پیشنهاد جدید گروه 5 به ایران به روایت روزنامه آلمانی: کمک مالی در ازای توقف توسعه برنامه موشکی

تهران (پانا) - یک روزنامه آلمانی روز یکشنبه اعلام کرده است که دیپلمات‌های روسیه،  چین و اروپا در حال مذاکره برای یک  توافق جدید با ایران به منظورارائه پیشنهاد کمک مالی به تهران در ازای توقف توسعه موشک‌های بالستیک و نقش‌آفرینی در منطقه هستند. آنها امیدوارند که توافق هسته‌ای سال 2015 ایران را نیز حفظ کنند.

کد مطلب: ۸۲۳۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد جدید گروه 5 به ایران به روایت روزنامه آلمانی: کمک مالی در ازای توقف توسعه برنامه موشکی

به گزارش رویترز، روزنامه آلمانی ولت ام سانتیج به نقل از یک منبع در اتحادیه اروپا گفته است که مقام‌ها قرار است در هفته جاری به سرپرستی هلگا اشمید‌، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره قدم بعدی بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام در تاریخ 8 می (18 اردیبهشت) مذاکره کنند.

بر اساس این گزارش، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا در این مذاکرات شرکت می‌کنند اما آمریکا شرکت نخواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا ایران با توجه به اینکه در برابر محدود کردن برنامه موشکی‌اش مقاومت می‌کرد چنین مذاکراتی را بپذیرد.

در توافق هسته‌ای 2015، ایران پذیرفت در قبال لغو تحریم‌های غرب برنامه هسته‌ای خود را محدود کند. یکی از شکایت‌های ترامپ این بود که توافق، برنامه موشکی ایران و یا فعالیت‌هایش در منطقه را در بر نمی‌گرفت.

این گزارش می‌افزاید که انعقاد توافق جدید می‌تواند مقررات توافق هسته‌ای را حفظ کند و توسعه برنامه موشکی و فعالیت‌های تهران در منطقه را متوقف کند که این روند به متقاعد کردن ترامپ برای لغو تحریم‌ها علیه ایران کمک می‌کند.

روزنامه آلمانی به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا نوشته است که «ما باید از عنوان توافق هسته‌ای وین خارج شویم و عناصر جدیدی به آن اضافه کنیم. تنها این اقدام می‌تواند دونالد ترامپ را برای لغو تحریم‌های ایران متقاعد کند.‌»

هنوز وزارت امور خارجه آلمان در این باره موضعی اعلام نکرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار