افزایش بهای برگ سبز، چایکاری را مقرون به صرفه می کند

رشت(پانا)-نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش چهار درصدی بهای خرید تضمینی برگ سبز چای طی سال زراعی جاری، خواستار افزایشی بیشتر از این شد و این مهم را زمینه ساز مقرون به صرفه شدن فعالیت چایکاری دانست.

کد مطلب: ۸۲۳۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش بهای برگ سبز، چایکاری را مقرون به صرفه می کند

ذبیح نیکفرافزود: با توجه به تورم کنونی، افزایش چهار درصدی بهای برگ سبز، وضعیت مطلوبی برای چایکاران فراهم نمی کند و قیمت تمام شده برگ سبز چای برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: از دولت می خواهیم که در مورد افزایش قیمت برگ سبز چای تجدیدنظر کند و در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان بر این مهم تاکید دارند.
نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طی سال جاری در سایر محصولات کشاورزی مانند گندم هیچ افزایش قیمتی انجام نشد ولی دولت، در مورد چای، چهار درصد افزایش بها در نظر گرفت و لازم است با افزایشی بیشتر از این قیمت، رضایت کشاورزان چایکار فراهم شود.
نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و درجه دو در سال زراعی جاری از سوی شورای عالی اقتصاد با چهار درصد افزایش نسبت به سال گذشته، برای هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 27 هزار و 292 ریال و هر کیلوگرم چای درجه 2 ، 15 هزار و 283 ریال تعیین شده است.
هفته گذشته نیز مصطفی سالاری استاندار گیلان طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری، خواستار تجدیدنظر در قیمت تضمینی برگ سبز چای به میزان نرخ تورم رسمی کشور شد و با اشاره به سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید که موجب احیاء بخشی از باغ های تخریب شده چای طی سال های گذشته شده بود، عدم توجیه اقتصادی تولید چای را علاوه بر رکود در کشت این محصول، زمینه ساز تغییر کاربری این اراضی با ارزش عنوان کرد.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
سال گذشته از 108 هزار تن برگ سبز چای تحویلی چایکاران گیلان و مازندران به کارخانه های چایسازی، حدود 24 هزار تن چای خشک تولید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار