اروپا و رفع تحریم باشد.

وی با بیان اینکه پس از برجام برخی از تحریم‌ها رفع و مبادلات تسهیل شده است، خاطرنشان کرد:‌ برخی از تحریم‌ها نیز با گذشت چندین ماه از برجام همچنان پابرجاست اما در مجموع این امیدواری وجود دارد که با همکاری اروپا راه را برای حضور انها در ایران و مبادلات تجاری و مالی بیشتر فراهم کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: تجربه نشان داده است که جرائم شرکت‌ها و بانک‌ها از سوی آمریکا بسیار سنگین بوده است اما با قانون ضدتحریمی که در روزهای اخیر در اروپا مصوب شده است مصونیتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط عضو اتحادیه ایجاد می‌شود تا هراسی از مبادلات تجاری و مالی با ایران نداشته باشند.

وی اضافه کرد:‌ البته شرکت‌های بزرگ که مبادلات تجاری و مالی زیادی با‌ آمریکا دارند، خود تصمیم می‌گیرند که از بازار ایران بروند یا به همکاری ادامه دهند اما با مصوبه اخیر شرکت‌های کوچک و متوسط تضمین‌های لازم برای فعالیت اقتصادی باایران را کسب کرده‌اند.

باید به سمت مدیریت ارز شناور حرکت شود

صالحی در مورد سیاست‌های جید ارزی دولت نیز تصریح کرد:‌ اگرچه صاحبنظران با هرگونه دخالت دستوری دولت در بازارها مخالف هستند، نوسان‌های بازار و سوداگری در آن به گونه‌ای بود که دولت را ناگزیر از مداخله کرده بود اما این سیاست در اجرا با مشکلاتی همراه شده است. به عقیده من در نهایت باید به سمت ارز شناور حرکت شود.

وی با تاکید براینکه دولت با محدودیت منابع ارزی مواجه است، عنوان کرد:‌ به نظر می‌رسد که بتوان حرکت مناسبی با تکیه بر توانمندی و دانش کشور و ارتباط مناسب با سایر کشورها داشت تا به تدریج مشکلات تامین منابع ارزی نیز رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد:‌ صادرات خدمات فنی و مهندسی با مشکلاتی همراه شده است و اگرچه مقرر بود صادرات این خدمات از سیاست ارزی دولت معاف شود، بروکراسی پیچیده موجب شده است تا اجرایی نشود.

ماندن بر دلار 4200 تومانی به نفع اقتصاد نیست

وی افزود:‌ اگر دولت ارز واقعی را به رسمیت نشناسد در ادامه به مشکلاتی برمی‌خورد و ماندن بر دلار 4200 تومانی به نفع نخواهد بود.

صالحی اظهار کرد:‌ باید با شیب ملایم به سمت واقعی شدن نرخ دلار حرکت کرد تا بتوان به نقطه مناسب رسید و باید اجازه داد که بازار واقعی ارز خود را پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان کرد:‌ کشور باید به سمت مدیریت شناور ارز حرکت کند و طبیعی است که نرخ واقعی دلار 4200 تومان فعلی نیست.

شفافیت در مبادلات اقتصادی با سامانه نیما

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تاکید براینکه سامانه نیما می‌تواند موجب ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی و ساماندهی ثبت سفارش و واردات و صادرات کالا شود، خاطرنشان کرد:‌ یکی از نکات مهم این است که این سامانه از ضریب امنیتی بالایی برخوردار باشد در غیر این صورت مبدا و مقصد و شیو‌هایی که در دوره تحریم مبادلات تجاری ایران را میسر کرده است آسیب خواهد دید.

وی اظهارکرد:‌ ایجاد سامانه نیما در مقطعی که پول و درآمدهای ارزی دولت به کشور با دشواری‌هایی همراه بود، اقدامی سنجیده بوده است اما بهتر آن است که دولت به سمت مدیریت شناور ارزی حرکت کند تا مشکلات بیشتری ایجاد نشود و نباید از این نکته غافل شود که نیازهای ارزی متفاوت است و تامین نیازهای ارزی مردم ضروری است .

ثابت ماندن بر نرخ واحد، پاشنه آشیل سامانه نیما

صالحی تصریح کرد:‌ پاشنه آشیل سامانه نیما ثابت ماندن نرخ دلار 4200 تومانی است و بخش خصوصی نیز نظرات خود را به اطلاع بانک مرکزی رسانده است تا در راستای مدیریت شناور ارز قیمت واقعی شودو مابقی متغیرها بر سرجای خود بنشینند.

وی افزود:‌ صندوق بین‌المللی پول ذخایر ارزی ایران را 108 میلیارد دلار اعلام کرده است که با توجه به بودجه ذخیره ارزی مناسبی است اما ممکن است مبتنی بر آمار دفتری باشد .

وی با بیان اینکه تمامی کشورها بر حفظ ذخایر ارزی خود تاکید دارند ، تصریح کرد: با توجه به وضعیت جی دی پی و نقدینگی کشور باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که ارز خانگی جمع‌آوری شود و به بانک مرکزی برسد.دولت باید با توجه به ذخایر ارزیو با در نظر گرفتن تنخواهی، ارز در دست مردم را با پرداخت سود سپرده‌های ارزی جمع‌آوری کند.

سهم اندک ایران از بازار اقتصادی عراق به دلیل نبود دیپلماسی مناسب

وی در پاسخ به این پرسش که نتایج انتخابات عراق چه تاثیری بر مبادلات اقتصادی ایران با این کشوردارد، اظهار کرد:‌ ایران پیش از انتخابات عراق نیز به دلیل نبود دیپلماسی اقتصادی سهم مناسبی از بازار عراق را در اختیار نداشته است و با نتایج کنونی انتخابات عراق و ائتلاف مخالفان عراق با پیروز انتخابات قطعا مبادلات اقتصادی با عراق ساده نخواهد بود اما راهکار این است که تجار ایرانی از مزایایی که در بازار این کشور دارند به درستی استفاده کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: دیپلماسی باید به کمک بخش‌خصوصی بیاید تا بتوان سهمی مناسب از بازار صادراتی این کشور را به دست آورد اما این امکان که تاکنون میسر نبوده است اما این امیدواری وجود دارد که شرایط مناسبی برای اخذ تفاهم و قرارداد برای بنگاههای ایرانی فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار