سفره‌های آب زیرزمینی خراسان جنوبی نفسهای آخر را می‌کشند/ کم‌آبی؛ مشکل اصلی روستاهای مرزی

بیرجند(پانا ) ـ خراسان جنوبی وارد نوزدهمین سال خشکسالی شده است که این روزها با معضل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند و این امر سبب مهاجرت مرزنشینان شده است.

کد مطلب: ۸۲۳۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سفره‌های آب زیرزمینی خراسان جنوبی نفسهای آخر را می‌کشند/ کم‌آبی؛ مشکل اصلی روستاهای مرزی

خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که نوزدهمین سال خشکسالی‌ را سپری می‌کند؛ استانی که به مقاوم بودن و صبوری مشهور است امروز روستاهایش به علت کم آبی و نبود اشتغال در حال متروکه شدن است.

خشکسالی و کم آبی مهمترین علت مهاجرت روستاییان خراسان جنوبی به شهرهاست. کم آبی و خشک شدن قنوات در بیشتر روستاهای استان باعث شده که مردم کشاورزی را به عنوان شغل اصلی خود از دست بدهند.

همچنین روستاهای مرزی از نظر امکاناتی چون راه‌های ارتباطی با بخش، شهرستان و مرکز استان‌ نیز با دغدغه‌های متعددی مواجه هستند و این امر باعث مهاجرت و کم شدن جمعیت روستاهای مرزی می شود.

موج مهاجرت از روستاهای خراسان جنوبی به دلیل محرومیت‌ها و مشکلاتی که خشکسالی آن را تشدید کرده آغاز شده است و روستائیان دیگر امیدی به ماندگاری در روستاها ندارند و تنها راه نجات را در مهاجرت جست‌وجو می‌کنند.

در تعدادی از روستاهای استان آب وجود ندارد و مردم چشم‌به‌راه تانکرهای سیار آب‌رسانی هستند که این تانکرها هم تنها تأمین‌کننده آب شرب مردم هستند و در این شرایط کشاورزی در روستاها در معرض خطر قرارگرفته و اشتغالی وجود ندارد.

کم آبی مشکل اصلی روستاهای مرزی خراسان جنوبی/سفره های آب زیرزمینی خراسان جنوبی نفس های آخر را می کشد

قربانی مسئول روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب روستایی استان خراسان جنوبی گفت: کل روستاهای مرزی در شهرستان های سربیشه، زیرکوه و نهبندان 265روستا است که از این تعداد 177روستا بالای 20خانوار و 88 روستا زیر 20 خانوار اند.

وی افزود: 47 روستای بالای 20 خانوار و 75 روستای زیر 20 خانوار فاقد شبکه آبرسانی هستند.

مسئول روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب روستایی استان خراسان جنوبی گفت: 41 روستای مرزی در شهرستان درمیان و 24 روستا در گزیک وجود دارد.

قربانی ادامه داد: 48 روستا در سطح 4 شهرستان مرزی با تانکر آبرسانی می شود و سرانه آبرسانی به ازای هر خانوار 50 لیتر در شبانه روز وبه ازای هر نفر12 لیتراست، البته میزان آب ارسالی به روستاها بیش از این است.

وی افزود: برای حل مشکلات این روستاها در سال 1396 در 4 شهرستان مرزی ، شبکه مجتمع های آب رسانی در دست اقدام است و هم چنین 6میلیاردو300میلیون تومان برای آب رسانی به روستاها هزینه شده است.

کم آبی مشکل اصلی روستاهای مرزی خراسان جنوبی/رفع مشکلات روستای جلاران نیازمند عزم جدی مسئولان است

محمدپرست بخشدار گزیک شهرستان درمیان نیز گفت: حجم آب ارسالی به روستای جلاران کم است و نیاز آبی مردم این روستا را تامین نمی کند.

وی یکی دیگر از مشکلات جلارانی ها را خاکی بودن جاده دسترسی به این روستا ذکر کرد و افرود: در گذشته راه دسترسی به روستا نبود و سال های اخیر برای دسترسی به روستا یک جاده خاکی احداث شد.

محمد پرست افزود:در بسیاری از خانه های این روستا حمام وجود ندارد و به دلیل نبود حمام مردم روستا دچار برخی امراض پوستی شده که بسیج سازندگی قول احداث حمام در این روستا را داده است .

بخشدار گزیک گفت : برق روستا از طریق پنل های خورشیدی تامین می شود که قطع مکرر برق مشکلاتی را برای مردم محروم این روستا ایجاد می کند.

وی افزود: نبود تلفن ثابت وعدم آنتن دهی تلفن همراه ، تماس و هماهنگی های مسئولان با مردم دچار مشکل کرده است.

کم آبی مشکل اصلی روستاهای مرزی خراسان جنوبی

بصیری پور مدیر کمیته امداد شهرستان درمیان گفت:روستای جلاران 22 خانوار دارد که 20 خانوار زیر پوشش کمیته امداد هستند .

وی افزود : در چندسال گذشته تعدادی از سرویس های بهداشتی در این روستا احداث شده که مردم هیچ استفاده ای از این سرویس ها نمی کردند و درب آن پلمپ شده است.

بصیری پور گفت: کمیته امداد در زمینه احداث حمام و واحد مسکونی در روستا مشکلی ندارند.

روستاییان مردم غیوری هستند که با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و باید توجه ویژه‌ای به آنها شود.

اگر بخواهیم روستاییان در محل زندگی خود ماندگار شوند و حاشیه نشین شهرها نشوند،باید به دنبال حل مشکلات آنها باشیم که تأمین آب موردنیاز روستاها یکی از عوامل بازدارنده مهاجرت آن‌ها به شهرها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار