معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد:

رعایت بیشتر نکات بهداشتی با همزمانی ماه رمضان و فصل گرما ضروری است

بوشهر ( پانا ) معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همزمانی ماه مبارک رمضان و فصل گرما، اهمیت رعایت نکات بهداشتی را بیشتر می‌کند.

کد مطلب: ۸۲۳۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
رعایت بیشتر نکات بهداشتی با همزمانی ماه رمضان و فصل گرما ضروری است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر ، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: با توجه به گرم شدن هوا و همزمانی ماه مبارک رمضان با فصل تابستان احتمال شیوع بیماری‌هایی که از راه‌آب و غذا، به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای در مکان‌هایی که به‌صورت دسته‌جمعی غذا تهیه و توزیع می‌گردد، افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: به‌منظور پیشگیری از مسمومیت‌های احتمالی در اماکن عمومی پیشنهاد می‌گردد روزه‌داران گرامی و هیأت امنای مساجد توصیه‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.
دکتر خواجه‌ئیان با اشاره به مورد تأیید بودن آب آشامیدنی افزود: برای پخت‌وپز ترجیحاً از شبکه‌های آب عمومی استفاده گردد و در صورت عدم دسترسی به شبکه یا قطعی آب از آب‌های بسته‌بندی‌شده دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت استفاده گردد.
رییس مرکز بهداشت استان بوشهر تأکید کرد: در صورت استفاده از سالاد و سبزی‌های آماده، بایستی این محصولات دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت باشد در غیر این صورت سبزی‌های و سالاد در مراکز و اماکن عمومی بایستی به روش صحیح سالم‌سازی گردد.
این مسئول بهداشتی گفت: از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه‌شده دارای مجوز بهداشتی و علامت استاندارد برای مصرف در سفره و پخت غذا استفاده شود و همچنین از مصرف هرگونه رنگ غیرمجاز در تولید زولبیا و بامیه جلوگیری شود.
دکتر خواجه‌ئیان شستشو و گندزدایی مستمر برای ظروف چند بار مصرف را ضروری دانست و افزود: در صورت استفاده از ظروف یک‌بارمصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف گیاهی (بر پایه نشاسته ذرت) و دارای پروانه ساخت استفاده شود.
وی تأکید کرد: از نگهداری مواد غذایی پخته‌شده در دمای محیط به مدت طولانی خودداری گردد و در صورت نیاز به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته‌شده در دمای زیر 4 درجه و یا بالای 63 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و از نگهداری مواد غذایی خام و پخته‌شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با هشدار درباره خریداری مواد غذایی بخصوص زولبیا، بامیه، پیراشکی، خرما و جگر از مراکز غیرمجاز و دست‌فروشی‌ها خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی در اماکن عمومی که محل برگزاری مراسم می‌باشد یا در صورت بروز موارد احتمالی مسمومیت غذایی موضوع به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با شماره تماس 190 جهت پیگیری اعلام گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار