هشدار وزارت جهاد به گردشگران و شهروندان

مردم از مصرف و چیدن قارچ‌ها در طبیعت جداً خودداری کنند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی می‌‌گوید گردشگران و شهروندان از چیدن و مصرف قارچ‌های موجود در عرصه‌های طبیعی جداً خودداری کنند.

کد مطلب: ۸۲۳۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مردم از مصرف و چیدن قارچ‌ها در طبیعت جداً خودداری کنند

به گزارش صدا‌و سیما، غلامرضا تقوی با اشاره به اینکه در جهان ۱۴ هزار گونه قارچ شناسایی شده که ۲ هزار گونه آن، خوراکی و ۷۰۰ گونه دارویی است، گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر میزان بارندگی افزایش یافته این مسئله سبب شده است تا میزان رویش قارچ‌های خودرو در عرصه‌های طبیعی، دشت‌ها و مراتع افزایش یابد و گردشگران بطور طبیعی جذب این گیاهان شدند.

وی گفت: از آنجا که گردشگران و افرادی که برای چیدن گیاهان طبیعی به این عرصه‌ها می‌روند، اطلاعات کمی درباره قارچ‌ها دارند این مساله سبب می‌شود تا به علت بی‌اطلاعی، قارچ‌ها را چیده و حتی مصرف کنند که این اقدام، بسیار خطرناک است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی افزود: روش‌های تجربی برای تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی کافی نیست و این مسئله فقط با روش‌های آزمایشگاهی قابل تشخیص است بنابراین چیدن و خوردن قارچ‌ها اقدام خطرناکی است.

تقوی تأکید کرد: بیش از ۱۵۰ هزار تن قارچ خوراکی در شرایط استاندارد و در مزارع کشور پرورش و تولید می‌شود بنابراین ضرورتی برای استفاده از قارچ‌های خودرو در عرصه‌های طبیعی نیست و دلیلی ندارد چنین خطرپذیری انجام شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ کیفیت و میزان تولید قارچ خوراکی در مقام هفتم قرار دارد و بیش از ۹۸۰ واحد تولیدی در این زمینه فعالیت می‌کنند و به زودی نیز شاهد صادرات این محصول به کشور روسیه خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی میزان مصرف سرانه قارچ خوراکی را در کشور کمتر از یک کیلوگرم اعلام کرد و افزود: با توجه به میزان تولید قارچ خوراکی و تنوع و کیفیت بالای تولید لزومی برای استفاده از قارچ‌های خودرو وجود ندارد و بهتر است از قارچ‌های تولیدی که با روش‌های سالم و استاندارد به بازار عرضه می‌شود مصرف کنیم.

تقوی گفت: قارچ‌هایی که در مزارع تولید می‌شود در اصل در طی سالیان اصلاح شده و قابل خوردن هستند و هرگز سمی نمی‌شوند و سال‌هاست که در خط تولید و پرورش قرار دارند بنابراین استفاده از این قارچ‌ها هیچگونه خطرپذیری ندارد.

وی افزود: هم اکنون برای تولید قارچ های دیگر مانند قارچ شاه صدف، گنودرما و شیتاکه برنامه ریزی شده و قرار است با برگزاری کلاس های آموزشی و اختصاص تسهیلات بانکی پرورش اینگونه از قارچ ها در مناطق روستایی انجام شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی توصیه کرد: گردشگران و کوهنوردان از خرید قارچ‌های خودرو که ازجانب فروشندگان دوره گرد عرضه می شود خودداری کنند.

تقوی افزود: متأسفانه در استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، زنجان و آذربایجان شرقی و غربی موارد متعددی از مسمومیت و حتی فوت مصرف‌کنندگان اینگونه قارچ ها گزارش شده که تأکید می‌کنیم گردشگران و حتی محلی‌ها از دست زدن به قارچ‌ها خودداری کنند.

وی گفت: برخی از قارچ‌ها در ردیف داروهای گیاهی قرار دارند اما تشخیص این گونه‌ها فقط در آزمایشگاه‌های تخصصی امکانپذیر است و از طریق تجربی به هیچ عنوان نمی‌توان چنین چیزی را اثبات کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار