شادی غلامی

پولی که می نوازد و مایی که می رقصیم

ارومیه (پانا)- زندگی کردن در دنیایی که بیشتر از لذت، بار مادی و اقتصادی برای آدم دارد انصافا کاری سختی است. اصلا من هم معتقدم که پول چرک کف دست است اما این چرک کثیف تمام دنیای آدم را آن طور که دوست دارد، سر انگشتانش می چرخاند.

کد مطلب: ۸۲۳۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
پولی که می نوازد و مایی که می رقصیم

حتما شما هم شنیده اید که جمعیت ایران آن طور که می گویند حالا حالاها نیاز به نیروی جوان دارد و متاسفانه رو به پیری است. میخواهیم بگذرم اما نمی شود و میگویم که مگر چند درصد جوان ها ازدواج می کنند که بچه دار شوند؟ یا مگر چند درصد اصلا دل و جرئت ازدواج دارند؟ خود این رقم برایم مهم نیست اما مطمئنم که برای جوانان امروزی همین که با فشار های خانواده و جامعه پا در دایره متاهل ها بگذارند کندن کوه سنگی و ساختن مجسمه فرشته مرد مهربان است.

حالا چند سالی هم که می گذرد فکر یادگار گذاشتن نسلی به خاطرشان می افتد، تا چند ماه و یکسال ماشین حساب بدست حقوقشان را تقسیم بر چهار می کنند؛ چون خرج خانه و اجاره خانه خودش یک عضو پرخرج خانه است و این بالا و پایین ها تا آنجا پیش می رود که که یک بله دیگر به زندگی می گویند و می شوند سه نفر.

این سه نفره بودن مبارک و خوش یمن برابر است ماهانه چند صد هزار تومان خرج پوشک بچه و لباس و دکتر و گاهی هم شیر خشک، بیکار شدن مادر و خانه نشینی اش و پرکار شدن پدر و دوندگی هایش. شکر خدا شیرینی و لذت داشتن فرزند غریزی است و چرک کف دست تاثیری در خدشه دار کردن آن نداشته وگرنه رشد جمعیت ایران متوقف می شد.

ملت بچه دار می شوند که هوای آلوده و سرب را تنفس کند، از مواد غذایی تراریخته و روغن پالم و نمک صنعتی میل کند، در مدرسه های فرسوده و معلمان بی تخصص تحصیل کند، اوقات فراغتش را با اینترنت و تبلت پر کند، نوجوانیش را در حسرت دیدن کشور های خارجی سپری کند و جوان که شد با گشتن دنبال کار و خانه و پول و ماشین بشود کوه غم پدر و مادر. به خاطر همین است که باید تک فرزندی تبدیل شود به دو یا سه فرزندی.

من شنیده ام که برخی می گویند شاغل بودن و تحصیل زنان باعث شده تا میل به مادر شدنشان کم شود. کاری با تحصیل ندارم اما بله درست است شاغل بودن باعث شده چون زندگی مشترک خرج می خواد و انداختن این بار سنگین به دوش مرد مساوی است با مستاجرنشینی مادام العمر. چون پیدا کردن کار مساوی است با شکستن شاخ غول و هزاران برنامه برای ماهی 400 تومان ریخته شده. چون بارداری و تمام ملاحظاتش مساوی است با کنار رفتن از کار و استرس سیل هزینه هایی که پیش روست و همه اینها می شود آنچه که جوانان امروزی تجربه کرده اند و می کنند.

چه دنیای غریبی است زندگی در این تکه از خاور میانه که چرک کف دست می نوازد و مردمانش به این سادگی می رقصند و برایشان فقط یک آه و می ماند و حسرت از آن سرزمین هایی که پدران و مادران در ازای داشتن فرزند حقوق می گیرند، تحصیل و خدمات پزشکی رایگان است و شغل مادران تضمین.

اینکه تمام دغدغه پدران و مادران حتی اگر از عهده چرک کثیف هم بیاند، آینده مادی و رفاهی فرزندشان است، اینکه استرس داشتن آب و خاک و هوای تمیز را هم می شکند و آفرینش یک حیات برای نوزاد، در ذهن همه پا گذاشتن به دنیایی سرسخت و پر مشغله تلقی می شود به نظرم تقصیر من است، من بودم که گفتن پول چرک کف دست است....

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار